تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاه قرآن امسال با شعار فهم قرآن در مصلای تهران برپا می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه قرآن امسال با شعار فهم قرآن در مصلای تهران برپا می شود

نمایشگاه قرآن

حجت الاسلام حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه افق رادیو قرآن، گفت: شعاری که در نمایشگاه هم به همه کمیته‌ها ابلاغ کردیم و در دستور کار ما است فهم قرآن است.

تبیان به نقل از گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن که از هفتم تا بیست و دوم ماه مبارک رمضان در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود، اظهار کرد: از جمله بخش‌های نمایشگاه امسال می‌توان به بخش کودک و نوجوان که جزو بخش‌های پرمشتری است، بخش‌ هنری، بخش‌ نهادها و سازمان‌ها، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و... اشاره کرد.

وی افزود: بخش بانوان نیز با عنوان «خانواده و قرآن» پیش‌بینی شده است؛ با توجه به اینکه بانوان ما در حوزه قرآنی پیشگام هستند و با حضور در بخش خانواده و قرآن در نشست‌ها و گفت ‌و گوهایی که برگزار می‌شود مشارکت می‌کنند و همچنین مراسمی به مناسبت وفات حضرت خدیجه (سلام الله علیها) همزمان با نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار می‌شود که بانوان در این همایش نیز حضور پرشور خواهند داشت.

حشمتی در ادامه گفت: بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن میهمانان مصلی و نمایشگاه قرآن هستند و به همین دلیل تدارکاتی برای حضور عموم مردم دیده شده است تا به صورت خانوادگی حضور پیدا کنند و پس از افطار نیز در فعالیت‌های مختلف نمایشگاه مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه فعالیت نمایشگاهی در ایران در مقایسه با دنیا منحصر به فرد است، افزود: ما مسابقات و سایر فعالیت‌های قرآنی را در جهان اسلام داریم اما چیزی به اسم نمایشگاه قرآن که منحصر به فرد باشد در دنیا نداریم که باید به پایه‌گذاران این فعالیت درود بفرستیم.

همچنین، کریم دولتی، قائم مقام امور فرهنگی مصلای امام خمینی (ره) میهمان تلفنی بود که در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: با اینکه برنامه شب‌های نورانی و نمایشگاهی را طراحی و برنامه‌ریزی کرده بودیم اما با عنایت به نامه‌ای که از معاون قرآن و عترت ارشاد دریافت کردیم که نمایشگاه دوباره به مصلی برگردد ما نیز استقبال کردیم و بسیاری از برنامه‌های قبلی را کنار گذاشتیم و تصمیم گرفتیم به برپایی نمایشگاه قرآن در مصلی کمک کنیم.

وی افزود: با توجه به تعامل مثبت و خوبی که طی این مدت وجود داشت و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد تا حدود زیادی توانستیم اقدامات لازم را انجام دهیم تا پذیرایی خوبی از بازدیدکنندگان داشته باشیم.

دولتی عنوان کرد: بحث شب‌های نورانی که شامل ترتیل‌خوانی یک جزء از قرآن هر شب و مناجات‌خوانی قرآن که از ماه مبارک رمضان در مصلای امام خمینی(ره) آغاز می‌شود و تصمیم گرفتیم بخش‌های فروش نمایشگاه را نیز در کنار شب‌های نورانی برپا کنیم.

همچنین، حجت‌الاسلام حشمتی با بیان اینکه شعار نمایشگاه امسال «فهم قرآن» است، گفت: شعاری که در نمایشگاه هم به همه کمیته‌ها ابلاغ کردیم و در دستور کار ما است فهم قران است. دو کار را دنبال می‌کنیم که اولی ارتباط اقتصاد مقاومتی با قرآن است که در طول سال این بحث را دنبال می‌کنیم و دوم اینکه در نمایشگاه به کمیته‌ها اعلام کرده‌ایم فعالیت‌هایی را ارائه کنند که فعالیت‌هایی با محوریت فهم قرآن داشته باشند.

وی افزود: توجه به فهم قرآن از ضرورترین اقداماتی که نهادها و دستگاه‌ها باید دنبال کنند و ما در نمایشگاه قرآن نیز در حد توان خود توجه ویژه به این شعار خواهیم داشت.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان این مطلب که ما در نمایشگاه قرآن سعی می‌کنیم پرده‌هایی از فهم قرآن را برای مردم بازگو کنیم، گفت: به عنوان مثال این کار را در قالب آثار هنری که فهم قرآن را به ذهن بیننده منتقل کند ارائه می‌کنیم.

وی درباره مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم گفت: در بیست و یک دوره از نمایشگاه قرآن رسم بر این بوده که در شب نیمه رمضان همزمان با سالروز تولد امام حسن مجتبی(ع) مراسم تکریم خادمان قرآن داشتیم؛ امسال نیز کمیته‌ای تشکیل شده است تا خادمان قرآن را در هشت رشته شناسایی کند.

حشمتی در ادامه افزود: امسال مقدمات کار فراهم شده و از رئیس جمهور نیز دعوت شده است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پیگیر این موضوع هستند تا بتوانیم در وقت مقرر این کار را انجام دهیم.

وی درباره نمایشگاه‌های قرآن استانی در ماه مبارک رمضان، گفت: سال گذشته در شهرهای مختلف نمایشگاه قرآن و فعالیت‌هایی در حوزه تفسیر، مفاهیم قرآن و جشنواره قرآنی داشتیم، امسال نیز تدارکات لازم انجام شده است و تفاهم‌نامه‌هایی نیز به امضا رسیده است که امیدواریم بتوانیم ماه رمضان پرباری داشته باشیم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در شهرهایی مانند تبریز و مشهد نیز همزمان با برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن در تهران، نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود.

وی در این بخش از سخنان خود به بحث ادغام اتحادیه های مؤسسات و تشكلهای قرآنی اشاره کرد و گفت: امروز جلسه هیئت ۹ نفره تشکیل شد و مقدمات خوبی انجام شده است و اکثر مقدمات فراهم شد و سامانه ثبت مؤسسات قرآنی مردمی نیز بعد از ۱۵ خرداد فعال می‌کنیم؛ کسانی‌ که نیاز به تجدید مجوز دارند خارج از نوبت می‌دهیم تا مشکلات مالیاتی نداشته باشند.

حشمتی ادامه داد: سعی می‌کنیم ظرف کمتر از دو ماه به هر درخواست‌کننده‌ای مجوز ارائه کنیم و پرونده را کامل کنیم و همچنین مقدمات ادغام دو اتحادیه موجود نیز انجام شده است.

وی که در برنامه زنده افق رادیو قرآن صحبت می‌کرد، افزود: ابتدا از اتحادیه استانی شروع می‌کنیم و بعد از تشکیل اتحادیه‌های استانی، اتحادیه‌های کشوری نیز خود به خود تشکیل می‌شوند. روند این کار چند ماه بیشتر طول نمی‌کشد و طی چند ماه آینده شاهد یک اتحادیه کشوری خواهیم بود.


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .