تبیان، دستیار زندگی
مطالعات علمی بر روی رسم الخط قیاسی قرآن آغاز می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مطالعات علمی بر روی رسم الخط قیاسی قرآن آغاز می‌شود

رسم الخط قیاسی قرآن

دبیر شورای عالی نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم گفت: قرآن عثمان طه قرائت قرآن را برای فارسی زبانان مشکل کرده، و بخشی از کمبود انس مردم با قرآن مربوط به این نوع کتابت قرآن است.

تبیان به نقل از گزارش خبرگزاری مهر، اعضای شورای عالی نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن نخستین جلسه خود در سال جدید تصمیم بر آغاز مطالعات علمی در خصوص رسم‌الخط قیاسی در ۴ محور گرفتند.

شورای عالی نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم ۵ خردادماه ۱۳۹۵ در سازمان دارالقرآن‌الکریم تشکیل جلسه داد.

آقایان لسانی، حاج اسماعیلی، بوستانی، زرنگار، قره‌شیخلو، استاد حاجی‌شریف و حجج‌اسلام مهدوی‌راد، جعفری و حبیبی اعضای این شورا را تشکیل می‌دهند.

عضویت در این شورا دو ساله است و آقایان قره‌شیخلو و زرنگار به ترتیب ریاست و دبیری آن را بر عهده دارند.

به گفته زرنگار، هدف از تشکیل این شورا تأمین پشتوانه علمی لازم برای نظارت بر صحت کتابت قرآن کریم خواهد بود.

دبیر شورای عالی نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم با بیان اینکه تسهیل قرائت قرآن کریم یکی از اهداف فعالیت این شوراست افزود: خط عربی که قرآن عثمان طه بر مبنای آن نگارش شده است قرائت قرآن را برای فارسی زبانان مشکل کرده، بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان در خواندن قرآن دچار مشکل هستند و بخشی از کمبود انس مردم با قرآن مربوط به این نوع کتابت قرآن است.

وی با اشاره به نظر اغلب مراجع تقلید مبنی بر توقیفی نبودن رسم‌الخط قرآن گفت: مراجع عظام قائلند که ضمن رعایت اصول نگارش، کلمات قرآن همانگونه نوشته شوند که خوانده می‌شوند تا قرائت قرآن برای فارسی زبانان تسهیل شود.

زرنگار با اشاره به اینکه رسم‌الخط قیاسی (رسم الاملاء) این هدف را تأمین می‌کند، گفت: تاکنون کار علمی دقیقی بر روی این نوع کتابت قرآن صورت نگرفته و این در حالی است که قدمت آن از رسم‌الخط عربی قرآن بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه قرآن «ابن بوّاب» که به رسم قیاسی نوشته شده مربوط به قرن چهارم هجری است افزود: قرآن امام که در الازهر تهیه شد و مرجع نگارش قرآن عثمان طه است بیش از ۹۰ سال قدمت ندارد و اشکالات متعددی در آن وجود دارد که نیازمند اصلاح است.

زرنگار با اشاره به اینکه گفته می‌شود رسم‌الخط عثمانی(عربی) بر اساس قرائت نافع تهیه شده است، گفت: پذیرش این رسم‌الخط منوط به پذیرفتن قرائت نافع است در حالی که قرائت صحیح قرآن از نظر ما قرائت حفص از عاصم است.

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن یکی از مأموریت‌های شورای عالی نظارت بر چاپ قرآن را فعالیت علمی برای زنده کردن رسم قیاسی اعلام کرد و افزود: در جلسه اخیر شورا مقرر شد تا با کار علمی بر روی معانی اصطلاحات متداول مربوط به نگارش قرآن از قبیل مصحف، رسم، خط، قرائات به تعریف واحدی دست پیدا کنیم.

وی دست یابی به وفاق جمعی در خصوص رسم و ضبط قرآن را برای جلوگیری از شیوه‌های غلط کتابت قرآن ضروری دانست و گفت: توقیفی بودن رسم‌الخط، تاریخ کتابت قرآن و تأثیر علل تاریخی، سیاسی، قومی، و اخلاقی بر کتابت قرآن سه محور دیگری است که شورا در جلسه اخیر تصمیم به بررسی علمی در خصوص آنها گرفت و تیم تحقیقاتی و مطالعاتی معاونت با همکاری دیگر مراکز از جمله مرکز تبع و نشر و اعضای شورای عالی نظارت به این امر مبادرت می‌ورزد.


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .