تبیان، دستیار زندگی

به این دلایل امروز ورزش نکنید

خستگی، پر مشغلگی و بی‌حالی بهانه‌هایی هستند که برای توجیه ورزش نکردن‌مان می‌آوریم. با این حال گاهی دلایل منطقی برای ورزش نکردن وجود دارد. گاهی اوقات بدن نیاز به استراحت و یا درمان دارد. شرایطی وجود دارد که در آن موقعیت‌ها بهتر است ورزش نکردن را ترجیح دهیم، زیرا در غیر این صورت ممکن است بدن‌مان دچار آسیب‌های گاها جدی شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
توجیه ورزش نکردن

سرفه می کنید و یا  دچار خس خس سینه هستید

اگر شما تنها علائم خفیف سرماخوردگی مانند آبریزش بینی و خارش گلو را دارید، دویدن و ورزش کردن می‌تواند گردش خون را تقویت کرده و به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. اما فقط باید مطمئن باشید که دچار علائم خفیف بوده و خیلی به خودتان فشار نمی‌آورید.

اما اگر علائم شدیدتری در بدن تان بروز کرده مانند سرفه، خس خس، فشار قفسه‌ی سینه و مشکل تنفسی، بهتر است در خانه بمانید و در رختخواب استراحت کنید. در این حالت ورزش وضعیت شما را بدتر می‌کند.

تمرینات سخت سبب تقویت ماهیچه‌ها می‌شود و این خیلی خوب است، اما ورزش کردن در صورت سفت و دردناک بودن عضلات می تواند خطرآفرین باشد

 

شب دیر به خواب رفته‌اید، در حالی که باید صبح زود ورزش کنید

هیچ وقت زمان خواب خود را حتی به خاطر ورزش کاهش ندهید. این کار آسیب بیشتری به شما می رساند. حتی یک شب بی خوابی و یا کم خوابی می‌تواند بر سلامت بدن اثر منفی بگذارد، یعنی می‌تواند میزان هورمون استرس را افزایش داده و میزان ترشح هورمون هایی را  که موجب گرسنگی می‌شود بالا ببرد.

بهتر است برای همیشه خواب را به طور یک عادت منظم انجام دهید که خود این امر باعث خواهد شد که خطر ابتلای تان به بیماری‌هایی نظیر مشکلات  قلبی کاهش پیدا کند.

اگر خواب منظمی ندارید بهتر است زمان ورزش را به بعد از ظهر یا شب منتقل کنید.

دچار تب هستید

درجه حرارت بالای بدن یک علامت برای توقف فوری فعالیت بدنی است. دلیلش این است که ورزش می‌تواند دمای داخلی بدن را افزایش دهد و در این صورت فرآیند درمان کند خواهد شد.
بهتراست در این شرایط به جای ورزش و پیاده‌روی به رختخواب پناه ببرید.

عضلات‌تان هنوز به خاطر تمرین قبلی دچار آسیب است

تمرینات سخت سبب تقویت ماهیچه ها می‌شود و این خیلی خوب است، اما ورزش کردن در صورت سفت و دردناک بودن عضلات می تواند خطرآفرین باشد. بهتر است در شرایط این چنینی، برای یک یا دو روز ورزش را کنار بگذارید.

با هر بار ورزش کردن، زانو و یا پاهایتان درد می‌گیرد

درد مداوم مانند یک پرچم قرمز نشان می دهد که چیزی اشتباه است. ممکن است درد مداوم زانو به این معنی باشد که بدن به شدت دچار آسیب ها و التهابات جدی شده است، مانند پلانتار فاسیا (التهاب غلاف کف پا) و یا گاهی شکستگی.
در صورت داشتن درد مداوم بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

یک یا دو هفته است که پس از ورزش احساس خستگی می‌کنید

این حس با احساس خستگی یکی دو روزه متفاوت است. ورزش می‌تواند سطح انرژی پایین بدن را بالا ببرد، اما اگر یک یا دو هفته است که ورزش برای تان خسته کننده شده است و سبب خستگی شما می‌شود، بهتر است قبل از ادامه ورزش به پزشک مراجعه کنید. شاید دچار بیماری‌هایی نظیر کم کاری تیروئید و یا سندروم خستگی مزمن شده باشید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.