تبیان، دستیار زندگی
رئیس مجلس دهم باید فردی باشد که بتواند با توجه به تغییرات سیاسی که در ترکیب این مجلس ایجاد شده است نوعی همگرایی را بین همه گروه های سیاسی در این مجلس ایجاد کند و در شرایطی که کشور دوران پسابرجام را می گذارد بتواند بدون ایجاد چالش و دغدغه ای در مسیر دولت و
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احتمالات انتخاب رئیس مجلس

رئیس مجلس دهم باید فردی باشد که بتواند با توجه به تغییرات سیاسی که در ترکیب این مجلس ایجاد شده است نوعی همگرایی را بین همه گروه های سیاسی در این مجلس ایجاد کند و در شرایطی که کشور دوران پسابرجام را می گذارد بتواند بدون ایجاد چالش و دغدغه ای در مسیر دولت و با همراهی با افکار عمومی کشور حاکمیت را برای رسیدن به اهداف خود همراهی کند.

مصاحبه:حمیدی کیا- بخش سیاست تبیان
سید حسین نقوی حسینی

بحث ریاست مجلس شورای اسلامی موضوعی است که در روزهای اخیر تب و تاب خاص خود را در محافل سیاسی و رسانه ای کشور دارد، ریاست مجلس دهم از آنجا حساسیت های خاص خود را دارد که دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب هر کدام کاندیدای خاص خود را برای به عهده گرفتن صندلی ریاست دارند.
قطعا هر فردی که ریاست مجلس را به عهده می گیرد باید فردی مدیر و مدبر باشد و در کنار این دو ویژگی تجربه های مدیریتی را نیز در کارنامه خود داشته باشد، فضای مجالس گذشته نشان داده است که ریاست با اقتدار و تدبیر رئیس مجلس تا چه اندازه می تواند در پیشبرد اهداف و امور کشور موثر باشد و بالعکس ریاست همراه با ضعف که اصولا ناشی از ضعف مدیریتی است تا چه اندازه می تواند در امور خلل ایجاد کند و حتی مجلسی ضعیف به نمایش بگذارد .
حائز اهمیت آن که رئیس مجلس دهم باید فردی باشد که بتواند با توجه به تغییرات سیاسی که در ترکیب این مجلس ایجاد شده است نوعی همگرایی را بین همه گروه های سیاسی در این مجلس ایجاد کند و در شرایطی که کشور دوران پسابرجام را می گذارد بتواند بدون ایجاد چالش و دغدغه ای در مسیر دولت و با همراهی با افکار عمومی کشور حاکمیت را برای رسیدن به اهداف خود همراهی کند.

سید حسین نقوی حسینی ، نماینده اصولگرای مجلس نهم و منتحب مجلس دهم در این زمینه پاسخگو چند سوال ما بوده است

 موفقیت هر جریانی که بتواند ریاست مجلس را به عهده بگیرد نشان دهنده چیست؟
انتخاب رئیس و اعضاء هیات رئیسه توسط جریانات در مجلس شورای اسلامی نشان دهنده داشتن اکثریت در مجلس است و هر گروهی که موفق شود اکثریت کرسی های هیات رئیسه را به دست بگیرد یعنی اینکه اکثریت رای را در مجلس شورای اسلامی دارد و بر تصمیم گیری های بعدی مجلس تاثیر بسزایی دارد اما اگر هیچ جریانی نتواند اکثر کرسی ها را به دست بیاورد و کرسی ها بین فراکسیون ها تقسیم شود این نشان دهنده تعادل بین فراکسیون ها در مجلس است که شاید تعامل بین افراد ، جریان ها و گروه ها را در مجلس دهم نیز بیشتر کند.
در حال حاضر شانس کدامیک از جریان ها (اصلاح طلبان و اصولگرایان) را برای به عهده گرفتن ریاست مجلس دهم بیشتر می دانید؟
از نظر ما فراکسیون فراگیر اصولگرایان همه جایگاه های هیات رئیسه را به دست می آورد یعنی علاوه بر اینکه رئیس از این فراکسیون فراگیر انتخاب می شود همه اعضاء هیات رئیسه نیز از فراکسیون اصولگرایان انتخاب می شوند و بعید می دانم که اصلاح طلبان بتوانند کرسی از کرسی های هیات رئیسه را به دست بیاورند.
 اعضای فراکسیون اصولگرایان بسیاری از منتقدان آقای لاریجانی در مجلس نهم بودند ؛ آیا باز هم با وجود این اختلاف فکر می کنید فراکسیون اصولگرایان شانس بدست آوردن همه کرسی ها را دارد؟

از نظر ما فراکسیون فراگیر اصولگرایان همه جایگاه های هیات رئیسه را به دست می آورد یعنی علاوه بر اینکه رئیس از این فراکسیون فراگیر انتخاب می شود همه اعضاء هیات رئیسه نیز از فراکسیون اصولگرایان انتخاب می شوند و بعید می دانم که اصلاح طلبان بتوانند کرسی از کرسی های هیات رئیسه را به دست بیاورند.

اختلافات در فراکسیون اکثریت گرایشی و جریانی نیست بلکه شخصی است یعنی اگر اختلافی در بین فراکسیون فراگیر بوجود بیاید به این دلیل است که مثلا برای نایب رئیسی ده نفر کاندیدا هستند والا به صورت جریانی اختلافی با هم ندارند ، اگر تناسب بین کاندیداها و جایگاه ها وجود نداشته باشد اصولگرایان با مشکل روبرو می شوند و ما در حال تلاش هستیم که این اتفاق پیش نیاید چون معنای فعالیت فراکسیونی نیز این است که افراد در فراکسیون انتخاب می شوند و سپس به صحن معرفی می شوند.
با وجود اختلافات شخصی ، این احتمال وجود دارد که فراکسیون اصولگرایان به وحدتی برای معرفی کاندیداها نرسند؟
قرار است توافق شود و همه به لیستی که مورد توافق است رای دهند ، از همه اصولگراها چه نزدیکان آقای لاریجانی و چه سایر اصولگرایان در این لیست مورد توافق حضور دارند.
اگر هر جریانی در مجلس دهم بتوانند ریاست را به عهده بگیرند باید چه کارهای را در اولویت کاری خود قرار دهند؟
مدیریت مجلس بحث بسیار مهمی است و قطعا می تواند در ضعف و قوت جایگاه مجلس تاثیرگذارترین نقش را داشته باشد و باید به فراخور مسائل و اوضاع و احوال کشور و همچنین توجه به فرامین مقام معظم رهبری را مدنظر قرار دهد .
 اگر اصلاح طلبان و یا اصولگرایان هر کدام بتوانند هیات رئیسه مجلس را به دست بگیرند فضای مجلس به کدام سمت و سو می رود؟
اگر اصلاح طلبان مجلس را به دست بگیرند مشکلات پارلمان زیاد می شود زیرا ما تجربه مجلس ششم را داشته ایم که مجلس تنش آلود بود و درگیری های زیادی ایجاد شد ، اگر آقای لاریجانی ریاست را به عهده بگیرد به مجلس آرامش می دهد و با فراکسیون اقلیت نیز تعامل کند و به نوعی به خوبی مجلس را اداره و مدیریت می کند.