تبیان، دستیار زندگی
ظرفیت ها و رویکردهای تبیین قرآن دررسانه بررسی شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ظرفیت ها و رویکردهای تبیین قرآن دررسانه بررسی شد

قرآن

نخستین نشست تخصصی قرآن و رسانه با هدف بررسی فرصت‌های فعالیت در حوزه قرآن و رسانه و بررسی ظرفیتها ی موجود در حاشیه سی وسومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار شد.

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، نخستین نشست تخصصی «قرآن و رسانه» با حضور محمدرضا پورمعین، رئیس جمعیت قرآنی استان تهران و خادم قرآن کریم، حسن ربیعی، مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه و  رئیس کمیته تبلغات واطلاع رسانی مسابقات؛ سعید مقیسه، قائم مقام مدیریت برنامه‌ریزی سازمان صداوسیما برگزار شد.

پنج موضوع مهم حوزه قرآن ورسانه

در ابتدای این نشست محمدرضا پورمعین، اظهار کرد: سالها است که افتخار همکاری با رسانه ملی را دارم و احساسم این است که ما در موضوع قرآن و رسانه باید پنج محور را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دهیمتا به نتیجه ای ملموس برسیم. .

وی افزود: یکی از وظایف جدی رسانه در حوزه فعالیت‌های عمومی، اطلاع‌رسانی است اما این اطلاع‌رسانی در موضوع قرآن باید با اطلاع‌رسانی در دیگر موضوعات فرق داشته باشد و در موضوع قرآن باید به حقیقت امر پرداخته شود که این مسئله اولین محور در موضوع قرآن و رسانه است.

پورمعین در ادامه گفت: محور دوم در حوزه قرآن و رسانه، دانش‌افزایی است و رسانه در حوزه قرآن باید به افزایش دانش مخاطبان کمک کند. محور سوم در این حوزه نیز معرفت‌افزایی است که در حوزه قرآن و رسانه باید به معرفت‌افزایی مخاطبان کمک کند و شناخت آنها را نسبت به موضوعات قرآنی افزایش دهد.

وی ادامه داد: چهارمین محور مشارکت با مخاطب است و یکی از اهداف ما در مسابقات قرآن این است که حضور حداکثری مردم را داشته باشیم و از فنون رسانه‌ای برای مشارکت بیشتر مردم استفاده کنیم.

این کارشناس قرآنی اظهار کرد: محور پنجم بحث حقیقت‌یابی است و ما باید با اسباب حلال، کار حلال انجام دهیم و نمی توانیم با اسباب حرام کار حلال انجام دهیم.

تأثیرگذارترین ظرفیت‌های تبلیغ قرآنی در، حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی

در ادامه این نشست، حسن ربیعی، رییس کمیته تبلغات و اطلاع رسانی مسابقات بین المللی قرآن کریم  اظهار کرد: دغدغه‌ای که درباره برگزاری رویدادهای قرآنی دارم شناخت مخاطب و برنامه‌ریزی برای مخاطب و تولید پیام و محتوا است.

وی افزود: یکی از تأثیرگذارترین ظرفیت‌های تبلیغ و اطلاع‌رسانی، حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها است و در این شبکه‌های مجازی باید به این موضوع توجه کنیم که آیا پیامی که قرار است تولید شود برای جامعه مخاطب ما مفید است یا مفید نیست؟ موضوع تأثیرگذاری بر مخاطبان از جمله موضوعات مهم است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

ربیعی ادامه داد: موضوع دوم بحث تبلیغ و ترویج است که البته بحث تبلیغ باید مجزا از بحث ترویج مورد توجه باشد.

شناخت مخاطب محور برنامه‌ریزی‌رسانه های  قرآنی

وی در ادامه گفت: اگر بنا است برای قرآن و رسانه طرح و برنامه داشته باشیم باید برنامه‌ریزی خود را به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته باشیم و مخاطب را بشناسیم و براساس نیاز ذائقه مخاطب تولید برنامه داشته باشیم.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: اندازه‌گیری شاخص تأثیرگذاری در موضوع قرآن و رسانه مورد توجه قرار بگیرد.

۱۲ محور وفرصت برای تبیین قرآن در فضای مجازی

همچنین، سعید مقیسه، قائم مقام مدیریت برنامه‌ریزی سازمان صداوسیما در این نشست پیرامون فرصت‌های توصعه مباحث قرآنی در فضای مجازی به بیان مطالبی پرداخت و گفت: حجم فعالیت‌های جهان از نظر تولید محتوا در فضای مجازی دچار افزایش انفجاری شده است و ما باید به همان سرعت تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی داشته باشیم تا سهم بازار را حفظ کنیم؛ پس این یک مسئله مهم است که چگونه تولید محتوای خود را به یکباره افزایش دهیم که با دنیا برابری داشته باشیم؟

وی در ادامه به فرصت‌های موجود برای موفقیت در عرصه فضای مجازی اشاره کرد و گفت: اولین فرصت ترجمه مطالب موجود به زبان‌های دیگر بوده و دومین فرصت نیز تبدیل اطلاعات موجود به مطالب قابل ارائه روی وب است که این کار باید به درستی انجام شود.

شبکه های اجتماعی فرصتی بی نظیر

مقیسه ادامه داد: سومین فرصت شبکه‌های اجتماعی هستند که حضور ما در انواع و اقسام شبکه‌های موجود یک فرصت بسیار استثنایی است. چهارمین فرصت نیز تعاملی کردن اطلاعات موجود است چرا که در رسانه ثابت شده است وقتی یک موضوع تعاملی می‌شود چندین برابر بیشتر مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

این مدیر رسانه ای  در ادامه این بخش از سخنان خود گفت: برقراری آموزش تلفنی به عنوان فرصت پنجم و البته یک فرصت معقول است و ششمین فرصت نیز ایجاد بانک جامعه تلاوت قرآن در کشور است. هرچند که ممکن است شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی آرشیو تلاوت داشته باشند اما این آرشیو شخصی است و مورد استفاده عموم قرار نمی‌گیرد و باید یک بانک تلاوت راه‌اندازی شود تا عموم علاقه‌مندان به آن دسترسی داشته باشند.

سایت برندگان و برگزیدگان قرآنی راه اندازی شود

مقیسه  اظهار کرد: ایجاد سایت برندگان و برگزیدگان مسابقات قرآن به صورت جامع به عنوان هفتمین فرصت و تشکیل گروه‌های قرآنی در فضای مجازی به‌عنوان هشتمین فرصت باید مورد توجه قرار گیرد. نهمین فرصت نیز در حوزه بازی‌های رایانه‌ای است که باید به این موضوع نیز توجه شود.

وی اداهم داد: معرفی محافل نور دهمین فرصت، ایجاد بانک ایده‌پردازی در فعالیت‌های قرآنی یازدهمین فرصت و بحث توسعه‌محور برگزاری در جشنواره‌های فرهنگی موجود کشور دوازدهمین فرصتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دومین نشست تخصصی  قرآن ورسانه عصر امروز در سالن رسانه های سی وسومین دوره مسلبقات بین المللی قرآن بر گزار می شود.


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .