تبیان، دستیار زندگی
عکس های «جلالی» و «حنایی» در «فتولندن»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عکس های «جلالی» و «حنایی» در «فتولندن»

چند روزی از آزادسازی خرمشهر گذشته اما عكس های جنگ ایران و عراق هم زمان با این واقعه مخاطبانی از كشورهای دیگر نیز داشت.

 عکس های «جلالی» و «حنایی» در «فتولندن»

مجموعه عكس های بهمن جلالی و آرش حنایی در دومین دوره فتولندن به نمایش درآمدند. فتولندن كه برای اولین بار در سال گذشته راه اندازی شد، امسال نیز از ١٨ می  به مدت چهار روز با حضور ٨٠ گالری از نقاط مختلف جهان همچون اروپا، آمریكای شمالی و حتی شهرهایی مانند بوئنوس آیرس، بیروت، هنگ كنگ، توكیو، تهران و دوبی با بیش از ٤٨٠ هنرمند در سامرست هاوس لندن گشایش یافت.
شبكه سی ان ان در گزارشی كه از این رویداد منتشر كرده چنین نوشته است: «این نمایشگاه نشان می دهد چقدر محبوبیت عكاسی نه تنها در درك عمومی بلكه مهم تر از آن در بازار هنری افزایش یافته است. این موضوع از آن رو جذاب است كه لندن مكانی است كه واژه «فتوگرافی» (عكاسی) در آن ابداع شده؛ بنابراین این رشته در چنین جایی پیشینه ای اصیل و غنی دارد. همچنین مایكل بنسون، كارگردان و پایه گذار نمایشگاه فتولندن به این شبكه چنین گفته است: «عكاسی واقعا هنر قرن بیستم است. فکر می کنم کمی حواسمان به کاری که انجام می دادیم نبوده پس مكان هایی مثل نیویورك احتمالا به قلب عكاسی تبدیل شده است. آرزوی ما برای فتولندن بالابردن سطح عكاسی است و این امر در چند سال آینده محقق می شود».
او در بخش دیگری از صحبت هایش به ورود تكنولوژی در عكاسی اشاره كرد: «تكنولوژی به هركس امكان می دهد تا برای به وجودآوردن عكس های بزرگ واقعی تلاش كند. به نظر من بیشتر ما، از جمله خود من، در این راه موفق نبوده ایم اما این امر باعث توقف ما برای تلاش كردن نمی شود». همچنین یكی از برنامه های فتولندن تقدیر از عكاسان برجسته است كه امسال به آثار و زندگی دونالد مك كالین اختصاص داشت. مک کالین در سال ١٩٣٥در لندن متولد شد و بعد از گذراندن دوره خدمت ملی در نیروی هوایی پادشاه، به حرفه عکاسی رو آورد. جنگ داخلی قبرس، اولین رویدادی بود که مک کالین به عنوان یک عکاس خبرنگار در آن حضور پیدا کرد. او با عکاسی هوایی برای نیروی هوایی پادشاهی انگلیس، از سال ١٩٦٤ تا ١٩٨٤ میدان جنگ را در جزیره قبرس، بیافرا، ویتنام، کامبودیا، بنگلادش، السالوادور و شرق دور پوشش داد و یکی از عکاسان مطرح جنگ در تاریخ عکاسی نام گرفت. در سال های اخیر، گذشته از چشم انداز حرفه اش در کشور انگلستان و هند، او بیشتر زمان عکاسی خود را روی قاره آفریقا برای نشان دادن بحران ایدز در آفریقای جنوبی، بتسوانا، زامبیا و ارائه کتابی در مورد قبیله گمشده از اتیوپی و... متمرکز کرد. او بین سال های ١٩٦٦ و ١٩٨٤، به عنوان خبرنگار جهانی با مجله ساندی تایم همکاری کرد که شامل نمایش بوم شناختی و فاجعه های ساخت بشر چون قربانیان اپیدمی ایدز آفریقا و مناطق جنگی، در سال ١٩٦٨ است. اما اتفاق جالب در زندگی این عکاس مربوط به سال ١٩٦٨ است، زمانی که دوربین نیکون مک، گلوله ای را که به قصد او شلیک شده بود، متوقف کرد.
ردپای جنگ ایران و عراق در لندن
در این نمایشگاه نماینده ای از ایران هم حضور داشت. گالری Ag با مجموعه عكس های «جنگ ایران و عراق» بهمن جلالی و «فواید گیاه خواری» آرش حنایی شرکت كرد. سیمیندخت دهقانی، مدیر گالری Ag كه برای اولین بار در این رویداد شركت كرده است، به «شرق» گفت: «با وجود اینکه فتولندن برای دومین سال برگزار شد و هنوز عمر تازه ای ندارد ولی سطح کیفیتی این بازار عکس خیلی بالاست و بهترین گالری های عکس دنیا در آن شرکت کرده بودند. ما نیز تنها گالری ایرانی حاضر در فتولندن بودیم». او در مورد دلیل شركت در این نمایشگاه عنوان كرد: «از آنجاکه گالری من  برنامه خود را به نمایش آثاری که تصویر، پایه آن است اختصاص داده، برنامه شرکت در بازار های عکس برای ما همیشه مهم بوده است. ما تاکنون در پاریس فتو، لس آنجلس، یونسین آمستردام و آرت دوبی با آثار هنرمندان خود شرکت کرده ایم».
دهقانی سپس به دلیل انتخاب عكس های بهمن جلالی و آرش حنایی اشاره كرد: «انتخاب آثار جنگ ایران و عراق آقای جلالی و فواید گیاه خواری آرش حنایی در واقع نگاهی به دو نسل و سبک مختلف از عکاسی ایران است که با وجود موضوع دلخراش و جنجال برانگیز به شیوه آرامی در فتولندن ارائه شد. تأثیر آقای جلالی بر عکاسی ایران بدون شک خیلی مهم و پایدار است چراکه ایشان بنیان گذار اصلی تدریس رشته عکاسی در دانشگاه های ایران بودند». مدیر گالری Ag افزود: «مجموعه فواید گیاه خواری در زمانی گرفته شد که بمباران بغداد توسط آمریکا شروع شد و اعتراضی به جنگ، در خاورمیانه و خطری که ایران با آن مواجه بود. از نظر فرم، این شش اثر تحت تأثیر آثار جنگ آقای جلالی هستند و دیالوگی را در ارتباط با دو شیوه مختلف نگاه به جنگ و عکاسی مطرح می کنند».

منبع: شرق