تبیان، دستیار زندگی
انتشار اخبار سفرهای استانی احمدی نژاد و چرایی این سفرها ، به سرعت وی را کانون توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار داد به احتمال کاندید شدن وی در انتخابات آتی قوت بخشید زیرا تحلیلگران سیاسی یکی از دلایل اصلی این سفرها را آغاز فعالیت های انتخاباتی و تبلیغ برا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احمدی نژاد جایگزین روحانی می شود!

انتشار اخبار سفرهای استانی احمدی نژاد و چرایی این سفرها ، به سرعت وی را کانون توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار داد به احتمال کاندید شدن وی در انتخابات آتی قوت بخشید زیرا تحلیلگران سیاسی یکی از دلایل اصلی این سفرها را آغاز فعالیت های انتخاباتی و تبلیغ برای انتخابات ریاست جمهوری برشمرده اند.

ع . امانی - بخش سیاست تبیان
روحانی و احمدی نژاد

از واپسین ساعات اعلام نتایج نهایی انتخابات 7 اسفند 94 ، زمزمه هایی مبنی بر پیروزی اصلاح طلبان و در دست گرفتن انتخابات ریاست جمهوری 96 به گوش می رسید. از دیگر سو عده ای اخباری را منتشر نمودند که گواه این مسئله بود که ضروری نیست رئیس جمهوری قطعا 8 سال بر مسند حکومت بنشید و چهار سال دوم را واگذار کند.
این حواشی و شایعات به سرعت فضای جامعه را در بر گرفت به طوری که گویی انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است. این شور و شوق اقشار مختلف جامعه برای مشارکت در امور سیاسی کشور جای تحسین دارد اما نباید آن را با شایعات موهون و تخریب شخصیت رقبا آلوده کرد تا ذره ای از نشاط این مشارکت کاسته نشده و انتخابات سال آتی به بهترین نحو و سالم ترین فضای رقابتی برگزار گردد.

نامزدهای احتمالی

نزدیکان  وی سخنانی مبنی بر عدم حضور احمدی نژاد در انتخابات 96 گفته اند و مدعی شده اند که سفرهای استانی ، یکی از سیاست های احمدی نژاد است و امر جدیدی هم نیست.

احتمالات و گمانه زنی ها حاکی از آن است که بزرگترین رقبای رئیس جمهور کنونی عبارتند از : محمود احمدی نژاد  ، سعید جلیلی ، محسن رضایی و محمد باقر قالیباف ؛ که اگر این چینمان تحقق پذیرد دکتر حسن روحانی با مشکلی جدی مواجه خواهد شد زیرا بلاشک این طیف که همگی از اصولگرایان می باشند با توجه به تجارب گذشته بالاخص انتخابات سال 92 که عامل اصلی شکستشان عدم ائتلافی به موقع و موثر بود و همچنین انتخابات 7 اسفند 94 که بخش کلی کرسی های تهران به اصلاح طلبان اختصاص یافت ؛ دست به اتحادی همه جانبه خواهند زد که احتمال بُرد آنها را افزایشی چشم گیر خواهد داد. (در انتخابات 92 با انصراف محمد رضا عارف به نفع حسن روحانی ،  ائتلاف اصولگرایان از هم پاشید.)
در این میان دکتر محمود احمدی نژاد پیشتاز گشته و از چند ماه پیش برنامه ها و تدابیر خاص خود را برای انتخابات سال 96 ارائه نموده تا جایی که سفرهای استانی وی با خیل عظیمی از استقبال کنندگان همراه بوده است. حائز اهمیت آن که انتشار اخبار سفرهای استانی احمدی نژاد و چرایی این سفرها ، به سرعت وی را کانون توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار داد به احتمال کاندید شدن وی در انتخابات آتی قوت بخشید زیرا تحلیلگران سیاسی یکی از دلایل اصلی این سفرها را آغاز فعالیت های انتخاباتی و تبلیغ برای انتخابات ریاست جمهوری برشمرده اند ؛ این در حالی است که مشاوران و نزدیکان  وی سخنانی مبنی بر عدم حضور احمدی نژاد در انتخابات 96 گفته اند و مدعی شده اند که سفرهای استانی ، یکی از سیاست های احمدی نژاد است و امر جدیدی نیست زیرا در سال های ریاست جمهوری وی و حتی پیش از آن نیز شاهد چنین روندی بوده ایم.

وی که با شعار یارانه ی 250 هزار تومانی استارت حضور در انتخابات را زده ، بی تردید طی ماه های آینده در راستای تحقق وضع مناسب معیشتی مردم شعارهای جنجالی خواهد داد تا ضمن انتقاد چندباره از دولت کنونی ، سخنان خود را بر کرسی بنشاند

البته موضوع جایی رنگ و بوی خاص به خود گرفت که احمدی نژاد طی سخنرانی های استانی خود به انتقاد شدید از عملکرد دولت دکتر روحانی پرداخته و مسئله ی برجام را زیر سوال می بَرَد. وی در برخی از سخنرانی های خود  اشاراتی به عدم امید به دستاوردهای دولت داشته که البته جریان خوشایندی نیست.

سونامی یک نامزد

برخی گمانه زنی ها هم خبر از عدم صلاحدید برای حضور احمدی نژاد در انتخابات 96 می دهند زیرا حضور جدی وی برای این انتخابات به احتمال قوی با حواشی خاصی روبرو خواهد شد. وی که با شعار یارانه ی 250 هزار تومانی استارت حضور در انتخابات را زده ، بی تردید طی ماه های آینده در راستای تحقق وضع مناسب معیشتی مردم شعارهای جنجالی خواهد داد تا ضمن انتقاد چندباره از دولت کنونی ، سخنان خود را بر کرسی بنشاند ؛ زیرا طی دو سال اخیر اوضاع و شرایط اقتصادی و معیشتی قشر عظیمی از مردم نامناسب بوده و با اعتراضات وافری همراه گشته و به همین دلیل چنین شعارهایی (یارانه ی 250 هزار تومانی) می تواند نقش بسزایی را در پیروزی یک کاندید در انتخابات داشته باشد. این قبیل سخنان احمدی نژاد واکنش هایی از سوی تحلیلگران اقتصادی به همراه داشته است تا جایی که تحقق این وعده را سرآغاز یک سونامی اقتصادی و فاجعه ای جبران ناپذیر در راستای ارزش پولی کشور دانسته اند.

نتیجه

از آنچه گفته شد چنین بر می آید که انتخابات ریاست جمهوری سال 96 یکی از حساس ترین دوره های انتخاباتی محسوب می شود که کاندیدهای آن از هم اکنون برای بُرد در آن خیز برداشته اند. انتخاباتی که شاید دو رقیب اصلی یعنی اصلاح طلبان و اصولگرایان بار دیگر در مقابل هم به رقابت بپردازند و چه شایسته است که با دوری از تخریب شخصیت یکدیگر و با در نظر گرفتن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و در راستای تحقق آرمان های انقلاب پا به میدان بگذارند و نه برای اثبات عدم لیاقت دیگری . . . .