تبیان، دستیار زندگی
هر چه به زمان برگزاری آزمون سراسری، نزدیک تر می شویم، برنامه ای که داوطلبان برای ادامه مطالعه در نظر می گیرند، بسیار مهم تر و سرنوشت سازتر می شود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهمیت دروس عمومی در کنکور(1)

هر چه به زمان برگزاری آزمون سراسری، نزدیک تر می شویم، برنامه ای که داوطلبان برای ادامه مطالعه در نظر می گیرند، بسیار مهم تر و سرنوشت سازتر می شود. هر داوطلب، بسته به وضعیت خود و شرایطی که در دروس مختلف دارد، برنامه مشخصی برای خود تدوین می کند که با سایر داوطلبان متفاوت است.

نکته ای که این روزها، سؤال برخی از داوطلبان است، این است که جای دروس عمومی در این برنامه کجاست. این سؤال، بسیار مهم است؛ زیرا دروس عمومی، نقش بسیار سرنوشت سازی در رتبه و تراز داوطلبان دارد؛ البته نکته دیگری که به اهمیت این موضوع می افزاید این است که گروهی از شما داوطلبان عزیز، به اهمیت و جایگاه این دروس به درستی پی نبرده و همچنان، دروس عمومی را در حاشیه دروس اختصاصی و به منزله حیاط خلوت مطالعه خود تصور می کنید.

کنکور

کافی است برای اطمینان از اهمیت دروس عمومی در کنکور به درصدهای رتبه های داوطلبانی دقت کنید که دروس اختصاصی را تقریباً شبیه هم پاسخ داده اند؛ اما برخی از آن ها درصد دروس عمومی را فقط چند درصد، دقت کنید فقط چند درصد، بیشتر زده اند و با پاسخ صحیح به همین چند سؤال بیشتر، رتبه بهتری کسب کرده اند. نکته مهم دیگر، آن است که با اینکه دروس عمومی بر رتبه شما داوطلبان تاثیر خوبی می گذارد، اما به لحاظ مطالعه و یادگیری، راحت تر است و برای بسیاری از داوطلبان، مطالعه دروس عمومی در مقایسه با دروس اختصاصی وقت کمی می گیرد؛ پس این هم، یکی از مزیت ها و حسن های دیگر مطالعه دروس عمومی است.

حالا که به اهمیت دروس عمومی در کنکور پی برده اید و با توجه به اینکه گروهی از داوطلبان، مطالعه جدی خود را در دروس عمومی از عید یا بعد از تعطیلات نوروز شروع می کنند، در این مقاله می خواهیم با شما درباره چگونگی مطالعه این دروس در میان داوطلبان مختلف صحبت کنیم.

بحث مهمی که در میان دانش آموزان درباره دروس عمومی وجود دارد این است که آن ها باید چه زمانی، این درس ها را مطالعه کنند. دو دیدگاه در این باره وجود دارد: یک دیدگاه، دیدگاه داوطلبانی است که با توجه به اهمیت و میزان سختی و آسانی دروس عمومی برای هر یک از این دروس، وقت خاصی را در نظر می گیرند. دیدگاه دیگر، این است که درس های عمومی، چون درس های خیلی ساده ای هستند، پس می توان درصد خیلی بالایی را در آن ها کسب کرد و از طرف دیگر در وقت کم می توان آن ها را مطالعه کرد؛ اما آن چیزی که تجربه نشان داده است این است که در سال های اخیر، معمولاً دانش آموزانی که نمره های خوبی می آورند، به درس های عمومی، نه به اندازه یا مساوی با درس های اختصاصی، بلکه متناسب با درس های اختصاصی بها می دهند و برای آن وقت می گذارند.

کنکور

حالا که شما داوطلبان عزیز به اهمیت دروس عمومی در کنکور پی بردید، لازم است که راه کارهایی را برای مطالعه این دروس در روزهای باقی مانده تا زمان برگزاری آزمون سراسری به کار ببرید. عموماً داوطلبان عزیز در مطالعه یا مطالعه نکردن دروس عمومی به سه گروه تقسیم می شوند:

  • گروه اول

اعضای این گروه کسانی هستند که دروس عمومی را قبل از عید و متناسب با دروس اختصاصی از مدتی قبل، طبق برنامه مطالعه کرده اند. این گروه از داوطلبان عزیز باید مثل قبل و طبق یک برنامه حساب شده، به خوبی کار مطالعه دروس خود را پیش ببرند. به خاطر داشته باشید که بعد از عید(روزهایی که در آن به سر می بریم)، شما می توانید از سیستم چهل به شصت یا سی به هفتاد استفاده کنید؛ یعنی، چهل یا سی درصد از وقت خود را به دروس عمومی و شصت یا هفتاد درصد از وقت خود را به دروس عمومی اختصاص دهید؛ البته، چون شما عزیزان، کار مطالعه خود را از ماه ها قبل و طبق برنامه انجام داده اید، در این ماه های باقی مانده و با توجه به نقاط قوت و ضعف خود، می توانید این زمان بندی را تغییر دهید و آن را به نفع دروس عمومی یا اختصاصی کم و زیاد کنید.
 
نکته دیگری که حتماً باید به آن توجه کنید این است که تمام مراحل مطالعه ای را که برای دروس اختصاصی در دوره جمع بندی و تست زنی در نظر گرفته اید، باید برای دروس عمومی نیز لحاظ کنید؛ یعنی دروس عمومی را هم مرور کنید (توجه کنید که چون دروس عمومی، فرّارتر هستند این مرورها می تواند تاثیر زیادی بر یادگیری بهتر و کامل تر شما داشته باشد)؛ به علاوه، در تست زنی نیز حتماً سعی کنید که از تست های عمومی رشته های دیگر نیز بهره ببرید. انجام این کار باعث می شود تا سطح تمرین و یادگیری شما بیشتر شده و با همه نوع تست، بیشتر و بهتر آشنا شوید.

 ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پیک سنجش
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا