تبیان، دستیار زندگی
حوزه هنری «باغ آوا» را منتشر کرد/ جلوه ای از موسیقی نواحی کرمان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حوزه هنری «باغ آوا» را منتشر کرد/ جلوه‌ای از موسیقی نواحی کرمان

title

یک مجموعه موسیقایی پژوهشی برگرفته از گوشه هایی از موسیقی نواحی کرمان به کوشش و تدوین فواد توحیدی توسط حوزه هنری کرمان در دسترس علاقه مندان موسیقی اقوام ایرانی قرار گرفت.

«باغِ آوا» عنوان یک مجموعه موسیقایی پژوهشی جدید برگرفته از گوشه های موسیقی نواحی کرمان است که به کوشش و تدوین فواد توحیدی پژوهشگر صاحب نام موسیقی نواحی توسط حوزه هنری استان کرمان منتشر شده است. این مجموعه در حدود صد و چهل دقیقه گلچینی از مقام های مشهور کرمان شامل موسیقی حماسی، سوگ آواها، شاد آواها و آواهای مذهبی است که به تازگی در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

فواد توحیدی در یادداشتی به مناسبت انتشار این آلبوم آورده است: «کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور گنجینه ای است از فرهنگ شفایی که گوناگونی و غنای آن را در کمتر جایی می توان مشاهده کرد. موسیقی نواحی به عنوان آیینه ای از آداب و رسوم فرهنگی هر منطقه، همیشه مورد توجه فرهنگ شناسان بوده است. دو دهه پژوهش در موسیقی نواحی کرمان نشان از عظمت و تنوع حیرت آور این هنر در دیار کریمان دارد. بیش از سی و پنج نوع ساز نواحی که نمونه هایی از آنها در عرصه گیتی بی همتاست، در کنار گونه های پرشمار از نغمات موسیقی نواحی همچون لالایی، شادیانه، سوگ آوا، نغمه های کار، ترانه های روایی و حماسی، آوازهای عاشقانه و آوای مذهبی، کرمان را به منطقه ای ویژه و نغمه ریز در کشور مبدل کرده است.

شاید همین ویژگی، در کنار مخاطبان همیشه مشتاق این هنر، کرمان را به پایگاه برگزاری جشنواره های موسیقی نواحی و شناخت فرهنگ اقوام کشور مبدل کرده است. آثار بسیاری در زمینه موسیقی نواحی کرمان تولید شده که از آن میان می توان به مجموعه یازده تایی «کویرانه» و همچنین آلبوم های «صدا، صدای کویر» و آلبوم مولتی مدیای «ترنم کویر» اشاره کرد. دو آلبوم حاضر گلچینی است از نغمات بکر و دل انگیز استان کرمان. به امید آنکه کنکاش و جستار در این آثار، راهی باشد برای زنده نگه داشتن و احیای این میراث گران قدر.»

مقام «بالاواتی» از فاریاب، مقدمه و ترانه عیسی خان جلالی از سیرجان، ترانه «شرمکن» از منوجان، «جوپاپ و چاردار» از عنبرآباد، «نوبت نوازی» از شهداد، «دهو» از فاریاب، «ترانه جنگجو» از منوجان، قیچک نوازی از بردسیر، سوتک نوازی از شهداد، «چوچاپ» از نرما شیربم و «ترانه کامران» از منوجان آثاری هستند که در آلبوم اول گنجانده شده است.

در آلبوم دوم نیز قطعه هایی چون «ترکه بازی» از سیرجان، «مقام سنگ محرم (سبزه پری)» از فاریاب، ترانه «نازی گلو» از سیرجان، «غریبی خوانی» از امیرآباد شول سیرجان، «اسباب بازی» از سیرجان، «نقاره نوازی» از شهداد، «شاهنامه خرم و زیبا» از منوجان، «سلام برخورشید» از سیرجان، «مقام اشترمرو» از فاریاب، «دهو» از منوجان، «گیس گل» از فاریاب، «حنابندون» از نرما شیربم، «چاوشی خوانی» از فاریاب برای دوستداران موسیقی نواحی منتشر شده است.


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .