تبیان، دستیار زندگی
انتخابات مجلس در دوران پهلوی را باید بدون شک باید نمونه ای از انتخابات فرمایشی دانست . انتخاباتی که به صورت نمایشی برگزار میشد و هیچ نقشی جز تثبیت سلطنت محمدرضاشاه پهلوی نداشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاری انتخابات فرمایشی در دوران محمدرضاپهلوی

انتخابات مجلس در دوران پهلوی را بدون شك باید نمونه ای از انتخابات فرمایشی دانست. انتخاباتی كه به صورت نمایشی برگزار می شد و هیچ نقشی جز تثبیت سلطنت محمدرضا شاه نداشت.

بخش تاریخ تبیان
رگزاری انتخابات فرمایشی در دوران محمدرضا پهلوی

محمدرضا پهلوی: مجلس دموكراتیكی خواهیم داشت!!! (26 خرداد 1342)

خبرنگار روزنامه دیلی تلگراف لندن در هفته گذشته به حضور شاه شرفیاب شد و پیرامون اوضاع ایران مصاحبه ای به عمل آورد .

خبرنگار دیلی تلگراف نوشت: شاه ایران به من اظهار داشت كه مصمم است برنامه اصلاحات اجتماعی خود را علیرغم اقدامات و وقایع 15 خرداد كه از حمایت بعضی از مالكین بزرگ و یك كشور مسلمان خاورمیانه برخوردار بوده است ادامه دهد .

شاه ادامه داده است: احساس می كنم كه موقعیت من از همیشه مستحكم تر است . مردم اكنون می بینند نیروهای ارتجاعی كجا قرار دارند و ارتش نیز فرمانبردار جدی و حافظ تخت و تاج من می باشد.

شاه به من گفت: من دلیلی نمی بینم كه انتخابات را به تعویق بیاندازیم انتخابات در اواخر تابستان انجام خواهد شد زنان برای اولین بار در تاریخ ما در آن شركت خواهند كرد من اطمینان دارم با قوانین جدیدی كه برای انتخابات تهیه شده است پارلمان دموكراتیكی جانشین مجالس نامناسب قبلی می شود .

شاه ضمن محكوم كردن هرگونه دخالت خارجی در ایران گفت : امیدوار هستم همكاری متقابل سیاسی ٓ اقتصادی بین ایران ، انگلیس و آمریكا بسط یابد . در یك سال گذشته روابط ایران و شوروی پیشرفت داشته است.

شاه به شوروی اطمینان داده است كه اجازه نخواهد داد پایگاه موشك خارجی در ایران تاسیس شود . شوروی ها نیز در عوض تبلیغات خود را علیه حكومت ایران متوقف كرده و حمایت خود را از حزب كمونیست قطع و كمك های اقتصادی به ایران داده اند .

شاه خاطر نشان كرد : مطبوعات شوروی در جریان حوادث اخیر از برنامه های اصلاحی وی در برابر مخالفین و ملاكین دفاع كرده اند .[اطلاعات ، 26 خرداد 1342 ، صفحه 1 و 14]

اكونومیست : مجلس آینده تكیه گاه دهقانان خواهد شد !

اكونومیست چاپ لندن طی مقاله ای درباره ایران نوشت : در یك سال گذشته شاهنشاه ایران دست به اصلاحات سیاسی و اجتماعی مهمی زده است ولی این اصلاحات موجب سر و صدای عده ای كه منافع آن ها به خطر افتاده شده است و عده ای از مالكین و دسته جات دیگر تظاهراتی به راه انداخته اند .

این روزنامه افزوده است : به علاوه عده ای از افسران عالیرتبه و امرای ارتش به اتهام اختلاس و سوء استفاده محاكمه شده و می شوند .

شاهنشاه اكنون دست خود را مستقیما به سوی كارگران و دهقانان كه می گوید كشور را اكنون برای آن ها اداره می كند دراز كرده است . اقدامات وی در ایران امروز اهمیت بسیار دارد و تاكنون موفقیت آمیز بوده است و بر اعتبار و پرستیژ او افزوده است .

این روزنامه ادامه داده است : قرار است انتخابات در اواخر تابستان انجام شود و صحبت از آن است كه پارلمان را به صورت یك مجلس خلق در آورند كه در آن جا كارگران و دهقانان بر كرسی نمایندگی تكیه بزنند . [رك اطلاعات ، 26 خرداد 1342 ، صفحه  یک]

شعبان بی مخ ادعای خسارت كرد !

روزنامه ها امروز گزارش دادند كه تا ظهر امروز 140 نفر از خسارت دیدگان به فرمانداری تهران مراجعه كرده و ادعای خسارت نموده اند .

صدری فرماندار تهران گفت : چون می خواهیم هر چه زودتر میزان خسارت وارده به مردم روشن شود دستور داده شد از امروز بازرسی و تحقیق لازم در اطراف اظهارات ادعا كنندگان به عمل آید و گزارش های ماموران جهت طرح و رسیدگی در كمیسیون فرمانداری تهران آماده گردد .

صبح امروز نیز شعبان جعفری كه در حادثه 15 خرداد باشگاه او را آتش زده اند به فرمانداری تهران مراجعه كرد و اظهارنامه ای تسلیم داشت در این اظهارنامه جعفری در حدود یك میلیون تومان ادعای خسارت كرده است. [رك اطلاعات ، 26 خرداد 1342 ، صفحه1]



منبع : مرکز اسناد انقلاب اسلامی

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .