تبیان، دستیار زندگی
85 ) امروز ، هشتم بهمن ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با هشتم محرم الحرام 1428 هجری قمری و 28 ژانویه 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند: مذاکرات امام حسین(ع) با سران س...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ ( 8 بهمن 85 )

امروز ، هشتم بهمن ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با هشتم محرم الحرام 1428 هجری قمری و 28 ژانویه 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:


مذاکرات امام حسین(ع) با سران سپاه کفر

1367 سال پیش در چنین روزی ، در سال 61 ه.ق ، طبق گفتار تاریخ ، چند مورد مذاکره بین امام حسین (ع) و فرمانده سپاه کفر ، عمر سعد ، بوقوع می پیوندد .

از جمله اینکه امام (ع) عمروبن قرضه بن کعب انصاری ، را به اردوی عمر می فرستند وبا این اقدام از وی می خواهند تا با یکدیگر ملاقات داشته باشند .

اصل انجام مذاکره در نقطه ای میان دو سپاه ، به طور شبانه ، مورد تایید مورخین است .لکن در مورد سخنان رد و بدل شده نظر قطعی و قابل اجماع بین مورخین وجود ندارد . چرا که ظاهرا شاهدی بر سخنان امام (ع) و عمر سعد وجود نداشته است.

امام (ع) در این مذاکرات سعی می کنند عمر را به صرفنظر کردن از جنگ ترغیب ، و از طرف دیگر وی را برای شورش علیه یزید همراه سازند (1) . که البته عمر ، ترس از عقوبتی که یزید و اطرافیانش برای او و خانواده اش در نظرخواهند گرفت را بهانه ای برای سرباز زدن از این اقدام عنوان می کند .

تعداد مذاکرات امام حسین (ع) با عمر سعد را سه تا چهار دفعه ذکر کرده اند .(2) عمر در نتیجه مذاکرات با امام (ع) به ابن زیاد نامه ای نوشت و در آن ذکر کرد که « اینک حسین (ع) حاضر به بازگشت به مدینه است و ...خداوند آتش فتنه را خاموش کرده و نیازی به جنگ نیست »(3)

نقل است عبیدالله ابتدا تحت تاثیر نامه ی عمر قرار گرفته وتصمیم می گیرد طی ارسال پاسخی برای نامه ی عمر ، موافقت خود را با برگشت کاروان امام حسین (ع) ، به عمر سعد اعلام کند . لکن شمربن ذی الجوشن ، که شاهد و ناظر این رویداد بوده با ذکر دلایلی از جمله اینکه «اگر او باز گردد نیرومند تر می گردد و تو قطعا خوار و زبون می شوی و ...» نظر عبیدالله را موافق با جنگ می گرداند و باعث می شود تا متن پاسخ عبیدالله به نامه ی عمر چنین باشد که :

«...من تو را نزد حسین (ع) نفرستاده ام که از او دست بداری و به او مهلت دهی ...دقت کن اگر حسین (ع) و یارانش تسلیم شدند ، آنان را به سلامت نزد من بیاور در غیر اینصورت بر ایشان حمله کن و همه رابکش و جملگی را مثله – قطعه قطعه – کن ...اگر دستور ما را اجرا کنی به تو پاداش می دهیم وگرنه از لشگر کناره گیر و فرماندهی را به شمر واگذار کن ...» (4)

زمانیکه شمر نامه ی عبیدالله را به ابن سعد می دهد ، عمر به شمر می گوید گمان می کنم تو کار را خراب کرده ای . من امیدوار به صلح در این قضیه بودم . در این هنگام شمر قسمت های پایانی نامه عبیدالله را یادآور شده به عمر می گوید اگر فرمان امیر را نمی پذیری لشگر ر ا به من واگذار کن . البته عمر چنین نکرد ولی فرماندهی گروه پیادگان را به شمر واگذار کرد .

همچنین جریان ملاقات یزید بن حصین همدانى و عمر بن سعد در این روز اتفاق می افتد که طی آن ، یزیدابن حصین نزد عمررفته و او را بابت بستن آب برروی کاروان امام حسین(ع) ، مورد سرزنش قرار میدهد.

از سوی دیگر در این روز عباس بن علی(ع) و نافع بن هلال درقالب سه نفر سواره و بیست نفر پیاده جهت تدارك آب براى خیمه‏ها به سوی فرات حرکت نمودند و پس از درگیری – که به کشته شدن نافع نیز انجامید – نهایتا مشگ های پر ازآب به سوی خیمه گاه برده شد.

