تبیان، دستیار زندگی
قراردادی كه قطعه فراموش شده باخ را به جهانیان معرفی كرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قراردادی كه قطعه فراموش شده باخ را به جهانیان معرفی كرد

سال ١٧٥٠ زمانی كه یوهان سباستین باخ از دنیا رفت، هنر او رو به فراموشی بود. تنها چند قطعه از او در دوران زندگی اش منتشر شده بود.

قراردادی كه قطعه فراموش شده باخ را به جهانیان معرفی كرد

موسیقی او از طریق نسخه های رونوشتی كه خودش و شاگردانش تهیه كرده بودند، زنده ماندند و در نتیجه بسیاری از این قطعات گم یا ناقص شدند.

اوایل قرن نوزدهم، به خاطر فعالیت های فلیس مندلسون، موزیسین آلمانی و هنرمندان، دیگر آثار باخ مورد توجه قرار گرفتند. یازدهم مارچ ١٨٢٩ یكی از شاهكارهای باخ به نام «پاسیون به روایت متی قدیس» به دنیا معرفی شد. مندلسون كه تازگی دوران نوجوانی را به پایان رسانده بود، اجرای اركسترالی از این اثر را در مركز «برلین سینگاكادمیا»، ساختمان و موسسه ای كه هنوز هم به كار خود ادامه می دهد، رهبری كرد.

دو اجرای بعدی از این اثر در روزهای ٢١مارچ و ١٨ آوریل برگزار شد كه سی اف زلتر، استاد مندلسون رهبری اركستر روز آخر را بر عهده گرفت. قطعه پاسیون به روایت متای قدیس برای مخاطبان مدرن اجرا شد اما مندلسون با استفاده از بخش هایی از دست نوشته باخ، قطعه ای را اجرا كرد كه منتشر نشده بود. به تازگی سندی كشف شده كه نخستین انتشار این قطعه را روشن ساخته است. این سند، قراردادی است كه بین آدولف برنارد ماركس، موزیسین و روزنامه نگار و آدولف مارتین شلسینگر، ناشر موسیقی بسته شده بود. قرارداد در تاریخ ٨ آوریل ١٨٢٩ و بین دومین و سومین اجراهای مندلسون بسته شد.

این قرارداد در میان آرشیوهای ناشر قرار گرفته بود و حدود ٢٠٠ سال كسی از وجود آن مطلع نبود. سند قرارداد بسیاری از جزییات انتشار قطعه پاسیون را فاش می كند. ماركس برای آواز و پیانو از شلسینگر مبلغی را دریافت كرده بود. شلسینگر مابقی مبلغ را پس از كامل كردن این قطعه پرداخت. ماركس سراغ قطعه اصلی باخ كه در نخستین دست نوشته های او وجود داشته، رفت. اگر ماركس دست نوشته های باخ را در نظر نمی گرفت، دوستداران موسیقی باخ در سراسر جهان قطعه پاسیون به روایت متای مقدس را برای همیشه از دست می دادند. ٢٤ ماه مه این قرارداد در حراجی ساتبی لندن فروخته شد. كارشناسان قیمت آن را بین ٥٠٠٠ تا ٧٠٠٠ پوند تخمین زده اند.

منبع: اعتماد