تبیان، دستیار زندگی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، از نفوذ اندیشه های مارکسیستی و غیر آن در میان مسلمانان جهان کاسته شد و در عوض اسلام به عنوان راهنمای عمل انتخاب گردید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر جهانی شخصیت امام (رحمت الله)

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، از نفوذ اندیشه های مارکسیستی و غیر آن در میان مسلمانان جهان کاسته شد و در عوض اسلام به عنوان راهنمای عمل انتخاب گردید.

فراوری: آزاده مرنی - بخش تاریخ ایران و جهان تبیان
امام خمینی

حضرت امام خمینی (رحمت الله) یکی از کم نظیرترین و ممتازترین شخصیت های تاریخ بشریت است كه با اندیشه های بلند الهی و تلاش  های صادقانه ی خویش ، مسیر تاریخ را دگرگون كرده و سر منشاء تحولات عظیمی  در ایران و جهان گردید. ایشان نمونه ی انسان كامل و شخصیتی جامع می باشند كه یكی از اصیل ترین انقلاب های تاریخ را به پیروزی رساند و نظامی بی بدیل را پایه ریزی و رهبری نمود و با تکیه بر عنصر آگاهی ، استقامت وشجاعت ، تزلزلی آشكار در اركان و مبانی مکاتب الحادی و تمدن های مادی غرب و شرق بوجود آورد و كنگره  های كفر و شرک و نفاق را با انحطاط و تباهی رو ساخت .
حضرت امام خمینی (رحمت الله) در طول عمر پُر برکت خود همواره از ابعاد مختلفی تاثیراتی ژرف بر جامعه و افراد آن داشته اند که یکی از برجسته ترین این تلاثیرات بُعد علمی ایشان می باشد. تأثیرات رهبری امام راحل به گونه ای بود که بسیاری از نظریه پردازان و صاحب نظران داخلی و خارجی در پی تبیین تئوریک ماهیت این رهبری و علل تأثیرگذاری عمیق آن بوده اند.

جامعیت علمی امام خمینی (رحمت الله)

تأثیرات رهبری امام راحل به گونه ای بود که بسیاری از نظریه پردازان و صاحب نظران داخلی و خارجی در پی تبیین تئوریک ماهیت این رهبری و علل تأثیرگذاری عمیق آن بوده اند

امام خمینی (رحمت الله) فیلسوفی الهی ، عارفی ربانی ، فقیهی اصولی و مرجع تقلید مردم و در عین حال رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی در ایران بود. امام به خاطر شایستگی ها و موهبت های بی کران الهی به فراگیری بسیاری از معارف و علوم اسلام ی پرداخت و در آن ها تخصص ویژه و مهارت کامل پیدا کرد.
دو ویژگی برجسته در مورد مطالعات و تحصیلات امام در خور توجه است ؛ یکی از آنها جامعیت علمی و تنوع دروس مورد تحصیل ایشان است ؛ بدین بیان که او ضمن تحصیل دروس فقهی متعارف ، به آموختن و مطالعه متون عرفانی ، کلامی ، سیاسی ، ادبی ، نجومی و هیئت جدید و قدیم پرداخته و با مبانی فلسفه غرب آشنا و با مباحث فلسفه اسلامی در هر دوگرایش اشراقی و مشائی تسلط كامل داشت. و حتی به گفته فرزند ایشان ، وی کتاب های رمانی مانند بینوایان را مطالعه می کرد. بی گمان این تنوع مطالعاتی امام به وی جامعیتی خاص بخشید .

تاثیر جهانی شخصیت سیاسی امام راحل

ثمرات عمیق نفوذ و تاثیر اندیشه امام (رحمت الله) در حمایت همه جانبه مسلمانان جهان از حکم اعدام سلمان رشدی که توسط امام خمینی (رحمت الله) صادر شد ، به خوبی روشن گشت و دشمنان اسلام را بیش از پیش از قدرت جهان اسلام به وحشت انداخت

اما تاثیرات شخصیت امام خمینی (رحمت الله) تنها در ابعاد علمی و مذهبی خلاصه نمی شود و بُعد سیاسی شخصیت ایشان نیز در سطح بین المللی از شهرت خاصی برخوردار است تا جایی که حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) فرموده اند : "این انقلاب بی نام خمینی در

هیچ جای جهان شناخته شده نیست."
حائز اهمیت آن که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، از نفوذ اندیشه های مارکسیستی و غیر آن در میان مسلمانان جهان کاسته شد و در عوض اسلام به عنوان راهنمای عمل انتخاب گردید. بدینگونه فریاد اسلام خواهی مردم لبنان و سودان و الجزایر و مصر و افغانستان و کشمیر و اقصی نقاط جهان متاثر از انقلاب اسلامی و اندیشه امام خمینی (رحمت الله) به حساب می آید.
ثمرات عمیق نفوذ و تاثیر اندیشه امام (رحمت الله) در حمایت همه جانبه مسلمانان جهان از حکم اعدام سلمان رشدی که توسط امام خمینی (رحمت الله) صادر شد ، به خوبی روشن گشت و دشمنان اسلام را بیش از پیش از قدرت جهان اسلام به وحشت انداخت.

نتیجه

از آنچه به اجمال گفته شد چنین برمی آید که ابعاد مختلف شخصیت بنیان گذار کبیر انقلاب در طول تاریخ تاثیرات مختلف و گسترده ای در سطح جهان داشته و دارد ؛ به طوری که اکثر تحلیلگران و پژوهشگران سیاسی ، بیداری اسلامی و قیام های ملل مختلف جهان طی چند سال اخیر را متاثر از اندیشه های حضرت امام خمینی (رحمت الله) و انقلاب اسلامی دانسته اند.