تبیان، دستیار زندگی
تولد دوباره ارکستر سمفونیک تهران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولد دوباره ارکستر سمفونیک تهران

ارکستر سمفونیک تهران در دو شب به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت روی صحنه رفت.

تولد دوباره ارکستر سمفونیک تهران

اجرای ارکستر سمفونیک تهران چهارشنبه و پنجشنبه شب در حالی برگزار شد که شهرداد روحانی را به عنوان رهبر میهمان خود می دید. پس از علی رهبری، این اولین اجرای این گروه در تالار وحدت بود.

اولین نکته مثبت در برنامه چهارشنبه شب، شروع برنامه رأس ساعت مقرر بود که نشان از برنامه ریزی دقیق همه عوامل این شب به یادماندنی تالار وحدت داشت.

آغاز کار با راخمانینف

در قطعه اول "کنسرتو پیانو شماره 2" اثر سرگی راخمانینف نواخته شد. راخمانینف از بزرگان موسیقی کلاسیک روسیه به شمار می رود که آثار رمانتیک بسیاری از خود به جای گذاشته است. او همچنین یکی از بزرگ ترین نوازنده های پیانو در زمان خویش بوده است و شاید به همین دلیل است که پیانو کنسرتوهای شماره 2 و 3 از مهم ترین و ماندگارترین آثار او به شمار می رود.

هماهنگی اعضا و تنظیم فوق العاده این قطعه تحسین همگان را در پی داشت. نمی توانیم به سادگی از هنرنمایی مهیار مرادی نوازنده پیانو گذر کنیم. او با اینکه برگه های نت را پیش خود داشت اما بدون اینکه به آن ها نگاه کند طوری می نواخت که گویی بارها و بارها با چشمان بسته آن را تمرین کرده است. مهارت او در نوازندگی آن قدر قابل ستایش بود که بعد از اتمام کار بارها مورد تشویق حضار بخصوص روحانی قرار گرفت.

تولد دوباره ارکستر سمفونیک تهران

"اورتور اگمونت" قطعه بعدی بود که پس از آنتراکت نواخته شد. این قطعه از شاهکارهای بتهوون است.

سپس روحانی با رهبری گروه برای نواختن سوییت بیژن و منیژه اثر استاد حسین دهلوی، حال و هوای ایرانی به سالن بخشید. این قطعه که سه قسمت بود بسیار مورد استقبال مخاطبان حاضر در تالار قرار گرفت.

قطعه چهارم "پرنس ایگور" نام داشت. این قطعه را شاید بتوان مهم ترین اثر الکساندر برودین آهنگساز قرن 19 روسیه دانست. ساخت این اثر با مرگ برودین ناتمام ماند اما کورساکف و گلازنف آن را تکمیل کردند. در اجرای این قطعه گروه کر به رهبری رازمیک اوحانیان شهرداد و گروهش را همراهی کردند.

فرازوفرود موجود در قطعه اجراشده از یکسو و شیوه رهبری از سوی دیگر موجب شده بود حتی مخاطبانی که شنوندگان حرفه ای موسیقی به حساب نمی آیند تمام توجه خود را معطوف به اجرای ارکستر سمفونیک کنند.

تولد دوباره ارکستر سمفونیک تهران

تولد دوباره ارکستر سمفونیک تهران

پس از تشویق بی امان مشتاقان از اجرای بی نقص اثر برودین، شهرداد روحانی به رسم ادب از حضور استاد خویش مصطفی کمال پورتراب که به صورت ایستاده نسبت به ابراز احساسات حضار واکنش نشان می داد تشکر کرد و وی را ستود.

روحانی در پایان برنامه مخاطبان و دوستداران خود را با هدیه قطعه ای از استاد حشمت سنجری به نام "رقص دایره" غافلگیر کرد. او پیش از اجرای این قطعه گفت: حالا که شما تا این حد خوب هستید قطعه "رقص دایره" به آهنگسازی استاد حشمت سنجری را برای شما اجرا می کنیم که همه هنرمندان فعال در عرصه موسیقی می دانند که این هنرمند زحمات بسیار زیادی برای ارکستر سمفونیک تهران کشیده بود.

اما کار به همین جا ختم نشد، چرا که اعضای ارکستر سمفونیک تهران، استاد روحانی را با اجرای قطعه "تولدت مبارک" شگفت زده کردند و به این شکل شب تولد وی را با همراهی حضار در تالار وحدت تبریک گفتند.

هیچ وقت این شب را فراموش نمی کنم

روحانی در پایان با این جملات برنامه کنسرت را به پایان رسانید: هیچ وقت این شب را فراموش نمی کنم. شبی که در وطن خودم همکارانم اینچنین برای من جشن گرفتند همیشه در قلبم می ماند.

تولد دوباره ارکستر سمفونیک تهران

اعضای ارکستر سمفونیک تهران

ارسلان کامکار، مازیار ظهیرالدینی، محمدرضا کریمی، امیر مینو سپهر، آرش اسدنژاد، عاطفه سادات حسینی، نوید شعبان زاده، فرزاد صیدی، نگین حاتمی، احسان شامی، هومان جلالت، آذی نصرتی، صبا ندایی، علیرضا خلج اسماعیلی، امین مجدم زاده، یگانه حسینی نیا، آرمین قضاتی، حسن اکبریان ویولن یک، مونیکا لران، محمد امین عطایی، علیرضا چهره قانی، عرفان وکیلی، محمد امین واحدی، هلیا محمدولی، منصور صفاییان، محمد غریبی، موژان میرزایی، مرضیه مزینانی، بهار فلسفی، پیمان شامی، سیما یاهو، مونا لواسانی ویولن دو، پویا خوش آهنگ، کاوه تسعیری، پژمان اختیاری، همایون هاشمی زاده، نیلوفر هادی سهی، دانیال جورابچی، زهرا عبدالله زاده، الهام عادلی زاده، رکسانا ریحانیان، دانیال اسدی راد، هدی سعیدی آلتو، مجید اسماعیلی متین، داود منادی، سوگل شیری، ماکان خویی نژاد، هانیه کازرونی، هستی حامد سپاسی، نرگس فلاح پسند، پروشات زند آیین، مسعود فیروزی ویولنسل، پورنگ پورشیرازی، مهدی کلانتری، پروانه انارکی، رضا دست فال، فرشید پاتینیان، انوشا مصطفایی کنترباس، شهرام رکوعی، مه سیما فلاحی فلوت، غزاله میرزاده فلوت پیکولو، فرشید حفظی فر، حسین تاجیک، نازنین احمد زاده ابوا، حسین پور معین، علی یوسف زنجانی کلارینت، امیرحسین محمدیان، علیرضا متوسلی داراب، امیر ملکی زاده فاگوت، سیامک کریم پور، سپهر عباسی ترمبون، رامین براتی ترمبون بأس، مصطفی بیات، علی ضرابی، کامیار ماندگاریان ترومپت، فرشاد شیخی، سیامک میردادیان، میلاد عباسی، فاطمه یوسفی نژاد، فرزان بیژنی هورن، بابک میردادیان توبا، محمود منتظم صدیقی تیمپانی، محمد رضا پناهی نژاد، پیمان مدنی و کاوه میرحسینی ضربی، فروغ فضلی پیانو و محمدرضا صفی مدیر اجرایی ارکستر گروه اجرایی تازه ترین کنسرت ارکستر سموفنیک تهران بودند.

منبع: هنرآنلاین