تبیان، دستیار زندگی
ق خانواده ها و برخورد مناسب همسران با هم 1- نسبت به همسر خود نگرشی مطلوب و متعالی داشته باشید و او را امانت الهی بدانید و در حفظ و نگهداری این ودیعه الهی تلاش كنید . 2- به همسر خود احترامبگذارید و با وی محترمانه صحبت كنید و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشنهاداتی برای توفیق خانواده ها و برخورد مناسب همسران با هم

برخورد مناسب همسران با هم


1- نسبت به همسر خود نگرشی مطلوب و متعالی داشته باشید و او را امانت الهی بدانید و در حفظ و نگهداری این ودیعه الهی تلاش كنید .

2- به همسر خود احترامبگذارید و با وی محترمانه صحبت كنید و در ارتباط با او از عواطف سرشار و محبت بسیار دریغ نورزید .

3- حقوق متقابل خود و همسر خود را بشناسید و در ایفای حقوق وی تلاش نمایید .

4- پدر و مادر كانون منظومه خانوادگی هستند كه تشعشعات عاطفی خود را در محیط خانواده می پراكنند و حیات عاطفی را رونق می بخشند .

5- پدران و مادران پایه گذاران شخصیت فرزندان و معماران خوشبختی آنان هستند. پس در تقویت روابط خود هر چه بیشتر تلاش كنید .

6- همسر خود را فردی  با ارزش و برخوردار از كرامت انسانی بدانید .

7- همسر خود را فردی مستعد كمال ، پیشرفت و تحول بپندارید .

8- به پیشرفت و ترقی و رشد شخصیت همسر خود علاقه مند باشید و زمینه را برای تحقق این امر فراهم نمایید و از این طریق كانون خانواده را از زوال و فرسایش تدریجی مصون سازید و عرصه زندگی را برای نوآوریها بگشایید .

9- زمینه را برای پرورش احساسات مثبت و عواطف سازنده نسبت به همسر خود فراهم سازید و از داد و ستد عاطفی به سه شیوه قلبی ، كلامی و عملی استفاده كنید. به شریك زندگی خود ابراز محبت كنید، اورا قلباً دوست بدارید و با زبان عمل هم این امر را ثابت نمایید .

10- محبت خود را به همسرتان به صورت عملی نیز نشان دهید.سعیكنید در روز تولد او ، یاسالگرد ازدواج و یا مناسبت های دیگر به او هدیه دهید و از این طریق محبت خود را ابراز نمایید .

11- سعی كنید فهرستی از قابلیت هاو صفات مثبت همسر خود را در نظر بگیرید و به موارد مثبت وجود و شخصیت او كاملاً توجه كنید و در مناسبات با او به این قابلیت ها اشاره نمایید. از صفات برجسته و مثبت او تعریف كنید و از این طریق فضای خانواده و گفتگو را به فضایی گرم و صمیمی و آكنده از روحیه مثبت تبدیل نمایید .

12- به جنبه های مشترك فكری و روحی خود و همسرتان توجه كنید وبه گونه ای عمل كنید تاخصایص مثبتو سازنده به تدریج بیشتر شود و از طریق خودآگاهیو خودسنجی به خودسازی برسید و صفات برجسته انسانی را در وجود خود و همسرتان تقویت نمایید .

13- سعی كنید با همسرتان تفاهم  و رابطه حسنه داشته باشید . این تفاهم می تواند در حضور دیگران و یا در فضای خلوت زندگی صورت پذیرد . این امر مستلزم بهره گیری از" هنر خوب شنیدن و خوب گوش دادن"است  .پس سعی كنید در هنگام گفتگو با همسرتان ، به دقت به گفتار او توجه كنید و اجازه دهید كه مطالب خود رابه طور كامل بیان كند .

14- باور كنید كه همسرتان انسانی است منحصر به فرد و واجد ویژگی های شخصیتی مثبت و منفی. لذا از مقایسه او با دیگران به شدت بپرهیزید . سعی كنید او را با گذشته اش مقایسه كنید و تغییرات رفتاری و پیشرفت فكری و اخلاقی وی را تحسین نمایید .

15- سعی كنید حالات و روحیات همسر خود را بشناسید و فهرستی از آرزوها و علائق وی تهیه كنید و از انتظارات او آگاه شوید . سپس خود را به تأمین خواسته ها و علائق منطقی و اصولی وی ملزم نمایید .

