تبیان، دستیار زندگی
یکی از شیوه های رایج سپری کردن اوقات فراغت ، مطالعه است که متاسفانه در زمان حال جوانان ما بسیار از آن فاصله گرفته اند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیوه های ترغیب جوانان به مطالعه

شیوه های ترغیب جوانان به مطالعه

یکی از شیوه های رایج سپری کردن اوقات فراغت، مطالعه است که متاسفانه در زمان حال جوانان ما بسیار از آن فاصله گرفته اند.
پیشنهادهای زیر در تقویت گرایش های مطالعاتی نسل نو بسیار موثراست:
  1- بلند نظری در مطالعه
انسان قبل از رسیدن به هر مرحله ای باید به آن مرحله به عنوان «مقدمه» علاقمند باشد.
انسان وقتی نور فهم و علم پیدا کرد، غیر از حق تعالی چیز دیگری را نمی بیند، هر جا بنگرد، حق را می بیند، جایی نمی یابد که حق تعالی نباشد.
  2 - شیوه منتقدانه در مطالعه
خواندن بدون اندیشه، مانند خوردن بدون هضم کردن است. و به کار گیری اندیشه و انتقاد در مطالعه، ذهن انسان را از حالت منفعلانه خارج می کند، فعال و نقاد، توانا و برنا می سازد. عادت به دقت در مطالعه، نعمتی بزرگ است که انسان را با مفاهیم و موضوعات جدیدتری آشنا می سازد و توانائی های فرد را نمایان می کند.

«جمیز مکاش» می گوید:
«کتابی را که می خوانی، نباید به جای تو فکر کند، بلکه باید تو را به اندیشیدن وا دارد.»


  3 - آشنائی با کتاب های برگزیده و آثار برتر
  آشنائی جوانان و نوجوانان با منابع مفید و کتاب های برگزیده سال -به ویژه در گروه نوجوانان و جوانان- از طریق پدران و مادران، مربیان و رسانه های گروهی و نشست های اثر گذار با چهره های شاخص و برجسته شهره کشور و یا جهان، بی هیچ سخن و نصیحتی، نیروئی صد چندان در به کارگیری تمامی توان، جهت پیشرفت وتعالی جوانان، ایجاد می کند.
  آنان را به الگوگیری و اسوه پذیری سوق می دهد و در عرصه های تحقیق و پژوهش و نگارش وادار به کشف استعدادهای پیدا و ناپیدای خویش می کند.
«تقویت انگیزه های مطالعاتی» همراه با «تقویت اندیشه های مطالعاتی»، شیوه ای دائم، کارآمد و پرثمر خواهد بود و نسل نو را که جویای جاودانگی و اثر گذاری در عرصه های مختلف اجتماعی هستند، در به کارگیری قلم، حضور در کلاس های آموزش نویسندگی و کارگاه های تحقیقاتی و کسب مهارت یا هنر نویسندگی تشویق می کند.

شیوه های ترغیب جوانان به مطالعه

«ولتر» فیلسوف و نویسنده فرانسوی، عزت و عظمت نویسندگی را این گونه به تصویر می کشد:
«تا زمانی که قلم یک ادیب در دست من است، از اینکه تاج پادشاهی بر سر ندارم، رنج نمی برم.»
و «بنیامین دیسرائیلی» بر این باور است که:
«ممکن است یک نویسنده به اندازه یک سیاستمدار و یا یک جهانگشا، در تغییر سرنوشت دنیا دخالت داشته باشد. این تاثیر فراگیر باعث چنین بینشی بین انگلیسی ها شده است:
«انگلستان در هر پایتخت دو سفیر دارد: سفیر حکومت و خبرنگار تایمز؛ چه بسا که نظر خبرنگار قبل از سفیر پذیرفته شود.»


  4- مطالعه زندگینامه بزرگان و مشاهیر
 آشنائی نسل نو با زندگانی پاکان و صالحان، باعث صیقل و جلای گوهر وجود آنها می شود و بذر امید و آرزو را در دلهای آنان می افشاند و حقیقت زندگی مجسم می شود تا از گذشته یکایک چهره های پیروز و سرشناس آگاهی یابند و بدانند رهاورد صبر و بردباری، فقر و ناداری، تلاش و هوشیاری و قناعت و پایداری، چیزی جز پیشرفت و پویائی، تکامل و دانائی و عظمت و پارسائی نبوده است، زیرا:
به هوس کار نیاید، به تمنا نشود
کاندرین راه، بسی خون جگر باید خورد
 بزرگترین نکته درس آموزی که نسل جوان از زندگینامه بزرگان می آموزد، این است که درمی یابند، انسان به چه پایه ای از حد کمال می تواند برسد و چه کارهای عظیمی در آفرینش می تواند انجام دهد.

5- گزینش و سنجش آثار
عقیده یکی از اندیشمندان در باره کتاب این بود که:
«در علوم باید جدیدترین کتابها را خواند و در ادبیات، قدیمی ترین آنها را.»
  گویا این تفکر بود که به پروفسور پراملد از صاحب نظران مکتب «پیشرفت گرا» الهام بخشیده و او پیشنهاد کرد که:
 «جوانان باید قبل از فراغت در دوره دبیرستان و زمانی که هنوز به دانشگاه وارد نشده اند، یکصد جلد از آثار ارزنده و شاه کارهای ادبیات جهان و کشور خویش را مطالعه کنند تا چشم انداز وسیع و ارزنده ای به زندگی و جلوه های آن پیدا نمایند.»
 به یقین تفهیم این واقعیت که ایده «هر کتاب، ارزش یک بار خواندن را دارد همانند نظریه هر غذا و خوراکی، ارزش یک بار خوردن را دارد» است، پس باید به ظاهر زیبا، کلمات آهنگین، نوشتار احساسی و موضوعات پر جاذبه ظاهری بسنده نکنند، بلکه پیش از آن با صاحبان خرد و اندیشه و اهل تجربه و بینش مشورت نمایند و با گزینش و سنجش، دل و دیده خویش را در اختیار یک نویسنده قرار دهند.


6 - بهره گیری از دانش ها و روش های جدید و کارآمد
دنیای امروز با پیشرفتها و فن آوریهای جدید با محاسبه ثانیه ها و آینه ها سخن می گوید و شیوه های مطالعه «لاک پشتی» را نمی پذیرد. استفاده از فن تندخوانی و بهره گیری از روش افزایش قدرت درک مطالب و سرعت انتقال موضوعات، باعث بهره گیری از اندک زمان با بیشترین امکان می شود تا علاوه بر «بینش» و «کوشش»، « روش» نیز سهم خود را در پیشرفت چشمگیر نسل نو ایفا کند و استعدادهای نهفته و آماده را به فعلیت و بهره دهی برساند. گرچه امروزه برخی از فرزندان، گامهای بسیاری از پدران و مادران و مربیان نسبت به آشنائی با علوم و فنون روز و کارآمد جلوتر هستند، اما آگاهی اطرافیان سهمی بسیار در فراهم ساختن بسترها و بایسته های پیشرفت و پویائی ایفا می کنند و جلوه های تجربی گذشته را به مدد دانش و بینش امروز می رساند، که:


می توان رفت به یک چشم پریدن تا مصر              
بوی پیراهن اگر، قافله سالار شود

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان تنظیم: نیلوفر یاقوتی