تبیان، دستیار زندگی
حالا رئیس جدید فدراسیون می تواند با آپشن های جدید در مورد قضیه حق پخش وارد مذاکره شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پول حق پخش زنده می شود

حالا رئیس جدید فدراسیون می تواند با آپشن های جدید در مورد قضیه حق پخش وارد مذاکره شود...

حسین محمدی - بخش ورزشی تبیان
فوتبال

مشکلات مالی صدا وسیما باعث شده بود که در دوره ریاست سرافزار آنها هیچ پولی را به فدراسیون ندهند.مهمترین منبع در آمد فدراسیون فوتبال و همچنین باشگاه های فوتبال، حق پخش تلویزیونی بازی هاست. در فوتبال جهان حدود 70 درصد درآمدهای هر باشگاه از طریق حق پخش تامین می شود اما از انجا که صدا وسیما در ایران ملی است وضعیت به کل تفاوت دارد. با این وجود بعد از حرفه ای شدن لیگ ایران و طبق مصوبه های انجام شده صدا وسیما موظف شد سالانه در قبال پخش بازی های فوتبال ،مبلغی را به فدراسیون بدهد. از آنجایی که رئییس سابق رسانه ملی، یعنی عزت الله ضرغامی به شدت فوتبالی بود در آن زمان آنها روی مبلغ حدود 22 میلیارد تومان در سال توافق کردند. اگرچه فدراسیون فوتبال اعتقاد داشت باید این مبلغ به عدد حقیقی اش یعنی 160 میلیارد تومان در سال برسد اما با توجه به محدودیت های مالی رسانه ملی، محال بود این عدد تحقق یابد. فدراسیون فوتبال تصور می کرد با رفتن ضرغامی و آمدن محمد سرافزار بتواند رقم را بالاتر ببرد اما اتفاق جالب این بود که سرافراز همان عدد 22 میلیارد سالانه را هم قبول نداشت. او طی 18 ماهی که رئیس رسانه ملی بود بارها از مشکلات مالی سازمان متبوعش گله کرد و مدعی بود دولت باید  بودجه ای را برای موضوع حق پخش کنار بگذارد چرا که صدا و سیما آنقدر مشکل مالی دارد که نمی تواند سالانه 22 میلیارد تومان هزینه فوتبال کند.

این صحبت ها در حالی مطرح می شد که پر بیننده ترین و ارزان ترین برنامه های تولیدی تلویزیون به همین فوتبال مربوط می شد. برخلاف سریال ها که میلیاردها تومان هزینه ساختشان است و شاید 10 درصد مردم هم بیننده اش نباشند این فوتبال بود که بدون صرف یک ریال هم در آمدزایی نجومی برای صدا وسیما در قبال تبلیغات داشت و هم به راحتی آنتن را پر می کرد. علی کفاشیان بیش از 10 نشست با سرافراز و معاونانش گذاشت و دست اخر آنها برای سر تاسیس یک شرکت مشترک و ای پی تی وی به توافق رسیدند که آن هم هیچگاه اجرا نشد.
با این وجود مشکلات مالی دست آخر موجب تغییرات زودهنگام در رای هرم رسانه ملی شد و محمد سرافراز قبل از پایان دوره 5 ساله نخستش درست در زمانی که تنها یک سال و نیم از ریاستش می گذشت برکنار شد تا مدیر تازه نفس تری جای او را بگیرد. این بهترین خبر برای مهدی تاج است چرا که کلا توافق با سرافراز ممکن نبود چرا که وی از بیخ و بن قضیه حق پخش را به واسطه ملی بودن تلویزیون ایران قبول نداشت. اما گفته می شود که رئیس جدید رسانه ملی خودش از خانواده ورزش است و دغدغه فوتبال را دارد. اگر چه به واسطه مشکلات مالی جدی صدا و سیما بعید است آنها به زودی به توافق برسند اما دست کم می شود امیدوار بود که مسیر باز است و فدراسیون فوتبال و صدا وسیما می توانند بر سر تاسیس یک شرکت مشترک به توافق برسند. با توجه به مهم بودن موضوع پخش فوتبال و آگهی های پیرامونش اگر به درستی بازاریابی صورت بپذیرد هم مشکلات مالی تلویزیون تا بخش وسیعی حل می شود و هم فدراسیون فوتبال به واسطه این منبع در امد مستقل تر از قبل خواهد شد.باید دید دور تازه مذاکرات بین روسای جدید فدراسیون فوتبال و رسانه ملی چه زمانی صورت می پذیرد. نشست هایی که می تواند آینده هر دو رئیس را تضمین کند.