***


در گذشت هنری چهارم

460 سال پیش در چنین روزی ، در سال 1547 میلادی ، پادشاه هنری چهارم در گذشت . پسرش ادوارد پنجم جانشین او شد.

***


کشف نپتون

394 سال پیش در چنین روزی ، در سال 1613 میلادی ، گالیلیو گالیله سیاره نپتون را کشف کرد.

***


درگذشت پطر کبیر

282 سال پیش در چنین روزی ، در سال 1725 میلادی ، پطر کبیردر گذشت . پطر از تزارهای مشهور روسیه و از خانواده رومانوف ها بود . او را بنیانگذار روسیه جدید می نامند . وی تلاش های بسیاری برای عظمت و قدرت این کشور کرد .جنگ او با پادشاه سوئد از مشهور ترین جنگ های روسیه است . پطر کبیر شهر سن ‎پترزبورگ را در سال 1705 میلادی به عنوان پایتخت جدیدی بر ساحل رود نوا بنا کرد . در سال 1712 پطر کبیر پایتخت را از مسکو به سنت‎پترزبورگ منتقل کرد. او علاقه ای به شهر مسکو نداشت چرا که کشته شدن عمو و مشاوران مادرش را در جریان یک کودتای درباری در مسکو به چشم دیده بود.

***

زادروز «خوزه مارتی» قهرمان ملی كوباییان

154 سال پیش د رچنین روزی ، در سال 1853 میلادی ، خوزه مارتی، قهرمان ملی كوباییان به دنیا آمد .وی یك روزنامه نگار، مولف، شاعر و نقاش بود كه رهبری استقلال طلبان كوبا برضد استعمار اسپانیا را به دست گرفت. خوزه با این كه پدر و مادرش از مهاجران اسپانیایی بودند اعلام كرد كه استعمار زدایی برای او مهمتر است. در 16 سالگی نخستین مقاله را برای روزنامه «ال دیابلو» نوشت و از كوباییان خواست كه زنجیر استعمار را پاره كنند. طولی نكشید كه وی درام حماسی «ابدالا» را به صورت شعر درآورد. با این فعالیت ها قلمی، وی به زودی به عنوان یك مبارز «ضدبردگی، ضد استعمار، ضد اختناق و ضد فساد مقامات محلی» شناخته شد. در پی یك سخنرانی برای دانش آموزان دبیرستان، به اتهام خیانت به اسپانیا بازداشت شد. در زندان بر پای او غل و زنجیر بستند كه دچار عفونت پا شد و قاضی اسپانیایی مامور بازرسی زندان كه چنین دید، شش سال حبس او را به تبعید در اسپانیا تبدیل كرد. تبعید به او كمك بسیار كرد و موفق شد كه در اسپانیا به دانشگاه برود و «حقوق سیاسی» تحصیل كند و با روشنفكران اروپایی باب مكاتبه بگشاید. خوزه به دعوت روشنفكران فرانسه به پاریس رفت و از آنجا به طور محرمانه به كوبا بازگشت و چون حكومت اسپانیایی كوبا متوجه ورود او شد به ایالات متحده گریخت و مقیم نیویورك شد. در ایالات متحده انجمن كوبایی تبارهای آن كشور را تشكیل داد و كوبایی تبارهای ایالات متحده را تشویق به آزاد ساختن كوبا از استعمار كرد. خوزه كه همچنان به كار نوشتن ادامه می داد و مقالات، اشعار، كاریكاتورها و كتابهایش انتشار می یافت در سال 1895 مانیفست استقلال كوبا را منتشر ساخت. در این مانیفست به كوباییان یادآور شد كه باید خودشان قیام كنند و به استعمار پایان دهند و روی كمك خارجی نباید حساب كنند و از یك دولت خارجی و ازجمله ایالات متحده كه آمادگی دادن چنین كمكی را دارد بخواهند كه كمك كند. با این عمل، از دست یك خارجی رها نشده به دام دیگری می افتند. به این ترتیب، وی با مداخله دولت واشنگتن تلویحا مخالفت كرد. خوزه در همین سال با انقلابیون مسلح خود كه آنان را در آمریكا آموزش داده بود به كوبا رفت كه در جنگ «دوس ریوس» در 19 مه 1895 كشته شد، اما مرگ او مبارزه را پایان نداد كه چند سال بعد جنگ ایالات متحده و اسپانیا روی داد و اسپانیا كه شكست خورده بود از كوبا، پورتوریكو، فیلیپین و گوام خارج گردید. آمریكاییان چندی بعد كوبا و پنج دهه پس از آن فیلیپین را استقلال دادند

پرخواننده ترین و معروفترین تالیف خوزه مارتی «دوران طلایی حیات» عنوان دارد كه در خلال آن جوانان تشویق به «آزاده بودن» و مبارزه كرده است.

