تبیان، دستیار زندگی
هر یک از ما از کودک گرفته تا بزرگسال با هر شغل و عنوانی و از هر طبقه ای نسبت به جامعه ی اطرافمان و مسایل و مشکلات زیستی اش مسئولیم و نمی توانیم انتظار داشته باشیم فقط سازمان های دولتی جوابگوی نیازهای این حوزه باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا خانواده ما حامی زمین پاک است؟!؟!

هر یک از ما از کودک گرفته تا بزرگسال با هر شغل و عنوانی و از هر طبقه ای نسبت به جامعه ی اطرافمان و مسایل و مشکلات زیستی اش مسئولیم و نمی توانیم انتظار داشته باشیم فقط سازمان های دولتی جوابگوی نیازهای این حوزه باشند.

الهام فخرایی-بخش خانواده ایرانی تبیان
زمین سبز

شاید شما هم درباره ی انجمن های محیط زیستی شنیده باشید و حتی در آن عضو باشید، شاید هم از آن دسته افرادی هستید که بصورت خودجوش عمل می کنند، اما آنچه مسلم است امروزه دیگر دغدغه ی محیط زیست را نمی توان صرفا یک شعار یا ژست روشنفکرانه تلقی کرد. وضعیت فعلی هوا، منابع آب و شاخص بارندگی، جمع آوری زباله و بازیافت، حفاظت جنگل ها یا بیابان زدایی و بسیاری مسایل دیگر زندگی ما را به شدت متاثر کرده و سلامت ما را به خطر انداخته است. شاید یک دهه پیش همین که ما زباله نمی ریختیم یا در نوع مصرف منابع دقت به خرج می دادیم برای حفاظت از طبیعت کافی بود؛ اما امروز دیگر این شیوه کفایت نمی کند، مثلا لازم است زباله هایی که دیگری ریخته را هم جمع کنیم؛ این یعنی لازم است آموزش و مسئولیت پذیری جمعی را در این زمینه جدی تر بگیریم.

تحقق این هدف و عملی شدن آن در خانواده مانند هر موضوع تربیتی دیگری نیازمند حضور فعال بزرگترها است؛ یادگیری مشاهده ای نقشی عمده در انتقال و آموزش موثر دارد

امروز روز جهانی محیط زیست است و واقعیت این است که هر یک از ما ازکودک  گرفته تا بزرگسال با هر شغل و عنوانی و از هر طبقه ای نسبت به جامعه ی اطرافمان و مسایل و مشکلات زیستی-اش مسئولیم و نمی توانیم انتظار داشته باشیم فقط سازمان های دولتی جوابگوی نیازهای این حوزه باشند. با توجه به اهمیت و فراگیر بودن موضوع محیط زیست همچنانکه بارها و بارها در طول تاریخ در زمینه های مختلف و با نمودهای متفاوت شاهد آن بوده ایم باید روی حرکت های مثبت، اثرگذارو البته خودجوش فردی و جمعی تاکید و سرمایه گذاری کرد و این یعنی آموزش و اقدام را باید از خود و خانواده شروع کرد.
پرسش:
خب حالا با یک پرسش مواجه هستیم و می خواهیم آن را بررسی کنیم؛ اینکه چطور در خانواده ی خود حامی زمین سبز باشیم؟
برای پیگیری پاسخ لازم است با سایراعضای خانواده یک حلقه ی گفتگو تشکیل بدهید؛ همین پرسش را مطرح کنید و راجع به آن بحث کنید. قطعا این بحث با پرسش های دیگری نیز همراه خواهد بود؛ مانند اینکه چرا می گوییم زمینِ سبز؟ آیا شرایط محیط زیستی سایر نقاط زمین به ما ارتباط دارد؟ آیا منافع ما مهمتر است یا طبیعت ؟ چرا باید از آن محافظت کرد؟ اصلا محیط زیست  شامل چه چیزهایی می شود؟ ما چطور به آن آسیب می زنیم؟ هر کدام از ما چه کارهایی می تواند انجام بدهد یا ندهد تا به هدفمان برسیم؟... وقتی به قدر کافی درباره ی موضوع بحث کردید و آماده شدید حالا یکبار دیگر پرسش اولیه و پاسخ هایتان را با هم مرور و یادداشت کنید:

من چطور می توانم حامی زمین پاک باشم؟

واقعیت این است که هر یک از ما از کودک گرفته تا بزرگسال با هر شغل و عنوانی و از هر طبقه ای نسبت به جامعه ی اطرافمان و مسایل و مشکلات زیستی اش مسئولیم و نمی توانیم انتظار داشته باشیم فقط سازمان های دولتی جوابگوی نیازهای این حوزه باشند

بخاطر داشته باشید مورد انتخابی می تواند توسط هر یک از اعضای خانواده پیشنهاد شده و مربوط به مسایل خودتان، شهر، وطن یا حتی آنسوی جهان باشد. پاسخ های پیشنهادی هر کسی را با نام خودش روی یک کاغذ یادداشت کرده و جایی نصب کنید، مثلا روی در یخچال. کاری که هر شخص انتخاب می کند، بیش از هر چیز باید شدنی و در توان آن فرد باشد. در واقع قرار نیست کار خیلی خاص و عجیبی انجام بدهد. برای موثرتر واقع شدن این هدف می توانید هر ماه این موضوع را بررسی کرده و عملکرد یکدیگر را ارزیابی کنید. حتی می توانید برای عضوی که عملکرد بهتری داشته امتیازی در نظر بگیرید. این شیوه موجب اصلاح، تداوم و تثبیت رویه های انتخاب شده خواهد شد.
نکته ی دیگر اینکه تحقق این هدف و عملی شدن آن در خانواده مانند هر موضوع تربیتی دیگری نیازمند حضور فعال بزرگترها است؛ یادگیری مشاهده ای نقشی عمده در انتقال و آموزش موثر دارد. درواقع باید ابتدا از شخص خودمان شروع کنیم و بپرسیم که امروز فرزندم (دیگری) از من چه چیزی آموخت و آیا الگوی مناسبی برای او بوده ام؟
به این ترتیب با التزام به این قرار محیط زیستی و فراگیر کردن تدریجی آن در بین سایرین می توانیم امیدوارم باشیم نه تنها خود که فرزندان مان مسئولیت پذیری و عمل گرایی در خصوص محیط زیست را بعنوان یک ویژگی زیسته باشند و در آینده جامعه و جهان سالم تری داشته باشیم.




مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.