تبیان، دستیار زندگی
اگر سوخت و ساز مغز شما کاهش پیدا کرده است، اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این است که به سراغ یک فنجان قهوه یا یک نوشیدنی انرژی زا بروید. اما اتکا به کافئین برای افزایش فعالیت های مغز، نقاط ضعفی نیز به دنبال دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه بدون کافئین فعالیت مغز را افزایش دهیم؟

اگر سوخت و ساز مغز شما کاهش پیدا کرده است، اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این است که به سراغ یک فنجان قهوه یا یک نوشیدنی انرژی زا بروید. اما اتکا به کافئین برای افزایش فعالیت های مغز، نقاط ضعفی نیز به دنبال دارد.

ترجمه: سید محمد امین سعادت - بخش دانش و زندگی تبیان
چگونه بدون کافئین فعالیت مغز را افزایش دهیم؟

براساس تحقیقات و مطالعات جان هاپکینز (John hopkins)، حقایقی نسبت به وابستگی به کافئین در افرادی که بسیار قهوه می نوشند، بدست آمده است. مصرف کافئین می تواند به چنین سندروم ناهمگون روانی منجر شود: سرخوشی ناشی از کافئین، اعتیاد به کافئین، ناهماهنگی و برهم خوردن نظم خواب، دلواپسی و تشویش. ترک مصرف قهوه یا زمانبندی در نوشیدن آن، می تواند بسیار سودمند باشد.
و یا اینکه در عوض، این موارد جایگزین را استفاده کنید:

از جایتان بلند شوید

دلیل اینکه این مورد در اولویت مطرح می شود، به خاطر این است که هم آسان است، هم سریع است، و هم رایگان است!
بعلاوه اینکه اثربخشی زیادی هم دارد. شاید اندکی دور از ذهن باشد که بگوییم کمی ورزش می تواند در هنگام کمبود انرژی برای شما موثر باشد. اما مقداری پیاده روی، یا صرف 5 دقیقه برای انجام حرکات کششی می تواند برای بهبود و تأمین انرژی مغز و تیزهوشی معجزه کند.  مطالعات نشان می دهد ایستادن می تواند گردش خون در بدن، که شامل مغز هم می شود، را افزایش دهد. حالا اگر همین ایستادن با چند حرکت ورزشی نیز همراه شود، می تواند باعث بهبود وضعیت یادگیری و حافظه ی مغز شود. رفتن به فضای آزاد و قدم زدن برای 15 الی 20 دقیقه نیز می تواند همین طور موثر واقع شود. قدم زدن در محیط کار و رفتن به طبقات دیگر به وسیله پله به جای آسانسور نیز گزینه های مناسب دیگر هستند.

چگونه بدون کافئین فعالیت مغز را افزایش دهیم؟

یک پازل حل کنید

گاهی متمرکز طولانی مدت بر روی یک موضوع باعث می شود که مغز شما خسته شود. در این صورت حل یک معما یا پازل می تواند موجب تغییر این حالت مغز بشود. اگر علاقه به پازل یا معما ندارید، جدول هم می تواند مفید واقع شود.

به حالت بدنی تان توجه کنید

نحوه نشستن مناسب، علاوه بر به خطر نیانداختن سلامتی، باعث سرحال ماندن و هوشیاری بیشتر شما می شود. همچنین نحوه نشستن بر حوصله و به عبارتی شادی و استرس کمتر نیز تأثیر دارد.
بنابراین اگر احساس خیلی خوبی ندارید، اگر می توانید به صورت صاف بشینید و پاهایتان را دراز کنید و شاهد تأثیر این حرکت باشید.

مطالب جذاب بخوانید

تحقیقات نشان داده اند که گوش دادن به موسیقی بدون خواننده ، مخصوصاً موسیقی های کلاسیک، بیشترین احتمال افزایش خلاقیت فکری را دارند

این مورد می تواند موثر یا غیر موثر واقع شود؛ و بستگی به خصوصیات شخصی شما دارد. هنگام خستگی شما به یک مطلب جذاب نیاز دارید تا مغزتان را از آن حال و هوای یکنواخت خارج کند. البته حواستان باشد که زیاد درگیر مطلب نشوید، چرا که دیگر تمایلی به برگشتن به کار نخواهید داشت! برای این منظور می توانید یک سرفصل خاص برای مطالعه مطلب مشخص کنید، و یا یک مدت زمان خاص در نظر بگیرید.

به موسیقی متناسب گوش دهید

علاوه بر موارد گفته شده، مقداری موسیقی هم کار ساز است. البته این مورد نیاز به این دارد که شما سبک مناسب موسیقی برای بهبود خلاقیت فکری تان را شناسایی کنید. و همچنین سبک مناسب برای هر یک از حالاتی مانند نوشتن، فکر کردن، تایپ کردن و غیره. تحقیقات نشان داده اند که گوش دادن به موسیقی بدون خواننده ، مخصوصاً موسیقی های کلاسیک، بیشترین احتمال افزایش خلاقیت فکری را دارند. البته همه افراد علاقه زیادی به موسیقی ندارند، و برای برخی شاید گوش دادن به یک پادکست صوتی می تواند موثر باشد. خواندن و به نوعی همراهی کردن با موسیقی در تنهایی هم تأثیرگذار است.

یک نظم و برنامه خاص برای استراحت داشته باشید

در رابطه با مدت زمان کار و استراحت، برنامه های معروف و زیادی وجود دارند که می گویند پس از چه مقدار کار، چه مقدار استراحت کنیم. زمان هایی مانند 1 ساعت کار و 15 دقیقه استراحت،یا 25 دقیقه کار و 5 دقیقه استراحت. مطالعات نشان می دهند که این مقدار استراحت، ولو اینکه بسیار کم باشد، ذهن شما را از جو کار خارج می کند، و بعد از استراحت که به کار برمیگردید، تمرکز و توجه بیشتری خواهید داشت.