تبیان، دستیار زندگی
پایانه دفاعی منطقه پر ارتفاع، Terminal High Altitude Area Defence یا تاد (ThAAD) ، برای رهگیری موشک های بالستیک برد کوتاه و متوسط مانند انواع اسکاد منظور شده است. همچنین قابلیت هایی نیز در برابر موشکهای بالستیک قاره پیما دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سامانه دفاع ضد موشکی تاد

پایانه دفاعی منطقه پر ارتفاع، Terminal High Altitude Area Defence یا تاد (ThAAD) ، برای رهگیری موشک های بالستیک برد کوتاه و متوسط مانند انواع اسکاد منظور شده است. همچنین قابلیت هایی نیز در برابر موشکهای بالستیک قاره پیما دارد.

فرآوری: مصطفی ستوده- بخش دانش و زندگی تبیان

موشک

پایانه دفاعی منطقه پر ارتفاع، Terminal High Altitude Area Defence یا تاد (ThAAD) ، برای رهگیری موشک های بالستیک برد کوتاه و متوسط مانند انواع اسکاد منظور شده است. همچنین قابلیت هایی نیز در برابر موشکهای بالستیک قاره پیما دارد. این موشک توسط شرکت لاکهید مارتین طراحی و ساخته شده و در سال 2009 وارد خدمت گردیده است. تاد بخشی از یک شبکه دفاعی سه لایه است. اولین خط دفاعی سامانه AEGIS است که برای نابود کردن موشک های بالستیک در فضا ابداع شده است. تاد موشک ها را درست زمان ورود دوباره آنها به اتمسفر نابود می کند. در صورت عدم موفقیت این سامانه، لایه آخر یا موشکهای پاتریوت PAC-3 بکار می افتند.

سیستم دفاع ضد موشکی "تاد" تلفیقی از 5 بخش "لانچر (سکوی پرتاب یا پرتابگر موشک بالستیک)"، "رادار"، "سیستم کنترل آتش" و "سامانه ها و واحدهای ارتباطی" است که به طور مشخص سیستم "تاد" را حمایت می کنند.
از سال 2005 تمامی آزمایش های این موشک با موفقیت همراه بوده است. موشک تاد دارای برد 150 تا 200 کیلومتر است و می تواند اهدافی را در ارتفاع 150 کیلومتری زمین مورد اصابت قرار دهد.
 
سامانه تاد شامل پرتاب کننده (کامیون خودکششی)، موشکها، واحدهای مدیریت و فرماندهی نبرد، ارتباطات و شناسایی و رادارهای تاد است. هر کامیون 8 موشک حمل می کند و هر واحد شامل 4 عدد پرتاب کننده (کامیون خودکششی) است.
 
تاد از روش برخورد مستقیم و نابودی موشک متخاصم با انرژی جنبشی استفاده می کند. بر خلاف سایر انواع موشک های ضدموشک، تاد دارای فیوز مجاورتی نیست زیرا انفجار در نزدیکی یک موشک بالستیک سنگین ممن است آن را کاملا نابود نساخته و تنها موجب تغییر مسیر آن شود. برای این منظور تنها چند لحظه قبل از برخورد سرپوش موشک باز می شود تا یک حسگر مادون قرمز عمل رهگیری دقیق موشک متخاصم و برخورد رودررو را امکان پذیر سازد.

موشک


 
قبل از پرتاب، اطلاعات مربوط به هدف و نقطه برخورد محاسبه شده در موشک بارگذاری می شود. اطلاعات هدف مرتب بروز شده و به موشک ارسال می شود تا در حین پرواز مسیر خود را اصلاح نماید. پس از مصرف شدن سوخت بوستر موشک، کلاهک جنگی از آن جدا می شود. کلاهک جنگی نیز مجهز به سامانه کنترل ارتفاع و تغییر مسیر برای مانور دادن بسوی هدف است.

سیستم راداری


به نقل از سایت آرمی تکنولوژی (Army-Technology):سیستم های راداری تاد برای مقابله با تهدیدهای مشخص بکار گرفته می شود که قابلیت انتقال از طریق هواپیمای C130 را دارد . این رادار توانایی رهگیری سامانه های موشکی تا 1000 کیلومتر را دارد.


مراکز عملیات تاکتیکی


 
این سایت عنوان داشت: هر باطری سامانه تاد دارای دو مرکز عملیات تاکتیکی (Tactical Operation Centers) است که هر TOC مجهز به دو ایستگاه عملیاتی است.


واحد متحرک اطلاعاتی BMC31


سایت آرمی تکنولوژی  (Army-Technology) یادآور شد، سامانه تاد دست بالای هدف قرار دادن اهداف را نسبت به سایر سامانه ها داشته و سامانه های BMC31 و اجزای مختلف آن اعم از سامانه کنترل و فرماندهی در قسمت متحرک بالای وسیله نقلیه نظامی نصب شده است.

سایت گلوبال سکیوریتی (Global Security) درباره سامانه تاد نوشت: سیستم تاد یک سامانه موشکی زمین پایه بوده که شامل کامیون و لانچر (پرتابگر موشک)، اجزای مرتبط با موشک، رادارهای AN/TPY  و سیستم های تلفیقی آتش است.
 
این سامانه قابلیت رهگیری و محدودسازی در خارج در مقابل موشک های با قدرت تخریب بالا و این سامانه قدرت عملکرد بالاتری نسبت به "سامانه پاتریوت" دارد.

موشک

امیر سرتیپ موسوی: در مقابل سامانه تاد از خود دفاع می کنیم

امیر سرتیپ عبدالرحیم موسوی جانسی فرمانده کل ارتش در حاشیه مراسم دانش آموختگی افسران دافوس در پاسخ به سوال خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ درباره اینکه اخیرا یکی از مسئولین نظامی آمریکایی مطرح کرده که غرب آسیا پتانسیل استقرار سامانه دفاع ضد موشکی تاد را دارد، گفت: ما وظیفه داریم در مقابل هر تجهیزاتی که دشمن دارد، "پاد" آن را داشته باشیم و می توانیم از خود دفاع کنیم. 
 
جانشین فرمانده کل ارتش در ادامه یادآور شد: اینکه آن ها چه سامانه ای را و در کجا مستقر می کنند، جزئیاتش قابل بحث نیست، اما آنچه که مهم است این است که ما می توانیم از حدود و ثغور خود دفاع کنیم؛ ما با دشمن شطرنج بازی می کنیم و اگر او یک مهره جابجا می کند ما هم یک مهره جابجا می کنیم.


منبع: باشگاه خبر نگاران / دنیای علم و تکنولوژی