در پی انقلاب فیدل كاسترو، نام خوزه مارتین بر مراكز و تاسیسات متعدد و از جمله فرودگاه بین المللی هاوانا گذارده شده است.

وی در مه سال 1895 در42 سالگی كشته شد.

***


پایان حکومت امریکا بر کوبا

98 سال پیش در چنین روزی ، در سال 1909 میلادی ، ایالات متحده آمریکا به کنترل مستقیم کوبا پایان داد .

***

ساخت نخستین راکتور خصوصی

49 سال پیش در چنین روزی ، در سال 1958 میلادی ، ساخت نخستین راکتور هسته ای توریوم - اورانیوم در آمریکا آغاز شد .

***


تهدید توخالی ژنرال قره باغی

28 سال پیش در این چنین روزی ، در سال 1357 هجری شمسی ، قره باغی عضو شورای سلطنت اعلام کرد چنانچه امام خمینی( ره)به خواست خود اقدام به تشکیل دولت کند ، ارتش مداخله خواهد کرد . وی گفت نیروهای مسلح بیش از این از سربازانی که ، می خواهند پیمان شکنی کنند ، چشم پوشی نخواهد کرد . این سخنان در حالی گفته می شد که بسیاری از سربازان با رها کردن ارتش و فرار از سرباز خانه ها به آغوش مردم بازگشته بودند و خواستار نابودی رژیم پهلوی بودند .

***


تحصن روحانیان در مسجد دانشگاه تهران

28 سال پیش در چنین روزی ، در سال 1357 هجری شمسی ، روحانیان بر جسته کشور در مسجد دانشگاه تهران ، در اعتراض به بستن فرودگاه مهرآباد ازسوی دولت بختیاربرای جلوگیری از ورود امام خمینی( ره) به ایران تحصن کردند .

دراین تحصن روحانیان سرشناسی مانند آیت الله طالقانی ، آیت الله بهشتی ، استاد مرتضی مطهری ، دکتر باهنر و دکتر مفتح حضور داشتند. تحصن روحانیون در دانشگاه تهران بازتاب بسیار مطلوبی در جامعه داشت و سبب شد ، هر روز بیشتر از روز قبل ، دانشگاه تهران و خیابان های اطراف شاهد حضور پرشور و خشمگینانه گروه های مختلف مردم برای پشتیبانی از متحصنان باشد و این که همه خواستار بازگشایی فرودگاه ها برای باز گشت رهبر کبیر انقلاب اسلامی از پاریس به تهران می شدند.

پیش از این نیز گفته شده بود که امام (ره )در پاریس بختیار را پذیرفته است. در همین روز امام خمینی(ره) با ارسال پیامی این شایعه ها را تکذیب کردند : " آنچه که ذکر شده است که شاپور بختیار را در سمت نخست وزیر من می پذیرم ، دروغ است، بلکه تا استعفا نکند او را نمی‎پذیرم چون اورا قانونی نمی‎دانم ... . من با بختیار تفاهمی نکرده ام و آنچه که سابق گفته است که گفت وگوی بین او ومن بوده دروغ محض است. ملت باید موضع خود را حفظ کنند و مراقب توطئه ها باشند " . در همین روز نظامیان رژیم پهلوی با محاصره مردم در نقاط مختلف دست به کشتار مردم بی دفاع زدند. بر اساس این گفته برخی روزنامه ها که اعلام کردند در این روز 35 نفر در تهران و 50 نفر در نقاط دیگر کشور به شهادت رسیدند.

***


تولد شهرام ناظری

59 سال پیش در چنین روزی ، در سال 1329 هجری شمسی ، شهرام ناظری خواننده و استاد موسیقی ایرانی ، دركرمانشاه متولد شد.

پدروی كه صدای لطیفی داشت و از سبك قدما و خوانندگان آن دیار به خصوص شادروان شیخ داوودی خواننده بزرگ بهره گرفته بود فرزندش را تحت تعلیم قرار داد.