16- سعی كنید حریم یكدیگر را مراعات و از جر و بحث با هم خودداری كنید. مطالب بیجا را با سكوت خود و یا ارائهیپیشنهاد مناسب، به گفتگوهای سازنده و ثمربخش تبدیل كنید .

کیک

17- باور كنید كه هر كلمه و گفتار شما ، در بر دارنده بار عاطفی و روانی است كه بر وجود شنونده تأثیر مثبت و منفی دارد لذا سعی كنید از زبان گرم ، نرم، ملایم ،وتوأم با احترام و محبت استفاده كنید. هرگز از كلمات موهن ،‌ ملالت آورو تحریك آمیز استفاده نكنید .

18- سعی كنید برای نیل به تفاهم و مناسباتِ بیشتر با همسرتان،از صداقت و راستی استفاده كنید. باور كنید كه رمز خوشبختی و توفیق بسیاری از خانواده ها ، صادق بودن آنها و بهره گیری از این صفت برجسته انسانی بوده است .

19- به مدیریت كانون خانواده اهمیت دهید و سعی كنید در تصمیم گیری و هدایت زندگی از هماهنگی لازم برخوردار شوید. حدود وظایف هر یك از اعضای خانواده را مشخصكنید و در برخورد با مسایل زندگی،سیاستی هماهنگ اتخاذ نمایید .

20- به موجب قانون مدنی كشور ما مدیریت و مسئولیت نهایی در خانه با مرد است؛ این امر را در اداره امور خانه بپذیرید.در امور داخلی خانه زن و شوهر باید در كنار یكدیگر قراربگیرند؛ پس در برنامه ریزی های زندگی حقی برای همسرتان قائل شوید .

21- برای بقاء ، تداوم و تعالی خانواده و دستیابی به كاخ سعادت زندگی ، مصلحت زندگی را بر منفعت شخصی ترجیح دهید و سعی كنید خواسته های فردی خود را در راه تحقق اهداف زندگی و زناشوئی نادیده بگیرید و هر جا كه مصلحت بزرگتری مطرح است انعطاف پذیری بیشتری نشان دهید .

22- از لجاجت و رقابت ناسالم با همسرتان جداً پرهیز كنید و جای آن را به یكدلی ، یكرنگی ، صمیمیت و رفاقت بدهید . باور كنید یكی از مهمترین عوامل تزلزل در بنای خانواده و آغاز نابسامانی و مشكلات خانوادگی،لجبازی دو همسر با هم و عدم پذیرش یكدیگراست . سعی كنید همسرتان را آنگونه كه هست بپذیرید و روابط خود را بر پایه دوستی و محبت تنظیم كنید .

23- سعی كنید در صدد تملك كامل همسرتان نباشید و از مرز تعادل خارج نشوید .

24- به اصل تفاوت های فردی معتقد باشید و باور كنید كه زن و شوهر دو موجودند كه از نظر هوش و استعداد و علایق و خصایص جسمانی و اخلاقی تفاوتهایی دارند . سعی كنید حداكثر توافق بین خصایص شما و همسرتان به تدریج برقرار گردد. وجود یكدیگر را مكمل و متمم هم بدانید و به تكامل هم كمك كنید .

25- سعی كنید خود را برتر و بالاتر از همسرتان ننبینید . و او را شریك زندگی بدانید و به این نكته توجه كنید كه درجات تحصیلی ، موقعیت اجتماعی ، وضعیت سنیو امكانات مالی شما ، باید بر میزان فروتنی و خضوعتان بیفزاید . بخصوص زمانی كه در پیشرفت های تحصیلی و موفقیت های مادی شما،همسرتان نقش اساسی داشته است .

26- به اصل مشاركت در زندگی خانوادگی معتقد باشید و سعی كنید تمام كارها را تنها خودتان انجام ندهید،بلكه از همسر و فرزندان خود كمك بگیرید . باور كنید كه در ازدواج و تشكیل خانواده،مرد و زن عالی ترین سرمایه های وجود خود یعنی روح و قلب و عواطف و آرزوها و احساسات و امكانات خود را به مشاركت گذاشته و با قبول همفكری ، همیاری ، مددكاری و تعهدات گوناگون ، بهترین جلوه مشاركت را ارائه كرده اند . به این نكته اهمیت دهید كه امروزه مدیر موفق مدیری است كه به قابلیت ها و قدرت های اعضای خانواده خود بهای لازمرا می دهد و شرایط را برای بروز و ظهور این توانمندی های خدادادی مساعد می نماید . لذا با مشاركت با هم فضای خانه را به فضایی بالنده و ثمر بخش مبدل سازید .

