تبیان، دستیار زندگی
اجرای آثار ۳ آهنگساز ایرانی در بینال ونیز/ ۸۶ سال غیبت پایان یافت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجرای آثار ۳ آهنگساز ایرانی در بینال ونیز/ ۸۶ سال غیبت پایان یافت

title

آثار سه آهنگساز ایرانی بعد از ۸۶ سال توسط یکی از معتبرترین آنسامبل های موسیقی معاصر کشور ایتالیا در بینال موسیقی ونیز اجرا می شوند.

آثار سه آهنگساز ایرانی توسط یکی از معتبرترین آنسامبل های موسیقی معاصر کشور ایتالیا در شصتمین دوره برگزاری بینال موسیقی ونیز اجرا می شود.

در شصتمین دورۀ برگزاری بینال موسیقی ونیز که مهرماه امسال برگزار می شود، با حضور آهنگسازانی چون پاسکال دوساپن، کایا ساریاهو، توشیو هوزوکاوا و سالواتوره شارینو، ۴۶ اثر برای نخستین بار (world premiere) روی صحنه خواهند رفت.

آنچه بر اهمیت بینال شصتم برای موسیقی ایران و خاورمیانه می‌افزاید، راه یافتن آثار مهدی خیامی، علیرضا فرهنگ و کارن کیهانی سه آهنگساز ایرانی به این فستیوال است که در روز پایانی فستیوال (۲۵ مهرماه سال جاری) و توسط مشهورترین آنسامبل موسیقی معاصر ایتالیا یعنی دیوِرتیمنتو آنسامبل به رهبری سندرو گُرلی به اجرا در خواهند آمد.

در این برنامه که عنوان «موسیقی ایران از گذشته تا امروز» را دارد، هر سه آهنگساز آثاری برای یک ساز ایرانی و آنسامبل بزرگ تصنیف کرده‌اند. قطعۀ کنسرتو کمانچه اثر مهدی خیامی برای کمانچه و آنسامبل، قطعۀ صبا اثر علیرضا فرهنگ برای تار و آنسامبل و قطعۀ نقطه‌ای بود و دگر هیچ نبود اثر کارن کیهانی برای سنتور و آنسامبل، آثاری هستند که در بخشِ نخستِ این کنسرت با حضور سامان صمیمی نوازندۀ کمانچه، میلاد محمدی نوازندۀ تار و کارن کیهانی نوازندۀ سنتور اجرا خواهد شد.

در قسمت دوم این کنسرت، گروه موسیقی مهرآیین متشکل از سامان صمیمی نوازندۀ کمانچه، میلاد محمدی نوازندۀ تار، محمدرضا رییسی نوازندۀ سازهای کوبه‌ای و کارن کیهانی سرپرست گروه و نوازندۀ سنتور به اجرای موسیقی دستگاهی ایرانی خواهند پرداخت.

ایوان فدله آهنگساز شهیر ایتالیایی و دبیر بینال موسیقی ونیز در بخشی از سخنانش که در وبسایت رسمی این بینال منتشر شده آورده است: «در بینال امسال، دیورتیمنتو آنسامبل توجه و علاقۀ خاصی را به پروژه‌ای معطوف کرده است که در آن، آثار سه آهنگساز جوان ایرانی، علیرضا فرهنگ، کارن کیهانی و مهدی خیامی اجرا می‌شود. در این آثار كه بر اساس‌ تكنوازى سازهاى سنتى ایرانى نوشته شده اند زبان بسیار شخصى هر یک از سه آهنگساز، فرهنگ هاى موسیقى اروپایى و خاورمیانه اى را در هم آمیخته  و از آن تركیب گویایى را ارائه داده است. در پایان كنسرت سه تكنواز گرد هم خواهندآمد تا به نواختن قطعاتى از مجموعه ى موسیقى كلاسیك ایرانى بپردازند كه با وجودِ داشتن ریشه اى كهن و چارچوبى محكم، در عمل به گونه اى بسیار خلاقانه و پربار همچنان زنده نگاه داشته شده است.»

این کنسرت با سفارش دیوِرتیمنتو آنسامبل به مهدی خیامی (قطعۀ کنسرتو کمانچه) و حضور وی به عنوان مشاور هنری این پروژه شکل گرفت. همچنین انتخاب آهنگسازان، توسط کمیتۀ فنی دیورتیمنتو آنسامبل میلان و با تایید و دعوت از سوی بینال هنری ونیز صورت گرفته‌است.

فستیوال موسیقی بینال ونیز از سال ۱۹۳۰ یعنی ۳۵ سال پس از برگزاری اولین دورۀ بینال هنری ونیز (در سال ۱۸۹۵ میلادی)، کار خود را با تمرکز بر حوزۀ موسیقی معاصر آغاز کرده و همواره صحنۀ حضور معتبرترین ارکسترها، سولیست‌ها و ستارگان آهنگسازی موسیقی معاصر جهان بوده‌ است.


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .