تبیان، دستیار زندگی
ما هیچگاه قائل به قطع رابطه با دنیا و حصار کشیدن به دور خود نیستیم بلکه می گوییم ارتباطات سیاسی و مبادلات اقتصادی داشته باشید ، اما هویت و شخصیت اصلی خود را از یاد نبرید و هنگامی که می خواهید سخن بگویید و یا قرار داد امضا کنید ، همچون نماینده ایران اسلامی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت میز مذاکره هوشمندانه اقدام کنید

ما هیچگاه قائل به قطع رابطه با دنیا و حصار کشیدن به دور خود نیستیم بلکه می گوییم ارتباطات سیاسی و مبادلات اقتصادی داشته باشید ، اما هویت و شخصیت اصلی خود را از یاد نبرید و هنگامی که می خواهید سخن بگویید و یا قرار داد امضا کنید ، همچون نماینده ایران اسلامی سخن بگویید و پشت میز قرارداد هوشمندانه اقدام کنید . . .

فراوری :آزاده مرنی- بخش سیاست تبیان
جهادکبیر

مسئله ی "جهاد" یکی از مبانی اصلی دین مبین اسلام محسوب می شود به طوری که رهبر کبیر انقلاب همواره بر آن تاکید داشته اند ، لیکن این تاکید از نیمه دوم دهه هفتاد رنگ و بوی خاصی به خود گرفت. باید توجه داشت که "جهاد اسلام" در واقع کمک به ملت هایی است که پشت پرده ی سیاست های استعماری و استکباری و استبدادی قرار داده شده اند که نور اسلام و نور هدایت به آنها نرسد ؛ جهاد برای دریدن این پردهها و این حجاب ها است.
مقام معظم رهبری با نگاهی موشکافانه و درایتی خاص بر هجمه ی نفوذ دشمنان انقلاب اسلامی پی برده و با آینده نگری ، از سال ها پیش به مسئولین اعلام کردند که در راستای مبارزه با نفوذ نوین دشمن باید جهاد کرد ؛ جهادی به وسعت یک جهان.
ایشان با تأکید بر اینکه جنگ نامتقارن ، "جنگ اراده  ها" است ، تاکید داشتند : "در میدان این جنگ ، اراده هر یک از دو طرف سست شود ، قطعاً شکست خواهد خورد ، بنابراین باید مراقب بود تا تبلیغات و وسوسه های دشمن در اراده مستحکم ما خللی ایجاد نکند.
این جنگ فراتر از جنگ نظامی و نوعی "جهاد" است ؛ امروز برای کشور ما احتمال وقوع جنگ نظامیِ سنتی بسیار ضعیف است اما مسئله جهاد باقی است و این جهاد که منطقی ، قرآنی و اسلامی دارد ، "جهاد کبیر" و به معنای "ایستادگی ، مقاومت و پیروی نکردن از کفار و مشرکین" است.
حائز اهمیت آن که "جهاد کبیر" در عرصه های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و هنری نیز تجلی و ظهور دارد و برای مبارزه با آن ، به  جای تبعیت از جبهه کافران و مشرکان ، باید از برنامه کاری اسلام و قرآن تبعیت کرد.

ابعاد مختلف "جهاد کبیر"

حضرت آیت الله خامنه ای به تبیین ابعاد مختلف "جهاد کبیر" در عرصه  های اقتصاد ، فرهنگ و اجتماع پرداختند :
بخش اقتصادی : تأکید بر اجرای اقتصاد مقاومتی.
بخش فرهنگی : تأکید بر این موضوع که جوانان مومن و انقلابی به کارهای فرهنگی خودجوش بپردازند.
بخش اجتماعی : تأکید بر استفاده از همه ظرفیت ها و استعدادهای کشور در مسیر پیشرفت عمومی.