28- سعی كنید شرایط كاری و شغلی ، موقعیت اجتماعی ، اقتصادی ، وضع جسمانی و روانی و سنی همسرتان را به خوبی بشناسید و به تناسب این خصایص از یاری به او در داخل و خارج از خانه دریغ نورزید و در شرایط ویژه نظیر بیماری همسر ، بارداری یا تولد فرزند ، مسافرت و یا مأموریت شوهر ، تعداد زیاد اولاد ، تحصیل زن یا مرد و ... به كمك هم بشتابید و به سهولتِ امور زندگی، شادی، شادكامی و رفاه هم كمككنید .

29- همیشه به همسرتان متذكر شوید كه كار او به ویژه در خانه برای شما با ارزش است.سعی كنید كار زندرخانه را كم ارزش و كار بیرون از خانه را با ارزش تلقی نكنید . این امر در تقویت روحیه و مبانی خانواده تأثیر زیادی دارد .

30- اگر به دلیل كار زیاد و تعهدات بیرون از منزل قادر نیستید عملاً به همسرتان كمك كنید ، علاقه خود را به كمك و همكاری با او ابراز نمایید و وی را از حمایت خود ، مطمئن سازید .

31- در مدیریت خود از مرد سالاری و زن سالاری خودداری كنید و برای داشتن یك خانواده متعادل از "حق سالاری " پیروی كنید و به گفتار امام باقر ( ع ) كه می فرماید" حق را بگویید ، گرچه برعلیه خودتان باشد"‌  تأسی بجوید . در مدیریت خانه ، مرد یا زن هیچكدام نباید نظرات و سلیقه های خود را بر دیگری تحمیل نمایند و كلام حق و منطق صحیح رااز جانب هركدام از طرفین كه باشد ، بپذیرند .

32- سعی كنید در زندگی دهن بین نباشید و به هنگام اظهار نظر و داوری درباره هر كس و هر پیام به كسب اطلاعات مستند بپردازید.این امر موجب می شود كه قضاوتی صحیح ،مستقل و منطقی داشته باشید و در داوری،اشتباه شما به حداقل برسد .

33- برای تعادل در زندگی و كامیابی هر چه بیشتر ، از خوش خلقی و گشاده رویی و چهره ای پرنشاط بهره بگیرید و كوشش كنید كه با شیوه های گوناگون گرد و غبار افسردگی را از چهره همسرتان بزدایید . هرگز اجازه ندهید افكار مأیوس كننده و منفی بر وجود اعضای خانواده شما سایه افكند و ریشه های شادكامی و شادابی شما را از بین ببرد .

34- نارسائی ها و رنجهای گذشته خود و یا همسرتان را مرتباً به یاد نیاورید و مطرح نكنید . سعی كنید نسبت به آینده خوش بین باشید و از لحظه های موجود حداكثر استفادهرا داشته باشید .

35- سعی كنید از تجارب و خاطرات تلخ زندگی دیگران عبرت بگیرید و از تجارب مطبوع اطرافیان، دوستان و خانواده های موفق حداكثر استفادهرا داشته باشید . مطمئن باشید این امر بر نشاط و شادابی و شادكامی زندگی شما خواهد افزود .

36- به منظور جلوگیری از تزلزل خانواده و آسیب های احتمالی،توقعات و انتظارات شما از همسرتان باید مناسب با امكانات و توانمندهای وی باشد . مطمئن باشید كه همخوانی خواسته ها و انتظارات منطقی شما روح تفاهم و همدلی و شادابی زندگی را افزون می كند . لذا سعی كنید از چشم و هم چشمی با دیگران بپرهیزید و دامنه خواسته ها را گسترده نسازید .

37- برای دستیابی به یك زندگی سالم و متعادل،از بزرگواری و گذشت نسبت به یكدیگربه خرج دهید  . نادیده گرفتن مسائل جزئی ، عفو و تغافل نسبت به بعضی از گفته ها و رفتارها و نادیده گرفتن بعضی از اشتباهات و بهره گیری از سعه صدر و بزرگ منشی در زندگی خانوادگی از رموز اساسی تحكیم بنیاد خانواده و از عوامل مؤثر در زندگی مشترك همسران است .

