تبیان، دستیار زندگی
شاید شما هم جز آن دست افرادی باشید که در تعاملات میان فردی خود احساس دستپاچگی می کنید. به طور کلی دستپاچگی به این معناست که فرد کارش را به درستی و در راستای هدف تعیین شده نتواند انجام دهد و در رفتار خود نشان دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور در ارتباط با دیگران مچاله نشوید؟

مواجهه با دستپاچگی در تعاملات میان فردی

شاید شما هم جز آن دست افرادی باشید که در تعاملات میان فردی خود احساس دستپاچگی می کنید. به طور کلی دستپاچگی به این معناست که فرد کارش را به درستی و در راستای هدف تعیین شده نتواند انجام دهد و در رفتار خود نشان دهد.

مریم عطاریان -بخش خانواده ایرانی تبیان
ارتباط با دیگران

دستپاچگی ممکن است سبب شود چنان نگران ظاهر، رفتار و یا صدایتان در برابر دیگران شوید که آشکارا در رنج باشید. مثلاً نتوانید به خوبی جمله بندی کنید، کلمات را خوب ادا کنید و یا حتی نتوانید منظورتان را به خوبی به طرف مقابل منتقل کنید. این سبک رفتار و یا رفتارهای مشابه نوعی احساس ضعف و بی کفایتی را در شما ایجاد می کند و به جای اینکه تمرکزتان بر تعامل تان باشد، تمام حواس تان به این سمت می رود که طرف مقابل چه قضاوتی در مورد شما خواهد داشت.
در ادامه این یادداشت سعی می شود راهکارهایی عملی برای مواجهه با دستپاچگی در تعاملات میان فردی ارائه گردد:

گفتگو با خود

برای غلبه بر احساس دستپاچگی در موقعیت های اجتماعی از خود گویی های مثبت مانند آنچه در زیر ارائه می شود استفاده کنید:
- من از خودم رضایت دارم، نیازی به تأیید دیگران ندارم.
- با اشتیاق به صحبت های اطرافیان گوش می دهم، از همین طریق با آنها قاطی می شوم.
- با افراد غریبه، در مهمانی ها آشنا خواهم شد و صحبت می کنم بدون آنکه نگران باشم درباره من چه فکر می کنند.

مهربانی به خویشتن

دستپاچگی ممکن است، سبب شود چنان نگران ظاهر، رفتار و یا صدایتان در برابر دیگران شوید که آشکارا در رنج باشید و نتوانید منظورتان را به خوبی به طرف مقابل منتقل کنید

اگر هنگامیکه در جمع هستید دائماً این فکر در ذهن تان مانور بیاید که دیگران در مورد شما چه قضاوتی می کنند، قطعاً دستپاچه خواهید شد. اما شما باید این نکته را به خودتان یادآوری کنید بسیار بعید است دیگران هم با همان معیارهای سختگیرانه ای که شما درباره خودتان دارید، در مورد شما فکر کنند و قضاوت  نمایند.

توجه به دیگران

منطقی این است که قبل از قرار گرفتن در یک موقعیت یا جمع خاص، در مورد تاثیری که بر آن جمع می گذارید، فکر کنید اما وقتی در آن جمع قرار گرفتید، دیگر باید این افکار را از خود دور کنید و تمام تمرکزتان بر کیفیت تعامل تان با اطرافیان باشد.

اندیشیدن به اکنون

اگر در شرایطی قرار گرفته اید که شما را یاد خاطره ای ناگوار از گذشته می اندازد و به همین سبب دچار اضطراب و دستپاچگی می شوید، سعی کنید ذهن تان را بر اینجا و اکنون متمرکز کنید.

غلبه بر ناآرامی های عصبی

عمدتاً افرادی که در موقعیت های اجتماعی و ارتباطی دچار دستپاچگی می شوند، عوارض جسمانی مشابه علائم اضطراب از خود نشان می دهند. توانایی برای غلبه بر این علائم اضطرابی کمک زیادی به کنترل دستپاچگی افراد می کند.
برای مثال:

اگر هنگامیکه در جمع هستید دائماً این فکر در ذهن تان مانور بیاید که دیگران در مورد شما چه قضاوتی می کنند، قطعاً دستپاچه خواهید شد

- در برابر واکنش عرق کردن، سعی کنید مچ هایتان را زیر آب سرد بگیرید تا به خنک شدن تمام بدن تان کمک کند.
- در برابر لکنت زبان، آرام بگیرید و مکث کنید تا لیوانی آب بنوشید یا نفسی آرام بخش و عمیق بکشید.
- در برابر لرزش و تکان، پیش از رویدادهای مهم ورزش کنید. تمرینات ریلکسیشن هم می تواند بسیار موثر باشد.
- در هنگام حالت تهوع، جوشانده زنجبیل و نعنا بنوشید. عمدتاً برای رفع تهوع داروهای گیاهی و شیمیایی بسیار موثری وجود دارد.

مشاهده پیامد مثبت

عصبی شدن به معنای آن نیست که هیچ کاری درست پیش نمی رود. بلکه افراد عصبی و دستپاچه عادت دارند وضعیت را فاجعه آمیز پیش بینی کنند. برای غلبه بر این وضعیت لازم است که به خودتان حرف های مثبت بزنید مثلاً «دوست دارم در امتحان موفق شوم اما اگر رد هم بشوم دنیا تمام نمی شود.»



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.