شهرام ناظری در سن 9 سالگی اولین برنامه هنری خود را در رادیو كرمانشاه همراه با تار مرحوم درویشی؛ از نوازندگان معروف كرمانشاه اجرا کرد.

وی سپس در سن 11 سالگی در رادیو تلویزیون ایران چند برنامه در آواز ایرانی اجرا نمود و برای پر بارتر كردن درك موسیقی خود ارتباط بیشتری با پسر عمویش علی ناظری و درویش نعمت علی خان خراباتی كه تاثیر بزرگ و مهمی بر آشنایی او با موسیقی محلی و كردی و درك آن داشته‌اند برقرار نمود.

وی همواره در پی بهره بردن از مكاتب و استادان مختلف بوده است. در سال 1345 برای بهره گیری از محضر اساتیدی چون شادروان عبداله خان دوامی، نورعلی خان برومند، عبدالعلی وزیری، محمود كریمی و. .. مقیم تهران می‌شود و ضمن بهره گیری از محضر این اساتید سه تار را نیز نزد استادان احمد عبادی، محمود تاج بخش، جلال ذوالفنون و محمود هاشمی فرا می گیرد.

شهرام ناظری به مدت یكسال در تبریز با نوازندگان و موسیقیدانان آن دیار مانند : بیگجه خانی ، محمود فرنام قیطانچیان كه از شاگردان اقبال آذر بودند درزمینه موسیقی ایرانی كار می كند.

درسال 1354 بنابه پیشنهاد نورعلی برومند به استخدام رادیوتلویزیون در می آید ، و اولین برنامة خود را با گروه شیدا به سرپرستی محمد رضا لطفی با مثنوی مولانا و ترانه ای از شیخ بهایی اجرا می نماید و پس از آن با گروه عارف به سرپرستی حسین علیزاده و پرویز مشكاتیان همكاریش را ادامه می دهد.

وی درسال 1355 درنخستین كنكور موسیقی سنتی ایران (باربد) مقام اول رابه دست می آورد.

درسال 1358 همراه با گروه چاووش كه خود از اعضای اصلی آن بود در سخت ترین شرایط صدای موسیقی سنتی و اصیل ایران را به گوش مردم هنردوست كشور رساند.

او در سالهای 1360 تا 1364 از فعالیت خود کاست و به طرق مختلف مشغول تدریس موسیقی و ردیفهای آوازی به علاقه مندان گردید .

از سال 1364 به بعد با همكاری گروههای موسیقی ایرانی كارهای زیبایی را به بازار موسیقی عرفانی و اصیل ایرانی عرضه ساخت كه از درخشان ترین این آثار رامی توان : گل صد برگ و آتش در نیستان با همكاری استاد جلال ذوالفنون ، كنسرت اساتید با همكاری گروه استاد فرامرز پایور، بی قرار با همكاری گروه جلیل عندلیبی ، یادگار دوست با ارکستر کامل کامبیز روشن روان و ... را نام برد.

حضور او درجشنوارة موسیقی فجردرسال 1380 به همراه فرزندش حافظ ناظری را شاید بتوان یكی از مهم‌ترین وقایع درتمام دوران این جشنواره به حساب آورد . چنان كه جایزه اول این فستیوال به عنوان بهترین خواننده موسیقی اصیل ایرانی را نصیب او ساخت . وی جایزة مخصوص هیئت داوران را نیز از جشنوارة مهر دریافت داشته است.

شهرام ناظری دارای صدایی منحصر به فرد و حماسی است و چندین کار نیز به زبان کردی در کارنامه او وجود دارد.

***

پی نوشت :

1- مقتل الحسین (ع) / خوارزمی

2- نهایه الارب / معالم المدرستین / تاریخ الامم والملوک

3- نهایه الارب / مقتل الحسین (ع) ، خوارزمی/ معالم المدرستین / وقعه الطف

4- نهایه الارب / وقعه الطف / مقتل الحسین (ع) ، خوارزمی / تاریخ الامم والملوک

منابع :

تاریخ اسلام / سید هاشم رسولی محلاتی

پیام آور عاشورا / عطاالله مهاجرانی

ایران نگار / رضا دبیری نژاد، مهران غلامی

تقویم شیعه / عبدالحسین نیشابوری

پایگاه اطلاع رسانی الغدیر

خبرگزاری مهر

روزنامک / نوشیروان کیهانی زاده

سایت جامع ویکی پدیا

روزشمار موسیقی 1و2