تبیان، دستیار زندگی
رسانه ها انگار مهم هستند که فراز های مهمی از وصیت امام خمینی را به خود اختصاص دادند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسانه ها در وصیت نامه امام خمینی (ره)

رسانه ها انگار مهم هستند که فراز های مهمی از وصیت امام خمینی را به خود اختصاص دادند.

بخش ارتباطات تبیان
امام خمینی

رسانه ها امروزه یکی از مهمترین وسائل و تکنولوژیهای روز دنیا می باشند که نقش مهمی را در ابعاد مختلف زندگی بشری بر عهده دارند.در گذشته، چنین مرسوم بود كه قدرت های بزرگ برای تسلط بر سایر كشورها به لشكركشی و تحكم نظامی مبادرت می كردند، ولی در عصر حاضر به جای صرف وقت و هزینه های گزاف، برای رسیدن به اهداف شوم خود، از طریق كنترل اهرم های فرهنگی اقدام می كنند. امروزه به جرات می توان گفت که رسانه های جمعی، از میان تمامی ابزارها و فنون جدید، بیشترین تأثیر فرهنگی را دارند. این رسانه ها در پیدایش عادات تازه، تغییر در باورها، رفتار، تکوین فرهنگ جهانی و نزدیک کردن جوامع و ملل، سهم شگرفی دارند.برخی از اندیشمندان مسائل ارتباطات، معتقدند كه صاحبان مراكز اطلاع رسانی بین المللی، از چنان قدرتی برخوردارند كه هیچ یك از سرداران نظامی تاریخ، صاحب چنین قدرتی نبوده اند؛ چراكه مالكان وسایل ارتباط جمعی جهان، بدون آن كه سپاه و لشكری دراختیار داشته باشند، با استفاده از شیوه های پیچیده و پنهان، در نحوه تصمیم گیریهای سیاسی و اجتماعی مردم تأثیری بی نظیر دارند و تحولات مختلف جهانی را عملا هدایت و رهبری می كنند.

اكنون وصیت من به مجلس شورای اسلامی در حال و آینده و رئیس جمهور و روسای جمهور ما بعد و به شورای نگهبان و شورای قضایی و دولت در هر زمان، آن است كه نگذارند این دستگاههای خبری و مطبوعات و مجله ها از اسلام و مصالح كشور منحرف شوند

اهمیت مساله رسانه ها به نحو بسیار روشنی در وصیت نامه حضرت امام ره مورد بررسی واقع شده است. به طوریکه یکی از مسائل مهم مطرح شده دروصیت نامه سیاسی- عبادی امام خمینی ره نیز مساله اهمیت رسانه ها در عصر حاضر است.ایشان در اهمیت رسانه ها و نقش آن در سلطه غرب در عصر حاضر در وصیت نامه سیاسی- عبادی اشان فرموده اند:رادیو و تلویزیون و مطبوعات و سینماها و تئاترها از ابزارهای موثر تباهی و تخدیر ملتها، خصوصاً نسل جوان بوده است. در این صد سال اخیر بویژه نیمة دوم آن، چه نقشه های بزرگی از این ابزار، چه در تبلیغ ضد اسلام و ضد روحانیت خدمتگزار، و چه در تبلیغ استعمارگران غرب و شرق، كشیده شد و از آنها برای درست كردن بازار كالاها خصوصاً تجملی و تزئینی از هر قماش، از تقلید در ساختمانها و تزئینات و تجملات آنها و تقلید در اجناس نوشیدنی و پوشیدنی و در فرم آنها استفاده كردند، به طوری كه افتخار بزرگِ فرنگی مآب بودن در تمام شئون زندگی از رفتار و گفتار و پوشش و فرم آن بویژه در خانمهای مرفه یا نیمه مرفه بود، و در آداب معاشرت و كیفیت حرف زدن و به كار بردن لغات غربی در گفتار و نوشتار به صورتی بود، كه فهم آن برای بیشتر مردم غیرممكن، و برای همردیفان نیز مشكل می نمود!

امام خمینی ره دروصیت نامه ی گهر بار خود انتقاداتی را هم به برخی تولیدات رسانه ای که زمینه تهی کردن فرهنگ کشور را دارند داشته اند. بگونه ای که در ادامه وصیت نامه خویش فرموده اند:فیلمهای تلویزیون از فرآورده های غرب یا شرق بود كه طبقة جوان زن و مرد را از مسیر عادی زندگی و كار و صنعت و تولید و دانش منحرف و به سوی بیخبری از خویش و شخصیت خود و یا بدبینی و بدگمانی به همه چیز خود و كشور خود، حتی فرهنگ و ادب و مآثر پر ارزشی كه بسیاری از آن  با دست خیانتكار سودجویان، به كتابخانه ها و موزه های غرب و شرق منتقل گردیده است. مجله ها با مقاله ها و عكسهای افتضاح بار و أسف انگیز، و روزنامه ها با مسابقات در مقالات ضد فرهنگی خویش و ضد اسلامی با افتخار، مردم بویژه طبقة جوان موثر را به سوی غرب یا شرق هدایت می كردند. اضافه كنید بر آن تبلیغ دامنه دار در ترویج مراكز فساد و عشرتكده ها و مراكز قمار و لاتار و مغازه های فروش كالاهای تجملاتی و اسباب آرایش و بازیها و مشروبات الكلی بویژه آنچه از غرب وارد می شد. و در مقابل صدور نفت و گاز و مخازن دیگر، عروسكها و اسباب بازیها و كالاهای تجملی وارد می شد؛ و صدها چیزهایی كه امثال من از آنها بی اطلاع هستیم. و اگر خدای نخواسته عمر رژیم سرسپرده و خانمان برانداز پهلوی ادامه پیدا می كرد، چیزی نمی گذشت كه جوانان برومند ما    این فرزندان اسلام و میهن كه چشم امید ملت به آنها است    با انواع دسیسه ها و نقشه های شیطانی به دست رژیم فاسد و رسانه های گروهی و روشنفكران غرب و شرقگرا از دست ملت و دامن اسلام رخت بر می بستند. یا جوانی خود را در مراكز فساد تباه می كردند؛ و یا به خدمت قدرتهای جهانخوار درآمده و كشور را به تباهی می كشاندند. خداوند متعال به ما و آنان منت گذاشت و همه را از شر مفسدین و غارتگران نجات داد.

