تبیان، دستیار زندگی
تغییرات ساده در برنامه غذایی و شیوه زندگی در بیشتر موارد به شما کمک خواهد کرد که علائم یبوست از بین بروند و یبوست را کنترل کنید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عواملی که یبوست را بدتر می کنند

تغییرات ساده در برنامه غذایی و شیوه زندگی در بیشتر موارد به شما کمک خواهد کرد که علائم یبوست از بین بروند و یبوست را کنترل کنید.

فرآوری : نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان
یبوست

دکتر فرزاد جاسمی زرگانی ، فوق تخصص گوارش گفت:

«نداشتن برنامه غذایی حاوی سبزیجات و میو ه ها، مصرف کم مایعات و نداشتن فعالیت بدنی مناسب موجب تشدید یبوست می شود.

علاوه بر عوامل شایعی که یبوست را تشدید می کنند، مصرف برخی داروها مانند داروهای فشار خون بالا و برخی داروهای پایین آورنده چربی خون هم در ایجاد یبوست موثرند. بنابراین همه بیماران باید میزان و زمان مناسب مصرف داروی خود را متناسب با نوع بیماری زیر نظر پزشک متخصص خود رعایت کنند.

شرایط فیزیولوژیکی مانند حاملگی و افزایش سن، برخی از بیماری ها که با کاهش حرکت همراه است مانند عارضه قطع نخاع یا بیماری های عضلانی از جمله دیستروفی عضلانی نیز از علل یبوست به شمار می روند.

مصرف خودسرانه دارو به روده بزرگ آسیب می رساند. بنابراین به هیچ وجه برای درمان یبوست، خودسرانه دارو مصرف نکنید

برخی بیماری های روده بزرگ که به دنبال اختلال در حرکات روده  ایجاد می شوند، مانند سندرم روده تحریک پذیر، بیماری های مرتبط با عضلات کف لگن، کم کاری تیروئید و کم کاری سایر هورمون ها، دیابت، تومورها و سرطان های روده نیز در ایجاد یبوست تاثیر دارند.

روش درمان بر اساس علت بروز بیماری تعیین می شود. در ابتدا باید رژیم غذایی افرادی که دچار یبوست شده اند، اصلاح شود. درمان دارویی نیز یکی دیگر از این روش ها است.

توصیه می شود مصرف مواد غذایی پر فیبر مانند سبزیجات و مصرف میوه در دستور غذایی قرار بگیرد. البته علاوه بر رژیم مناسب غذایی، افزایش تحرک بدنی و فعالیت بیمار نیز توصیه می شود.

عدم درمان یبوست موجب بروز عوارضی مانند خونریزی مقعد ناشی از بواسیر می شود که در طولانی مدت برای دستگاه گوارشی و روده  بزرگ مضر است. بیماران باید به محض مشاهده علامتی مبنی بر یبوست به پزشک متخصص مراجعه کنند؛ چرا که ممکن است پیامدهای بد این بیماری، بروز سرطان روده را نیز به دنبال داشته باشد.

مصرف خودسرانه دارو به روده بزرگ آسیب می رساند. بنابراین به هیچ وجه برای درمان یبوست، خودسرانه دارو مصرف نکنید.»

درمان

تغییرات ساده در برنامه غذایی و شیوه زندگی در بیشتر موارد به شما کمک خواهد کرد که علائم یبوست از بین بروند و یبوست را کنترل کنید.

- رژیم پرفیبر: پک رژیم غذایی پرفیبر با حداقل 20 تا 35 گرم فیبر در هر روز به نرم شدن و افزایش حجم مدفوع تان کمک می کند. غذاهای با فیبر بالا شامل غلات، حبوبات کامل و میوه ها و سبزیجات تازه هست. غذاهایی که اصلا فیبر ندارند و یا به مقدار کمی فیبر دارند عبارتند از:  پنیر، گوشت و غذاهای فرایند شده.

- ورزش منظم: افزایش فعالیت بدنی به فعالیت روده ای کمک خواهد کرد.

- دریافت مایعات کافی: نوشیدن مقدار کافی آب به نرم کردن مدفوع تان کمک خواهد کرد.

- زمان کافی برای اجابت مزاج و دفع مدفوع : مواقعی که به دستشویی می روید، زمان کافی اختصاص دهید و نیازتان را برای دفع نادیده نگیرید.

سبزیجات

پیشگیری

- رژیم غذایی با فیبر بالا مصرف کنید. غذاهای با فیبر بالا شامل میوه ها و سبزیجات تازه، دانه ها و حبوبات کامل هستند.

- فعالیت بدنی منظم داشته باشید. فعالیت فیزیکی منظم که می تواند شامل پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنا باشد را برای کمک به تحریک عملکرد روده انجام دهید.حداقل 30 دقیقه ورزش در بیشتر روزهای هفته توصیه می شود.

- تلفن های معمولی را جواب ندهید. به بهانه تلفن و یا هر چیز دیگر دستشویی رفتن خود را منتفی نکنید. هر چه قدر که این موضوع را به تاخیر بیندازید آب بیشتری از مدفوع تان جذب می شود و آن را سفت تر می کند.

- از مکمل های فیبر دار استفاده کنید. آب یا نوشیدنی های دیگر را به مقدار فراوان در طول روز بنوشید، چون مصرف مکمل های  فیبردار بدون مصرف مایعات کافی، ممکن است یبوست را بدتر کند.

- درباره مصرف ملین های تحریک کننده مراقب باشید. استفاده مداوم از مواد ملین می تواند باعث شود که کولون شما به آنها وابسته شود و ممکن است به تدریج نیاز پیدا کنید که دوز آنها را بالا ببرید تا آنجا که حتی عملکرد طبیعی روده شما متوقف و مختل شود. بدون تجویز پزشک از مصرف ملین ها خودداری کنید.


منابع:
ایسنا
رژیم درمانی نوین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.