تبیان، دستیار زندگی
کرد میشل پلاتینی اسطوره فوتبال فرانسه به عنوان رئیس جدید اتحادیه فوتبال اروپا برگزیده شد. به گزارش تبیان انتخابات تعیین رئیس جدید یوفا روزجمعه با حضور 52 نماینده فدراسیون های عضو یوفا در دوسلدورف آلمان برگزارشد و طی آ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پلاتینی اروپا را فتح کرد


میشل پلاتینی اسطوره فوتبال فرانسه به عنوان رئیس جدید اتحادیه فوتبال اروپا برگزیده شد.

به گزارش تبیان انتخابات تعیین رئیس جدید یوفا روزجمعه با حضور 52 نماینده فدراسیون های عضو یوفا در دوسلدورف آلمان برگزارشد و طی آن پلاتینی 51 ساله با برترى نزدیك 27 به 23 در رای گیری مخفی مقابل لنارت یوهانسون رئیس پیشین یوفا ، این سمت را از او گرفت و برای 4 سال به عنوان رئیس یوفا برگزیده شد.

پلاتینى پس از اعلام نتایج رأى گیرى با اشاره به اینكه هیجان زده اما خوشحال است گفت: هنگامى كه یك فوتبالیست بودم پس از قهرمانى جام را مى گرفتیم و با هم تیمى ها دور افتخار مى زدیم امروز نیز به افتخارى بزرگ نایل شدم اما دور افتخارى در كار نیست فقط بسیار خوشحالم كه نماینده فوتبال اروپا هستم و این مى تواند آغازى براى ماجراهاى بسیار خوب باشد.

او برای این انتخاب با شعارهای مختلفی وارد میدان شد که مهمترین آن محدود کردن کشورهای بزرگ اروپایی و کاهش سهمیه آنها در لیگ قهرمانان با هدف کمک به کشورهای کوچکتر بود.

پلاتینی در این راه از حمایت سپ بلاتر رئیس فیفا هم برخوردار بود در حالی فرانتس بکن باوئر در جبهه مخالف قرار گرفت و از یوهانسون حمایت کرد.

لنارت یوهانسون رئیس سوئدی پس از این شكست با اشاره به حمایت صریح بلاتر از پلاتینی گفت : ازهمكاریهایی كه او با یوفا داشت تشكر می كنم اما از دخالت وی در این انتخابات راضی نیستم چراكه تصمیم گیری در این مورد به او ربطی نداشت و اعضای یوفا باید اعلام نظر می كردند. یوهانسون همچنین در خصوص انتخاب شدن پلاتینی گفت : او در تبلیغات پیش از انتخابات خود بسیار جدی و با تمام امكانات عمل كرد و توانست نظر اعضا را جلب كند

در مقابل این حرفهای یوهانسون ژان لویی والنتین مشاورمیشل پلاتینی گفت كارهای زیادی صورت گرفته اما نباید دقت ، زیركی ، ذكاوت و گوش فرادادن به دیگران رانادیده گرفت . والنتین افزود : باید سنجیده ومحتاطانه عمل كرد. این درحالی است كه یوهانسون تمایلی به ظاهرشدن و ابرازعقیده ندارد.

پیش از این و طی هفته های گذشته میشل پلاتینی و یوهانسون علاوه بر اینکه برای تكیه زدن بركرسی ریاست یوفا استراتژیهای متفاوتی را در پیش گرفتند ، با هم درگیری های لفظی هم پیدا کردند.

این رقابت نزدیک در روزهای پایانی به نوعی تبدیل به یک جنگ تبلیغاتی شد و حتی ستاد یوهانسون در روز انتخابات اعلام كرد از 52 رای پیش بینی شده 32 رای به نفع یوهانسون است اما در مقابل ستاد انتخاباتی پلاتینی

این خبر را فرافكنی و انتشار اخبار دروغ خواند!

سخنگوی ستاد انتخاباتی پلاتینی نیز گفته بود : این یك حركت كهنه است كه طرف مقابل می خواهد از پیروزی رقیب خود با تاكتیك های كهنه استفاده كند اما آنها مطمئن باشند كه پیروز نخواهد شد.

یکی از مسایلی که یوهانسون 77 ساله را به پیروزی برابر پلاتینی امیدوار کرده بود ، تجربه اجرایی کم کاپیتان اسبق تیم ملی فرانسه بود اما در نهایت پلاتینی میز ریاست یوهانسون را تصاحب کرد!

شكست در این انتخابات براى یوهانسون، مردى كه در 16 سال ریاست خود اقدامات ارزنده اى براى بهبود وضعیت فوتبال قاره سبز انجام داد اما به دلیل از دست دادن تماس با ریشه هاى این ورزش مورد انتقاد قرار گرفته بود، بسیار تلخ خواهد بود.

پلاتینى با انجام 72 بازى ملى كه 50 بازى آن با بازوبند كاپیتانى همراه بوده و به ثمر رساندن 41 گل كه همچنان بهترین ركورد گلزنى در تیم ملى فرانسه است، چهره اى بسیار محبوب در این كشور به شمار مى رود.

وى در سال 1984 در كشورش به قهرمانى رقابت هاى قهرمانى اروپا دست یافت و در 3 جام جهانى نیز حضور داشت كه در سال هاى 1982و 1986 فرانسه تا نیمه نهایى پیش رفت.

پلاتینى در فوتبال باشگاهى نیز دوران پرافتخارى را با تیم سنت اتین و یوونتوس ایتالیا پشت سر گذاشت.

وى در سال هاى 1988 تا 1992 هدایت تیم ملى كشورش را بر عهده داشت و در جام جهانى 1998 كه فرانسه به عنوان میزبان به نخستین قهرمانى خود در این رقابت ها دست یافت، پلاتینى رییس مشترك كمیته برگزارى جام جهانى بود. وى از سال 2002 در كمیته اجرایى فیفا و یوفا عضویت داشته است.

 معرفی باشگاههای جهان (یوونتوس)