تبیان، دستیار زندگی
آیت الله مظاهری: مسلمانان در پرتو انوار بقاع متبرکه دل و روح خود را تهذیب نمایند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله مظاهری: مسلمانان در پرتو انوار بقاع متبرکه دل و روح خود را تهذیب نمایند

آیت الله مظاهری

تبیان به نقل از گزارش ایرنا، آیت الله مظاهری در این پیام که پنجشنبه شب در آئین اختتامیه نخستین کنگره ملی محمدهلال ابن علی (علیه السلام) در آران و بیدگل قرائت شد، حرم این امامزاده را کانون اظهار محبت و مودت اهل ایمان به آستان عترت طاهره و جایگاهی برای توسل به ذیل عنایات آن حضرات دانست.
متن پیام آیت الله حسین مظاهری به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
اکنون که به همت سازمان اوقاف و امور خیریه، این همایش گرامی به منظور ادای احترام و تعظیم به آستان مبارک حضرت محمدهلال بن علی (علیه السلام) برگزار شده است لازم می دانم از همه متصدیان این برنامه مذهبی و فرهنگی قدردانی نمایم.
بی تردید بقاع منوره دودمان رسول خدا (صلی الله و علیه وآله) مصداق بارز بیوت الهی است که در آنها ذکر و یاد خداوند متعال، مایه آرامش دل ها و صفای روح مومنان و ارادتمندان ساحت مقدس نبوت و ولایت است.
بارگاه مطهر محمدهلال بن علی (علیه السلام) نیز همانند گوهری تابناک در منطقه کویر مرکزی ایران، فضایی معنوی را در آن سامان پدید آورده است و کانون اظهار محبت و مودت اهل ایمان به آستان عترت طاهره و جایگاهی برای توسل به ذیل عنایات آن حضرات و توجه به جانب حضرت حق متعال است.
نکته ای که تاکید بر آن را در وهله اول برای توجه خدمتگزاران این آستان مطهر و نیز سایر مزارات منوره ضروری می شماریم آن است که از فضای معنوی و روحانی این بقاع متبرک که به سبب ارادت و اعتقادات قلبی دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) در طول 14 قرن تا به امروز پدید آمده است و بسیاری از آنها و از جمله همین بقعه منوره حضرت محمدهلال بن علی (علیه السلام) با ذوق و هنر سرشار ایرانی به آینه تمام نمای هنر اصیل اسلامی و ایرانی هم تبدیل شده است، باید حداکثر بهره برداری به منظور ارتقای فرهنگی و معنوی زائران و مجاوران به عمل آید و از حضور اهل ایمان که آن فضا، دل ها و جان هایشان آماده تر از سایر اوقات برای دریافت حقایق و معنویات است، به نحو احسن استفاده شود تا این زیارت آنان با دستاورد معرفت و بصیرت و تصفیه روح همراه گردد و این بهترین و والا ترین مسئولیتی است که متولیان و خادمان این بقاع مذهبی برعهده دارند.
بی تردید فلسفه اصلی برپا داشتن این مزارات و آستان ها همین است که علاوه بر حفظ یاد و نام عترت طاهره (علیهم السلام) سیره و مرام آنان گسترش و تعمیق یابد و در پرتوی انوار تابناک آنان، پیروانشان دل و روح خود را تهذیب نمایند و به صفای روحانی و معنوی در سایه یک زندگی اخلاقی و انسانی نائل شوند و روشن است دستیابی به چنین امر با اهمیتی جز از طریق تعلیم و معرفت افزایی و فرهنگ سازی و تحکیم و توسعه بنیان های معرفتی و فرهنگی، امکان پذیر نخواهد بود.
قبور مطهر و بقای امامزادگان عظیم القدر، جایگاه حقیقی آموزش اخلاق و معنویت و تعلیم دین و معرفت و فرهنگ سازی برای یک زندگی اخلاقی سرشار از صداقت و پاکی و صفای درون است و همگان باید به این ظرفیت عظیم و با اهمیت توجه داشته باشند، بخصوص متولیان و متصدیان امر به ویژه سازمان اوقاف و امور خیریه در این راستا به برنامه ریزی های دقیق و گسترده بیش از آنچه تاکنون بوده است، بپردازند.
از خداوند سبحان تایید همه شما عزیزان و یاوران را در این مسر نورانی و روحانی مسالت می کنم و به پیشگاه مبارک حضرت محمدهلال بن علی (علیه السلام) عرض ارادت و اخلاص و تعظیم عرضه می دارم.
آئین افتتاحیه کنگره ملی هلال ابن علی (علیه السلام) با هدف تکریم امامزدگان به ویژه امامزاده هلال صبح پنجشنبه در سالن اجتماعات آستان مقدس امامزاده سیدعلی (علیه السلام) قم برگزار و آئین اختتامیه آن نیز شامگاه پنجشنبه در محل امامزاده هلال ابن علی (علیه السلام) آران و بیدگل طی آیینی برگزار شد.
تعداد 253 اثر شامل؛ 113 مقاله و 140 اثر فرهنگی شامل کتاب، داستان و شعر به دبیرخانه کنگره ارسال شده که تعداد 30 مقاله به عنوان برتر انتخاب و به چاپ رسیده است.
تاکنون 5 کتاب به عناوین مختلف رساله هلالیه، فرزند علی، ستارگان حریم هلال، ستایشگران هلال و فهرست نسخ خطی و اسناد کتابخانه هلال بن علی پیرامون این شخصیت بزرگ دینی تدوین و چاپ شده است.
این همایش که با همکاری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ، معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ، آستان مقدس امامزاده محمدهلال ابن علی (علیه السلام) و اداره کل اوقاف و امورخیریه استان اصفهان در دو بخش علمی پژوهشی و فرهنگی هنری ترتیب یافته، امشب در آستان مقدس حضرت محمدهلال بن علی (علیه السلام) آران و بیدگل به کار خود پایان داد.
همچنین در این کنگره ملی طی آئینی از تمبر هلال ابن علی (علیه السلام) رونمایی شد.
محمد اوسط ملقب به هلال از فرزندان حضرت علی (علیه السلام) در شب اول ماه رمضان سال 14 هجری قمری در مدینه منوره و از زنی به نام امامه متولد شد.
وی پس از واقعه عاشورا در سال 61 هجری به شهرهای طائف، طوس، قم و آران مهاجرت کرد و سرانجام پس از سه سال اقامت در آران و بیدگل در شب جمعه دهه آخر رمضان سال 64 هجری در این شهر از دنیا رفت و در آران و بیدگل دفن شد.


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .