تبیان، دستیار زندگی
نشست افتتاحیه مجلس دهم با حضور منتخبان مجلس دهم و مقامات ارشد کشوری و لشگری در بهارستان آغاز شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز مجلس اولی ها

نشست افتتاحیه مجلس دهم با حضور منتخبان مجلس دهم و مقامات ارشد کشوری و لشگری در بهارستان آغاز شد.

بخش سیاست تبیان
مجلس

مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تا دقایقی دیگر در محل ساختمان مجلس شورای اسلامی در بهارستان آغاز می شود. در آستانه آغاز مراسم مسئولان کشوری و لشگری از قوای سه گانه و برخی نمایندگان ادوار مجلس در حال ورود به صحن علنی مجلس شورای اسلامی هستند.
از جمله میهمانان می توان به سردار سرلشگر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرلشگر رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور نیروهای مسلح، غلامعلی حدادعادل مشاورعالی رهبر انقلاب و رئیس مجلس هفتم، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، امین حسین رحیمی رئیس دیوان محاسبات، سیدپرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی و علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی و اشاره کرد.
بیژن زنگه وزیر نفت،آیت الله موحدی کرمانی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز، امیر سرتیپ عبدالرحیم موسوی جانشین فرماده کل ارتش، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، مجید انصاری معاون امور مجلس رئیس جمهور، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، عبدالعلی علی عسکری رئیس رسانه ملی و محمدرضا عارف منتخب اول مردم تهران در مجلس دهم از دیگر شخصیت هایی هستند که تا این لحظه وارد صحن علنی مجلس شده اند.

حضور برخی نمایندگان ادوار مجلس و نشستن آنها در جایگاه میهمان ویژه نیز از دیگر نکات جالب توجه مراسم امروز است که از جمله آنها می توان به محمدرضا باهنر نماینده هفت دوره مجلس و نایب رئیس مجالس هفتم تا نهم اشاره کرد

آخوندی وزیر راه و شهرسازی، جنتی وزیر ارشاد، صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، علوی وزیر اطلاعات، دهقان وزیر دفاع، چیت چیان وزیر نیرو، نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، مقامات دولتی بودند که با تاخیر خود را به این جمع رساندند.
هم اکنون استانداران و ائمه جمعه در سمت راست مجلس و سفرا و مقامات خارجی در سمت چپ مجلس مستقر شده اند.
از جمله نکات برجسته مراسم امروز پهن کردن فرش قرمز در تمام راهروی مجلس حتی راهروهای مسیر تردد خبرنگاران است.
تمهیدات امنیتی و انتظامی برگزاری مراسم امروز از دیگر نکات برجسته افتتاحیه مجلس دهم است؛ تا جایی که به دلیل تعطیلی ایستگاه متروی بهارستان، مسافرانی که مقصد آنها این ایستگاه است مجبورند از ایستگاه قبل یا بعد از آن استفاده کنند.
با وجود افزایش لحظه به لحظه میهمان ویژه مراسم و پر شدن صندی های میهمانان، بخش قابل توجهی از صندلی های نمایندگان که مخصوص منتخبان دوره دهم است هنوز خالی است و نمایندگانی که تا این لحظه وارد مجلس شده اند نیز عموما به دید و بازدید و روبوسی مشغول هستند.
حضور برخی نمایندگان ادوار مجلس و نشستن آنها در جایگاه میهمان ویژه نیز از دیگر نکات جالب توجه مراسم امروز است که از جمله آنها می توان به محمدرضا باهنر نماینده هفت دوره مجلس و نایب رئیس مجالس هفتم تا نهم اشاره کرد.
قرار است پس از آغاز مراسم افتتاحیه و ارائه گزارش وزیر کشور و قرائت سوگندنامه، پیام مقام معظم رهبری نیز قرائت شود.
انتخاب هیات رئیسه سنی مجلس، برنامه آخر نشست افتتاحیه خواهد بود.

انتخاب هیئت رئیسه سنی مجلس دهم

پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و آغاز رسمی نشست افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، هیأت رئیسه سنی مجلس دهم معرفی و در جایگاه مستقر شدند تا مراسم افتتاحیه را اداره کنند.
هیأت رئیسه سنی شامل دو نفر از مسن ترین و دو نفر از جوان ترین نمایندگان منتخب هر دوره است که بر این اساس عبدالرضا هاشم زائی منتخب مردم تهران متولد پنجم مهرماه 1323 به عنوان رئیس، سید مصطفی ذوالقدر منتخب مردم میناب، رودان و جاسک متولد یکم فروردین ماه 1325 به عنوان نایب رئیس، سیده فاطمه حسینی منتخب مردم تهران متولد 12 فروردین 1364 به عنوان دبیر اول و سمیه محمودی منتخب مردم شهرضا متولد یکم فروردین 1363 به عنوان دبیر دوم، اعضای هیأت رئیسه سنی دوره دهم را تشکیل می دهند.
پس از استقرار اعضای هیأت رئیسه سنی در جایگاه، عبدالرضا هاشم زائی با اعلام حضور 265 نماینده منتخب مجلس دهم، زنگ نخستین نشست علنی دوره دهم مجلس شورای اسلامی را به صدا درآورد.
در ادامه سیده فاطمه حسینی دبیر اول هیأت رئیسه سنی، دستور کار نخستین نشست رسمی مجلس دهم را به این شرح اعلام کرد؛
تلاوت آیات 36 تا 43 سوره مبارک شورا
ارائه گزارش معاونت اجرایی مجلس شورای اسلامی
قرائت پیام مقام معظم رهبری به مناسبت افتتاحیه مجلس دهم
ارائه گزارش برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط وزیر کشور
برگزاری مراسم سوگند منتخبان مجلس دهم
سخنرانی رئیس جمهور
اقتراح شعب و در نهایت حضور منتخبان مجلس دهم در حرم مطهر امام خمینی (ره) برای تجدید میثاق با آرمان های امام و شهیدان.


منبع : خبرگزاری مهر