قطع رابطه با دنیا

امروز دشمن از وارد کردن ضربه اساسی به نظام اسلامی ناامید است اما با استفاده از ابزارهای مختلف و پیچیده در صدد "نفوذ" می باشد تا هویت جوان ایرانی ، هویت مورد پسند آمریکا و استکبار باشد

رهبر معظم انقلاب با اشاره به اتهام ناروای برخی مخالفان حرکت عظیم "جهاد کبیر" و ادعای اینکه استفاده از ظرفیت های درونی به معنای قطع رابطه با دنیا است، می فرمایمد : "ما هیچگاه قائل به قطع رابطه با دنیا و حصار کشیدن به دور خود نیستیم بلکه می گوییم ارتباطات سیاسی و مبادلات اقتصادی داشته باشید ، اما هویت و شخصیت اصلی خود را از یاد نبرید و هنگامی که می خواهید سخن بگویید و یا قرار داد امضا کنید ، همچون نماینده ایران اسلامی و نماینده اسلام سخن بگویید و پشت میز قرارداد بنشینید و هوشمندانه اقدام کنید."

باید توجه داشت که "جهاد کبیر" نیازمند هوشمندی و اخلاص است. امروز دشمن از وارد کردن ضربه اساسی به نظام اسلامی ناامید است اما با استفاده از ابزارهای مختلف و پیچیده در صدد "نفوذ" می باشد تا هویت جوان ایرانی ، هویت مورد پسند آمریکا و استکبار باشد زیرا در این صورت برای پیاده کردن اهداف و نقشه  های خود مشکل و هزینه  ای نخواهد داشت. البته آنها از نفوذ ناامید نیستند و در چنین شرایطی ، وظیفه بزرگی بر دوش همه ی غم خواران ملت ایران و نظام اسلامی از جمله سپاه پاسداران در راستای مبارزه ای همه جانبه قرار دارد.

روشنگری

رهبر انقلاب همه ملت ایران را به اهتمام به موضوع تبیین و روشنگری و کارهای عمقی توصیه موکد کردند و فرمودند : "تبیین شعارهای انقلاب و روشنگری نسبت به عمق این شعارها ، از لوازم اساسی تحقق "جهاد کبیر" است زیرا شعارهای انقلاب ، همچون نشانه و شاخص ، مسیر صحیح انقلاب و صراط مستقیم را نشان می دهند."

ضرورت "جهاد کبیر"

رهبر انقلاب ، "کادر سازی برای آینده" و "تدوین علمی تجربه های متراکم سی و هشت ساله انقلاب اسلامی در فراز و نشیب های شگفت انگیز" را از الزامات "جهاد کبیر" برشمرده اند : در این خصوص ، همه مراکز دانشگاهی و حوزوی وظیفه و مسئولیت دارند. گاهی برخی افراد و جوان هایی که ممکن است صالح و مومن هم باشند ، به دلیل مخالفت با یک فرد یا یک جلسه سخنرانی ، هیاهو و جنجال به  راه می  اندازند و آن مجلس را بر هم می  زنند ، در حالی  که من از قدیم با این کارها که هیچ فایده  ای نیز ندارد ، موافق نبوده و نیستم و معتقدم فایده در تبیین و کار درست و هوشمندانه است. البته گاهی برخی افراد از روی اغراض ، این کارهای نادرست را انجام می دهند و سپس به گونه ای وانمود کنند که کار عناصر حزب اللهی و مومن است ، بنابراین باید کاملاً هوشیار بود.
بنا بر آنچه به اجمال گفته شد عمل به "جهاد اکبر" از ضروریات کنونی محسوب می شود که رهبر انقلاب طی حدود 15 سال اخیر بر آن تاکید داشته اند و به دلایلی از جمله عدم اجرای دقیق و همه جانبه ی آن ، امروز با مشکلاتی خاص روبرو گشته ایم و شاید برای چنین تلنگری ، خیلی زود دیر شود.


منبع : پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) / تسنیم