تبیان، دستیار زندگی
انتظار دین برتر از ما
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتظار دین برتر از ما

دین

در انتظار حاکمیت اسلام
در سوره قصص می خوانیم: « قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إِلاَّ إِحْدَى الْحُسْنَیَیْنِ وَ نَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَنْ یُصیبَكُمُ اللَّهُ بِعَذابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَیْدینا فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَكُمْ مُتَرَبِّصُونَ،[قصص/27] بگو: مگر براى ما جز یكى از دو نیكى (پیروزی در جنگ، یا شهادت که آن هم نوعی پیروزیست) را انتظار مى‏ كشید و ما هم درباره شما عذابى از جانب پروردگار یا به دست خود انتظار مى‏ كشیم، بنا بر این شما منتظر بمانید و ما نیز انتظار مى‏كشیم».
جامعه مسلمانان از صدر اسلام، همواره منتظر پیروزی اسلام و اجرای احکام اسلامی در سطح جامعه بوه اند و هر گاه گروهی قصد مبارز با این تفکر را داشته و در مقابل آنها قد علم نموده است؛ در مقابل او قد علم نموده و شهادت را در این مسیر یک پیروزی می دانستند. زمانی که ما (مسلمانان) برای حاکمیت اسلام تلاش کنیم تا این دین برتر را به جهان مهرفی کنیم، باطبع هم خودمان د این مسیر به جایگاه برتر خواهیم رسید.

انتظاری نه چندان در خور توجه
در حال حاضر بیشتر دولتهای مسلمان، شاید به زعم خود منتظر حاکمیت فرهنگ اسلامند ولی ....این راه که می روی به ترکستان است. بر کمتر کسی پوشیده است که منتظر نبودن دولتهای اسلامی برای پیاده نمودن فرهگ اصیل اسلامی، کار را بدین جا کشانده است. طبق آیات قرآن کریم، اگر کشورهای اسلامی در فکر یاری اسلام باشند؛ خداوند اراده نموده که آنها را برترین قرار دهد. «وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ‏ الْأَعْلَوْنَ‏ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنینَ؛[آل عمران/139] و [در انجام فرمان‏هاى حق و در جهاد با دشمن‏] سستى نكنید و [از پیش آمدها و حوادث و سختى‏هایى كه به شما مى‏رسد] اندوهگین مشوید كه شما اگر مؤمن باشید، برترید. [1]
این سالها با حاکم شدن داعش و گروههای تروریستی قاتل و جنایت پیشه در ممالک اسلامی، بیش از پیش اندیشه ی برتر بودن اسلام زیر سوال رفت و اندیشه ای خشن بودن اسلام قوت گرفت، در حالی که قرآن می فرماید: اگر شما مومن بوده (اسلام رحمانی را ترویج کنید) ؛ برترید.

انتظار صلح و آشتی از دشمن، انتظار تخریب دین
در آیه دیگری از قرآن، بر برتری مسلمین تاکید شده ولی این برتری، طبعا قیودی هم دارد: «فَلَا تَهِنُواْ وَ تَدْعُواْ إِلىَ السَّلْمِ وَ أَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللَّهُ مَعَكُمْ وَ لَن یَترِكمُ‏ْ أَعْمَالَكُمْ؛[محمد/35] پس سستى نورزید و [كافران را] به تسلیم و سازش مخوانید و شما برترید و خداوند نیز با شماست و هرگز اعمال شما را نمى‏ كاهد». [2]

 تشکیلات خود گردان فلسطین سالهاست که با اسراییل، برای رسیدن به صلح تلاش می کند اما نه تنها صلحی برایش حاصل شده، بلکه برتر بودن فلسطین و فلسطینی (مسلمان) را بر  اسراییل غاصب (کافر جنایتکار) زیر سوال برده است.
بی تردید اگر مسلمین در پی حفظ برتر بودن خود چون دوران گذشته هستند (برتری اسلام تغییر ناپذیر است ولی برتری مسلمین ...) باید انتظار از دشمنان نداشته باشند چرا که از کی دشمن، برتر بودن اسلام و مسلمین را پذیرفته است.
آیه می فرماید: خدا با شما مسلمین است یعنی متوجه من باشید و انتظارات مرا ــ که اجرای مطلوب احکام اسلامیست ــ در سرلوحه کار خود قرار دهید.

برتری قطعی
با وجود حاشیه سازیهایی که دشمنان اسلام برای برتری اسلام بوجود می آورند؛ به فضل خدا روزی دین اسلام توسط مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در جهان حاکم می شود. «هُوَ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى‏ وَ دِینِ الْحَقّ‏ِ لِیُظْهِرَهُ عَلىَ الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ؛[توبه /33]اوست كه پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد، تا آن را بر همه ادیان پیروز گرداند، هر چند مشركان خوش نداشته باشند».
تفسیر نمونه حدیثی از امام محمد باقر (علیه السلام) را در این مورد نقل می کند: وعده‏اى كه در این آیه است به هنگام ظهور مهدى از آل" محمد" صورت مى‏پذیرد، در آن روز هیچكس در روى زمین نخواهد بود مگر اینكه اقرار به حقانیت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله)  مى‏كند. [3]
آری ما مسلمین باید منتظر روزی باشیم که دین اسلام در پهنه ی گیتی، برتری خود را بار دیگر اثبات کند، و برای بر آورده شدن این خواسته، البته باید قدم های محکتری برداریم.
انشاءالله

سخن آخر
برتر بودن مسلمانان، نیازمند به سازش نکردن با دشمنان (مخالف اسلام) است، چرا که دشمنان، لبخند زنان برای برتری مسلمین نقشه می کشند. باید دولتهای اسلامی به جای دلخوش نمودن به دوستیهای بی ارزش دشمنان اسلام، دلخوش به روزی باشند که امام مهدی (علیه السلام) پرچم توحید و معنویت را در دست گرفته و برتر بودن اسلام عزیز را بار دیگر به کرسی بنشاند.
 

پی نوشتها

1ـــ ترجمه انصاریان ص510
2ــترجمه انصاریان ص510
3ــ تفسیر نمونه ج7 ص373


رهپویان قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.