38- از موشكافی عیوب و عیب جویی همسرتان و به رخ كشیدن آنها بپرهیزید و عیب پوشی را سرلوحه مناسبات با همسر خود قرار دهید . این امر دستیابی به امنیت روحی و آرامش روانی را در كانون خانواده ممكن می سازد .

39- در صورتی كه مایلید از انتقاد سازنده در مورد رفتار همسرتان استفاده كنید،سعی كنید با ذكر یكی از جنبه های مثبت او زمینه را برای ایراد و نقد سازنده خود و پذیرش آن مساعد سازید .

40- برای نگهداری حریم خانوادگی و روابط صحیح انسانی و تقویت امنیت و تفاهم در زندگی سعی كنید اسرار و رازهای درونی خانواده را نزد دیگران بازگونكنید و از این طریق اعتماد همسرتان را به خود جلب كنید .

41- سعی كنید در ارتباط و گفتگو با همسرتانبا لحن آمرانه و تحكم آمیز سخن نگوییدو نظریات خود را درباره بهبود زندگی و برخورد مناسب با فرزندان یا دیگران ، به صورت پیشنهاد به همسرتان مطرح نمایید . این امر پذیرش نظر شما را میسر می سازد .

42- سعی كنید از طریق مطالعه كتاب های مختلف ، شركت در مجالس مذهبی ، اخلاقی و علمی و تفكر در زندگیِ خانواده های موفق و رمز توفیق آنان ، اطلاعات خود ، همسر و فرزندانتان را افزایش دهید و از طریق تقویت اعتماد به نفس و بهره گیری از تجارب ارزنده دیگران،خود و افراد خانواده تان را برای برخورد منطقی با مشكلات زندگی آماده سازید .

43- در اثنای گفتگو با همسرتان  ، آرامش خود را كاملاً حفظ كنید . سعی كنید عصبانی نشوید و در صورت پدید آمدن این حالت از ادامه بحث خودداری كنید .

44- هنگامی كه عصبانی هستید، این گفتارحضرتعلی (ع) را مد نظر قرار داده و اجرا كنید: " به هنگام خشم ،  نه تنبیه ، نه دستور و نه تصمیم.  "

45- سعی كنید نگرانی ها و افكار منفی مربوط به محیط كار خود را به محیط منزل منتقل نكنید و از این طریق آرامش و فضای گرم خانه را به هم نزنید .

46- برای ایجاد و یا تقویت روحیه همسرتان و رفع پاره ای از مشكلات و نگرانی های زندگی به تغییر برخی از شرایط حاكم بر خانواده و ارائه برنامه های متنوع اقدام نمایید . باور كنید مردان و زنانی از هنر و علم و تجربه مدیریت برخوردار هستند كه از فرصت های به دست آمده در زندگی حداكثر استفادهیمعقولانهرا می كنند و شرایط را برای زندگی بهتر مساعد می سازند .پس سعی كنید آینده و حوادثی كه شاید هرگز روی ندهد شادكامی زندگی كنونی شما را بر هم نزند و شما را دچار نگرانی و پیری زودرس نسازد .

47- در برنامه های زندگی خود زمانی را برای گفتگو و ابراز محبت و تبادل نظر با همسرتان اختصاص دهید و این امر را در اولویت امور خود قرار دهید . سعی كنید اشتغال زیاد و یا وجود فرزندان و بستگان و دوستان،شما را از توجه به این امر مهم باز ندارد .

48- فلسفه زندگی خود را بر خوش بینی قرار دهید و با این نگرش ، سلامت عواطف و نشاط زندگی خود را تضمین نمایید .

49- در زندگی خانوادگی به برنامه ریزی معتقد شوید و باور كنید كه با داشتن برنامه و التزام به اجرای آنها می توانید مشكلات زندگی خود را كاهش دهید و از قوای حیاتی خود و سایر اعضای خانواده به خوبی استفاده نمائید .

50- در تمام مراحل زندگی و در ارتباط با زندگی خانوادگی خداوند را در نظر بگیرید و در گفتار و برخورد و رفتار خود با همسرتان و سایر اعضای خانواده،نیت خود را خالص گردانید .

تهیه و تنظیم برای تبیان: زهره پری نوش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.