تبیان، دستیار زندگی
رهبر جنبش اسلامی نیجریه بیش از پنج ماه است که بدون قرار ملاقات و دسترسی به اعضای خانواده در حبس بسر می برد و در این راستا از دادگاه عالی این کشور خواستار بررسی نقض حقوق آزادی تشکل ها مبنی بر بند ۴۰ قانون ۱۹۹۹ شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکایت نامه شیخ زاکزاکی

رهبر جنبش اسلامی نیجریه بیش از پنج ماه است که بدون قرار ملاقات و دسترسی به اعضای خانواده در حبس بسر می برد و در این راستا از دادگاه عالی این کشور خواستار بررسی نقض حقوق آزادی تشکل ها مبنی بر بند 40 قانون 1999 شده است.

بخش سیاست تبیان
زاکزاکی

در پی ماه ها بازداشت ناعادلانه و غیرقانونی رهبر جنبش اسلامی نیجریه توسط نظامیان این کشور، "شیخ ابراهیم زاکزاکی" به دلیل حبس غیرقانونی طولانی مدت خود، شکایت  نامه ای علیه ارتش و دولت فدرال نیجریه تنظیم کرد و خواستار رسیدگی فوری به دادخواست خود شد.
این رهبر محبوب شیعیان در دسامبر سال گذشته در پی برخورد خونین میان نظامیان ارتش و اعضای شیعیان زاریا توسط ارتش نیجریه دستگیر شد. در این حادثه وی به شدت مجروح شده و تعداد بیشماری از اعضای جنبش اسلامی نیجریه به شهادت رسیدند.

براساس ماده 16 منشور آفریقایی حقوق بشر و مردم، بازداشت مدعی علیه از تاریخ مذکور و عدم دسترسی وی به پزشکان معالج، نقض حقوق اولیه مربوط به بهداشت و سلامتی هر شهروندی می باشد

وی در این شکایت  نامه که تسلیم دادگاه عالی فدرال نیجریه کرد ، خواستار اجرای حقوق قانونی خود شد و تاکید کرد که بازداشت طولانی مدت او بدون برگزاری محاکمه در دادگاه غیرقانونی است.
شکایت نامه مذکور بر اساس موارد زیر که در اصل قانون اساسی نیجریه به آنها تصریح شده است ، ارائه شد:
براساس بند 35 قانون اساسی نیجریه بازداشت و حبس مدعی علیه از 14 دسامبر2015 تا کنون غیرقانونی بوده و نقض حقوق و آزادی های شخصی اش می باشد.
براساس بند 36 قانون اساسی نیجریه بازداشت و حبس مدعی علیه از تاریخ فوق تا کنون، بدون هیچ گونه قرار دادگاه کاملا غیرقانونی  است.
براساس ماده 16 منشور آفریقایی حقوق بشر و مردم، بازداشت مدعی علیه از تاریخ مذکور و عدم دسترسی وی به پزشکان معالج، نقض حقوق اولیه مربوط به بهداشت و سلامتی هر شهروندی می باشد.
رهبر جنبش اسلامی نیجریه بیش از پنج ماه است که بدون قرار ملاقات و دسترسی به اعضای خانواده در حبس بسر می برد و در این راستا از دادگاه عالی این کشور خواستار بررسی نقض حقوق آزادی تشکل ها مبنی بر بند 40 قانون 1999 شده است.
در همین راستا، اوایل ژانویه امسال گروه حقوق بشر نیجریه ، دسترسی به عدالت، بازداشت غیرقانونی و ناعادلانه شیخ زاکزاکی و دیگر اعضای جنبش اسلامی این کشور را محکوم کرد. به گفته این گروه بازداشت این روحانی برجسته بدون برگزاری دادگاه، نمونه ای از بی توجهی ارتش و دولت نیجریه به قانون و نقض آشکار حقوق بشر توسط آنان است.


منبع : خبرگزاری ابنا