تبیان، دستیار زندگی
مساجد بهترین محل برای معرفی «سبک زندگی» به جوانان هستند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مساجد بهترین محل برای معرفی «سبک زندگی» به جوانان هستند

سبک زندگی

حجت الاسلام علی اصغر ظهیری در گفت وگو با خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان به نقل از تبیان با اشاره به عنوان دومین روز از دهه تکریم و غبارروبی مساجد که «مسجد، مامن کودکان، نوجوانان و جوانان» است، با اشاره به بیانات امام خمینی(ره) پیرامون جایگاه مساجد، گفت: ایشان فرموده اند «مساجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید»، این سخن به معنای وجود یک جنگ و استفاده از مسجد به عنوان ابزار و سنگر در آن نیست، بلکه منظور آن است که مسجد سنگر دفاع از شخصیت و کیان اسلام و شخصیت مومنان است به همین دلیل هر مسجدی که بیشتر به جماعت مومنین رسیدگی داشته باشد و بتواند مشکلات آنها را رفع کند قطعا بیشتر مورد تایید دین و فرهنگ مقدس شیعه است.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد که در یک مسجد فقط به اقامه دو رکعت نماز اکتفا شود و دیگر نسبت به امور مسلمین بی تفاوت باشد در این صورت چنین مسجدی تفاوتی با مسجد «ضرار» ندارد که در صدر اسلام از سوی پیامبر(صلی الله و علیه وآله) تخریب شد.

این پژوهشگر با بیان اینکه ائمه جماعات مساجد وظیفه مهمی را بر دوش دارند، اظهار کرد: نخستین وظیفه این افراد آن است که سر وقت در مساجد حضور یافته و اقامه جماعت کنند و شرایط تمامی نمازگزاران را رعایت کنند زیرا یکی از مشکلات ما این است که  بعضا نماز جماعت ها به همراه تمامی مستحبات اقامه می شوند و شاید یکی از دلایلی که جوانان کمتر به مسجد می آیند این طولانی شدن زمان اقامه نمازها است در حالی که پیامبر (صلی الله و علیه وآله) همواره شرایط تمامی نمازگزاران را رعایت می کردند.

ظهیری در ادامه گفت: مساله دیگری که اهمیت دارد نوع برخورد با گروه سنی کودک، نوجوان و جوان در مساجد است که در این رابطه هیات امنا نقش مهمی را ایفا می کنند چون آنان می توانند فضای مسجد را آماده پذیرش این گروه سنی از مردم کنند. جوانان علاقه دارند که در کارهای مسجدی شرکت کنند و در نتیجه به دنبال برنامه ها و طرح های جدیدی برای اجرا در مساجد هستند که شاید از سوی برخی افراد مسن جالب نباشند و از سوی آنان بعضا با آن اتفاقات جدید برخورد شود و در این میان آنچه که اهمیت دارد ایجاد فضای تعامل میان جوان و اعضای مسجد است.

وی نظافت مسجد و برگزاری جلسات محتوایی برای گروه های سنی مختلف را از دیگر موارد جذب کودکان، نوجوانان و جوانان به مسجد دانست و تصریح کرد: مکبران و خدام نیز در جذب افراد به مساجد تاثیر فوق العاده ای دارند، به گونه ای که هر چه قدر که برخورد خادم خوب باشد نه تنها جوان که همه اقشار علاقه مند به حضور در مساجد می شوند.

این مدرس حوزه علمیه سفیران هدایت در ادامه مسجد را به عنوان شاهراه ترویج سبک زندگی اسلامی معرفی کرد و افزود: امروز  قطعا برای معرفی سبک زندگی اسلامی به جوان، مسجد بهترین مکان است و اگر بخواهیم مسجد را به عنوان جزئی از سبک زندگی اسلامی و همچنین مأمن فکری کودکان و نوجوانان مطرح کنیم باید این قشر را از طریق مسجد تغذیه فکری کنیم.

ظهیری ادامه داد: قلب جوان طیب و آماده پذیرش معارف ناب است، بنابراین وقتی که وارد مسجد می شود اگر با امام جماعت به عنوان مدیر مسجد انس پیدا کند و در فعالیت های مسجدی مشارکت کند در ادامه برنامه زندگی خود را به گونه ای تنظیم خواهد کرد که بتواند در طول روز حداقل یک بار به مسجد بیاید.

وی همچنین ارایه مباحث روز در مساجد را به عنوان یکی از عوامل کلیدی جذب گروه های سنی کودک، نوجوان و جوان به مساجد برشمرد و افزود: برای مثال امروز اگر امام جماعت یا هیات امنا مساجد آشنایی حتی نسبی با فضای مجازی نداشته باشند طبیعتا نمی توانند به درستی جوان را در این فضا هدایت کنند. اساسا فضای مجازی ابزار تزریق فرهنگ غربی است و هر آیینه ممکن است برای جوان شبهه افکنی کند در نتیجه متولیان مساجد باید علاوه بر آشنایی با فضای مجازی نسبت به مباحث شبهه برانگیز اعتقادی فعالیت داشته باشند و در برابر آن ها اقدام به روشنگری کنند.

این محقق، راه مقابله با هجمه های فرهنگی دشمن را ارایه خوراک فکری مناسب به جوانان دانست و افزود: برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی در مساجد اهمیت بالایی دارد و صرفا در آن ها نباید به اقامه نماز جماعت و سخنرانی اکتفا شود، برای مثال می توان مسابقات فرهنگی نظیر کتابخوانی را در مساجد راه اندازی کرد، برای مثال امروزه سطح کتاب خوانی در کشور ما رو به افول است، چه خوب است که بتوانیم از کانال مسجد رابطه جوانان و کتاب را بهبود ببخشیم.

یاد آور می شود؛ از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد دهه پایانی ماه شعبان هر سال به عنوان «دهه تکریم و غبار روبی مساجد» نامگذاری شده است و از سوی این مرکز عناوین مختلفی منطبق بر موضوعات روز در هر سال برای روزهای این دهه اعلام می شوند.


خبرگزاری شبستان :: Shabestan News

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .