تبیان، دستیار زندگی
با توجه به این که از مطالعه اولیه برخی از این دروس اختصاصی، در مقایسه با دروس عمومی، زمان بیشتری می گذرد و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهمیت دروس عمومی در کنکور(2)

  • گروه دوم

گروه دوم، داوطلبانی هستند که تا الان، دروس اختصاصی را به خوبی مطالعه کرده اند؛ اما با توجه به عقیده ای که بیشتر کنکوری ها دارند، مطالعه دروس عمومی را از عید شروع کرده اند یا قرار است که به زودی شروع کنند. اگر این عده از داوطلبان در دروس اختصاصی شرایط خوبی داشته باشند، می توانند با یک برنامه ریزی خوب و اصولی، دروس عمومی را نیز در فرصت باقی مانده به یک حد خوب و قابل قبول برسانند.

کنکور

این موضوع، قبل از هر چیز به برنامه ریزی شما و سپس تلاشتان بستگی دارد. آنچه که مهم است این است که با توجه به نتیجه ای که از تست زنی و آزمودن خودتان حاصل می کنید، تناسبی را بین درس های اختصاصی و عمومی برقرار کنید و این تناسب را همچنان ادامه دهید؛ یعنی در دوره مرور و جمع بندی و نیز تست زنی، به این تناسب در مطالعه توجه کافی داشته باشید.

همیشه اشاره کرده ایم که بهترین برنامه ریز کنکور و تنها فردی که به مطالعه مؤثر شما برای کنکور کمک می کند، خود شما هستید؛ با این همه، پیشنهاد ما این است که پنجاه درصد زمان مطالعه، خود را از این به بعد تا دوره جمع بندی (دقت کنید تا دوره جمع بندی) برای دروس عمومی و پنجاه درصد دیگر را برای دروس اختصاصی در نظر بگیرید؛ حتی اگر وضعیت شما در یک یا چند درس اختصاصی خوب یا قابل قبول است، این درصد را می توانید به نفع دروس عمومی تغییر دهید.

وضعیت این زمان بندی، باید در دوران جمع بندی و مرور تغییر کند؛ زیرا شما از ماه های قبل، کار مطالعه دروس اختصاصی را شروع کرده و حتماً مطالب زیادی را به عنوان خلاصه آماده کرده اید تا در دوران جمع بندی، مرور نمایید. با توجه به اینکه از مطالعه اولیه برخی از این دروس اختصاصی، در مقایسه با دروس عمومی، زمان بیشتری می گذرد و نیز دروس عمومی در مقایسه با دروس اختصاصی راحت تر هستند، حتماً در دوران جمع بندی، زمان بیشتری را به دروس اختصاصی اختصاص دهید؛ البته نکته دیگری که باید در دوره جمع بندی به آن توجه کنید این است که ممکن است شما داوطلب عزیز به زمان کمی برای مرور نهایی دروس عمومی نیاز داشته باشید.

در این صورت می توانید این زمان اضافه را هم به دروس اختصاصی اختصاص داده و نتیجه بهتری بگیرید. باز هم مثل همیشه تاکید می کنیم که این شما هستید که با توجه به شرایط خود در دروس مختلف، می توانید در دوره جمع بندی و تست زنی، شرایط خودتان را در همه درس ها بهتر و بهتر نمایید تا رتبه خوبی کسب کنید.

کنکور

  • گروه سوم

این گروه از داوطلبان معمولاً به دو دسته تقسیم می شوند: دسته ای که فکر می کنند اگر اختصاصی ها را بخوبی پاسخ بدهند، می توانند بدون نیاز به عمومی ها، رتبه و نتیجه خوبی کسب کنند و گروهی که به دلیل نداشتن وقت کافی، فکر می کنند که بهتر است فقط به مطالعه اختصاصی ها بپردازند.

اگر جزو دسته اول، یعنی آن دسته از عزیزانی هستید که تا الان به خوبی دروس اختصاصی را خوانده اید، لازم است که در مدت زمان باقی مانده تا کنکور، وقتی را برای مرور و جمع بندی و تست زنی درنظر بگیرید و باقی وقتی را که در اختیار دارید، با نسبت زمان چهل یا سی درصد اختصاصی و شصت یا هفتاد درصد عمومی، به مطالعه دروس اختصاص دهید.

این زمان می تواند با توجه به شرایط شما در دروس اختصاصی و عمومی، کمتر و بیشتر شود. برای انجام این کار و اختصاص تعیین زمان عاقلانه و اصولی، نگاهی به وضعیت خود در دروس اختصاصی داشته باشید و ببینید که برای جمع بندی به چقدر زمان در این دروس نیاز دارید. ضمناً به وضعیت خود در دروس عمومی نیز نگاهی بیندازید و ببینید که وضعیت شما در این درس ها چطور است و کدام درس ها را از قبل تا حدودی یا خوب بلدید و کدام درس ها را اصلاً بلد نیستید.

در وقت باقی مانده، بهترین کار آن است که درس هایی از عمومی ها را که به خوبی بلدید، یک بار در دوره جمع بندی مرور کنید و وقت مناسبی برای آن درس هایی بگذارید که تا حدودی از قبل آن ها را می دانید و روی آن ها کار کنید؛ زیرا اختصاص کمی وقت به این بخش، باعث می شود تا شما نتیجه بهتری بگیرید.

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پیک سنجش
تنظیم: مریم فروزان کیا