تبیان، دستیار زندگی
هند با پرتاب موفقیت آمیز هواپیمای فضایی به عضویت باشگاه کشورهای صاحب این فناوری پیشرفته درآمد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرتاب موفقیت آمیز هواپیمای فضایی هند

هند با پرتاب موفقیت آمیز هواپیمای فضایی به عضویت باشگاه کشورهای صاحب این فناوری پیشرفته درآمد.

بخش دانش تبیان

هوافضا

پبه گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، نخستین هواپیمای فضایی روباتیکی هند که تحت عنوان RLV-TD شناخته می شود با موفقیت به فضا پرتاب شد. سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) با تأیید این موضوع اعلام کرده که حالا این کشور پرجمعیت آسیایی یکی از قدرتهای پیشرو در زمینه توسعه فناوری هواپیماهای فضایی است.

این هواپیمای فضایی سوار بر یک فروند راکت HS۹ از مرکز فضایی Satish Dhawan واقع در سواحل شرقی هند به فضا پرتاب شد.

راکت طی ۹۰ ثانیه عملکرد بی نقصی که داشت هواپیمای فضایی به وزن ۱.۵ تن را به حداکثر ارتفاع ۶۵ کیلومتر رساند.

هواپیمای فضایی هند که می توان آن را یک مینی شاتل به شمار آورد، ۶.۵ متر درازا دارد که پس از رسیدن به نقطه اوج پرتاب توانست سرعت ۵ برابر سرعت صوت را ثبت کرده و در نهایت با فرود موفقیت آمیز در آب به کار خود پایان داد. نقطه فرود این هواپیمای فضایی در فاصله ۴۵۰ کیلومتری محل پرتاب قرار داشت. کل این مأموریت ۷۷۰ ثانیه به طول انجامید که در تاریخ فعالیتهای فضایی هند به عنوان بازه زمانی تاریخی از آن یاد می شود.

سازمان تحقیقات فضایی هند در بیانیه ای اعلام کرد: در این پرتاب فناوری های کلیدی نظیر مسیریابی خودکار، هدایت و کنترل، سیستم حفاظت حرارتی قابل بازیابی و مدیریت مأموریت ورود به اتمسفر با موفقیت آزمایش شد.

آنچه که هند به فضا پرتاب کرد در واقع به روزترین هواپیمای فضایی روباتیکی است که تاکنون در جهان ساخته شده و از این رو گام مهمی در رسیدن این کشور به هدف بلندپروازانه اش یعنی توسعه سیستمهای پرتابی مداری با قابلیت بازیابی محسوب می شود.


منبع: مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .