تبیان، دستیار زندگی
خطبه شعبانیه پیامبر اکرم(ص)، الگوی سبک زندگی اسلامی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطبه شعبانیه پیامبر اکرم(ص)، الگوی سبک زندگی اسلامی است

خطبه

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی علیپور، مدرس حوزه علمیه قم و پژوهشگر علوم دینی در گفتگو با خبرنگار قرآن ومعارف خبرگزاری شبستان درباره فضیلت اهمیت این ماه در آمادگی برای ورود به ماه رمضان اظهار کرد: طبق روایات متقن، ماه شعبان ماه رسول خدا(ص) است و این سیر رجب، شعبان و رمضان خلاصه شده سفر معنوی انسان است. در این سه ماه اگر انسان بتواند از فضایل آن استفاده کند، دشواری های سیر و سلوک و بندگی و عبادت خداوند تسهیل می شود.


وی با اشاره به ولادت ‌‌پنج تن از حضرات معصومین(ع) در این ماه عنوان کرد: به تعبیری دیگر ماه شعبان که واسط میان ماه رجب و ماه رمضان قرار گرفته است، میانبر و حلقه وصل این سیر الهی است و آن کس که مسیر دین رسول الله را کوتاه کرد و آن بزرگوارانی که اگر نبودند، اثری از دین اسلام باقی نمی ماند، امام حسین(ع) است که سبب شنده شدن دین اسلام شدند. وقتی از نظر ذوقی قائل شدیم که ماه شعبان یک مسیر میانبر و کوتاهتر برای رسیدن به بندگی خداوند است، امام حسین(ع) نیز بر اساس روایات، کشتی نجات و مسیر میانبر محبت به اهل بیت(ع) و شفاعت از جانب آنها است و جالب است که ولادت امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع)، امام سجاد(ع) و حضرت علی اکبر(ع) همگی در ماه شعبان است و به نوعی کربلایی ها در این ماه به دنیا آمدند. همین تناسب را در ولادت امام زمان(ع) که مظهر عدل الهی است مشاهده می کنیم که قرینه و تناسب عدل، ولادت آن حضرت را در نیمه این ماه قرار داد.


نویسنده کتاب «شرح خطبه شعبانیه» بیان کرد: در ماه شعبان و به خصوص در روزهای پایانی آن توبه و استغفار بسیار مورد سفارش است. در ادعیه این ماه مناجات شعبانیه بسیار دلبری می کند. این مناجات حاوی مضامین بسیار لطیفی است. نگاهی به مضامین این مناجات گویای این است که در این حالت چقدر بنده به خدا نزدیکتر است که اینگونه با او راز و نیاز می کند. مکمل این مناجات، همان زیارات شعبانیه است که نکته کلیدی آن این است که خطاب به اهل بیت(ع) عرضه می داریم: «هر کسی که از شما عقب ماند و یا از دستور شما پیشی گرفت و فراتر رفتف نابود شد و تنها افرادی نجات می یابند که اطاعت آنها ملازم و همگام با فرامین شما باشد».
مولف مقاله «نقش مسجد در مدیریت جهادی» گفت: برنامه کامل بندگی و عبودت و زندگی و سبک زندگی اسلامی، توسط حضرت رسول اکرم(ص) در آخرین جمعه ماه شعبان در خطبه شعبانیه برای انسان ها تبیین می شود. متاسفانه این خطبه نزد مسلمانان مغفول مانده است. اوایل پیروزی انقلاب اسلامی سخنران های مقید بودند که در ماه مبارک رمضان این خطبه را شرح می کردند.
حجت السلام علیپور در پایان خاطرنشان کرد: این خطبه مضامین بسیار بلند و دستورات جالبی درباره تعامل انسان ها در جامعه با یکدیگر دارد و حقوق محرومین، سالمندان، کودکان و خردسالان، صله رحم، نیکی به دیگران، فضایل ماه رمضان و اعمال آن و در یک کلام الگوی سبک زندگی اسلامی را در این خطبه بیان فرمودند.


خبرگزاری شبستان :: Shabestan News

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.