ناگفته پیدا است كه جایگاه بزرگ و تأثیرگذار رسانه ها و نقش آموزشی و تربیتی آن نیز از دیدگاه بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران، بسیار مورد تاکید قرار گرفته و همین تاکید مسئولیت رسانه ها را خطیر و سنگین می كند؛ تا آنجا كه با توجه به دیدگاه حضرت امام که در وصیت نامه شان متجلی شده است ، رسانه ها نه تنها باید از انتشار آنچه برای جامعه زیان آور است خودداری كنند، بلكه باید از نشر و پخش آنچه مفید نیست هم اجتناب نمایند.

ایشان در اهمیت رسانه ها و نقش آن در سلطه غرب در عصر حاضر در وصیت نامه سیاسی- عبادی اشان فرموده اند:رادیو و تلویزیون و مطبوعات و سینماها و تئاترها از ابزارهای موثر تباهی و تخدیر ملتها، خصوصاً نسل جوان بوده است.

به گفته معمار انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، «مطبوعات ورسانه ها باید این توجه را داشته باشند كه چیزهایی كه برای ملت مفید نیست در روزنامه ننویسند، كاغذ صرف این نكنند، وقت صرف این نكنند. باید رادیو تلویزیون توجه به این معنا داشته باشد.» ایشان دراینباره به اصحاب رسانه ها، هشدار می دادند كه «در نوشته هایتان به خدا توجه داشته باشید. بدانید كه این قلم كه در دست شما است، در محضر خدا است و اگر هر كلمه ای نوشته شود، بعد سوال می شود كه چرا این كلمه نوشته شده است. اگر به جای این كلمه بشود یك كلمه خوب تر نوشت، از شما سوال می كنند، چرا این كلمه زشت را نوشته اید؟»
حضرت امام (ره) برای جلوگیری از آثار و تبعات مخرب ابزارهای رسانه ای و فرهنگی دنیای استعمار توصیه های هوشمندانه ای را نیز به مسئولان حکومت بیان داشته اند و در این رابطه در وصیت نامه خویش فرموده اند:اكنون وصیت من به مجلس شورای اسلامی در حال و آینده و رئیس جمهور و روسای جمهور ما بعد و به شورای نگهبان و شورای قضایی و دولت در هر زمان، آن است كه نگذارند این دستگاههای خبری و مطبوعات و مجله ها از اسلام و مصالح كشور منحرف شوند و باید همه بدانیم كه آزادی به شكل غربی آن، كه موجب تباهی جوانان و دختران و پسران می شود، از نظر اسلام و عقل محكوم است. و تبلیغات و مقالات و سخنرانیها و كتب و مجلات برخلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح كشور حرام است. و بر همة ما و همة مسلمانان جلوگیری از آنها واجب است. و از آزادیهای مخرب باید جلوگیری شود. و از آنچه در نظر شرع حرام و آنچه برخلاف مسیر ملت و كشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی است، به طور قاطع اگر جلوگیری نشود، همه مسئول می باشند. و مردم و جوانان حزب اللهی اگر برخورد به یكی از امور مذكور نمودند به دستگاههای مربوطه رجوع كنند و اگر آنان كوتاهی نمودند، خودشان مكلف به جلوگیری هستند. خداوند تعالی مددكار همه باشد. تاملی بر اندیشه ی بلند امام در زمینه ی کار رسانه ای و حساسیتهایی که در این حوزه وجود دارد تمام اندیشمندان و متفکران قلم بدستی را که در رسانه های همگانی کار می کنند با وظیفه و مسئولیتی دو چندان مواجه می سازد . مسئولیتی که اگر خوب انجام شود رستگاری و پیشرفت اخلاقی و مادی یک ملت را در پی دارد و اگر خدایی نکرده عمدا و سهوا خطایی در قلم گرداننده ی رسانه ی جمعی بوجود بیاید تبعات منفی ان تمام یک نسل و حتی نسلهای بعدی را هم متاثر می سازد و ای بسا که بنای بدی راپایه می گزارد که تا قرنها باقی خواهد ماند .



منبع:سایت صدا و سیما