تبیان، دستیار زندگی
تغییر سرنوشت اقتصادی کشور با اقتصاد مقاومتی امکان پذیر خواهد بود، به شرط اینکه با داشتن برنامه ای منسجم و مدون و مدیریت درست منابع و استفاده از تمام ظرفیتها و همدلی و هماهنگی مسولان ذیربط، در این مسیر حرکت کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش موثر اراده و توکل

اقتصاد

تغییر سرنوشت کشور با اقتصاد مقاومتی
اگر بخواهیم اقتصاد کشور را از وضعیت موجود نجات داده و به مسیر اصلیش برگردانیم، باید با جدیت و برنامه ریزی مناسب حرکت کنیم. در این صورت است که سرنوشت اقتصادی کشور را تغییر داده و به سمت پیشرفت اقتصادی رهنمون می شویم. «اَنَ اللهَ لَم یَکُ مُغَیِراً نَعمهٌ اَنعَمَها عَلی قَومٍ حَتی یُغَیِرُوا ما بِاَنفُسِهِم[انفال/۵۳]همانا خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد  مگر اینکه خودشان آن را تغییر دهند».

نکته ضروری: این آیه جواب مناسبی برای کسانی است که فکر می کنند چرا دنیای غرب، اینقدر پیشرفته (به ظاهر) است و ما آنچنان که باید و شاید رشد نداشته ایم، آنها سالیان سال زحمت کشیده و برنامه ریزی داشته اند، این نتیجه طبیعی کارشان است.  البته دنیای غرب آنقدر هم بی مشکل نیست، هنوز خاطرات تظاهرات لندن و جنیش وال استریت در آمریکا که چند سال قبل بود و منشا اقتصادی داشت؛ از ذهنها پاک نشده است.

در آیه ۵۳ انفال فرمود: " اَنعَمَها عَلی قَومٍ" یعنی  خدا به قومی نعمتی بدهد ...، خداوند وجود نعمتها را به خود نسبت می دهد: «وَما بِکُم مِن نِعمةٍ فَمِنَ الله[نحل/۵۳] و شما ای بندگان هر چه نعمت دارید همه از خداست»
از برآیند این دو آیه بدست می آید: خداوندی که نعمت به انسان می دهد از او هم انتظاراتی دارد «وَاشکُروا لی وَ لا تَکفُرون[بقره/۱۵۲]و شکر مرا بجا آورید و کفران نعمت نکنید».
وقتی که پای کفران نعمت به میان آمد طبعا انسان قدر داشته اش را ندانسته و وقتی به خود می آید که کار از کار گذشته است.
یکی از نکات مهمی که در بحث اقتصاد مقاومتی از آن بحث می شود؛ بحث استفاده از امکانات و ظرفیتها (نعمتها) است. این استفاده از امکانات و داشته ها، به تعبیر دیگری اعمال مدیریت است. به طور مثال برای پویا شدن کشاورزی جامعه که یکی از ارکان اقتصاد هر جامعه ایست؛ باید منابع آب را مدیریت کرد.
 آلوده ساختن آبهای جاری و آبهای زیرزمینی و ... کفران نعمت آب است که نتیجه ی اینگونه کارها برای جامعه قابل لمس است.

رهبر انقلاب در ۱۸ فروردین بر حمایت از تولید در بخش کشاورزی و استفاده از تمام ظرفیتهای کشور تاکید نمودند: باید تولید، در هر دو بخش صنعت و کشاورزی، مورد توجه ویژه قرار گیرد.  قرارگاه فرماندهی که هم مرکز فکر و هم مرکز عمل است، باید با استفاده از توان خوب مدیریتی کشور و همچنین با بهره گیری از ظرفیت ها و توانایی های دستگاههای مختلف در جهت تصمیم گیری و پیگیری مراحل اجرا حرکت کند[۱]

انسجام و همفکری در اقتصاد مقاومتی
  بی تردید نقش همدلی و همفکری در هر کاری تعیین کننده است، در بحث اقتصاد مقاومتی همدلی و همفکری و هماهنگی، بین سازمانهای دست اندر کار در امر اقتصاد اهمیت فوق العاده ای دارد. رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسولین کشور در ۱۸ فروردین بر همین نکته تاکید نمودند: بدون همکاری مسئولان، کارها پیش نخواهد رفت. جمهوری اسلامی ایران همیشه از وحدت ملی برخوردار بوده است اما در کنار وحدت ملی، باید اتحاد و همدلی مسئولان نیز وجود داشته باشد و این اتحاد، منافاتی با اختلاف سلیقه ها و دیدگاهها ندارد. [۲]

اگر مسولان جامعه، با دارا بودن اختلاف سلیقه های متنوع، با انسجام و اتحاد در مسیر پیشرفت جامعه ی اسلامی حرکت کنند؛ خداوند هم آنها را یاری می فرماید. «اِن تَنصِرُالله یَنصُرکُم وَ یُثَبِت اَقدامِکُم؛[محمد/۷] اگر دین خدا را یاری کنید خدا هم شما را یاری و گامهایتان را استوار می سازد».

بدون شک کمک در جهت پیشرفت جامعه ی اسلامی کمک به دین خداست، جامعه ای که باید همت خود را در جهت اجرای احکام الهی و دفاع از ارزشها و آرمانهای دین خدا مصروف دارد.
رهبر انقلاب در دیدار با مسولین در سخنرانی اخیر، صادقانه وارد شدن در میدان (اقتصاد مقاومتی) را سبب یاری رساندن خداوند دانستند: اگر صادقانه وارد میدان شویم، قطعاً خداوند متعال کمک و یاری خواهد کرد، در مسیر زندگی فردی و اجتماعی، همواره فراز و نشیب و سختی و گشایش وجود دارد اما مهم آن است که در همه این شرایط، مسیر و جهت گیری اصلی فراموش نشود. [۳]

  کشور ایران بواسطه پرچمداری مکتب تشیع در جهان، با کینه توزی دشمنان و مستکبرین جهانی (تحریمها) پیوسته مواجه گردیده است، از این رو بود که در سالیان اخیر، مقام معظم رهبری با راهکاری به اسم "اقتصاد مقاومتی" کشور را به ایستادگی در برابر تحریمها و مشکلات اقتصادی فرا خواند که انشاءالله با انسجام و هماهنگی مسولین و مردم، به نتیجه ی مطلوب برسد.

چرا ما نباید هماهمنگیمان چنین باشد؟
یکی از نکته های کلیدی که در بحث برتری ظاهری اقتصاد غرب باید مورد توجه قرار بگیرد؛ بحث انسجام و برنامه داشتن آنهاست، آنها گر چه برای چپاول ملتهای دیگر و تخریب دیگر اقتصادها (قبضه نمودن بازار آنها و قالب نمودن کالاهایشان) برنامه دارند و این دلیل بر خوی استکباری آنهاست؛ اما این نکته را به ما هم یاد می دهد که چرا ما دست برتر را نداشته باشیم با آنکه مسلمانیم؟ همین نکته در بیش از هزار سال پیش دل مولا علی (علیه السلام) را بدرد آورده بود. «و الله یمیت القلب و یجلب الهم من الاجتماع هولاء القوم علی باطلهم و تفرقکم عن حقکم؛[۴]بخدا که هماهمگی و انسجام و همفکری آن قوم (دشمنان حکومت اسلامی که آنزمان بنی امیه بودند و الان استکبار جهانی به سرکردگی آمریکاست) در اندیشه های باطل خود، و عدم انسجام شما در اندیشه های بر حق خود، قلب را میمیراند و اندوه را بسمت انسان جلب می کند»
البته آوردن این عبارات به معنی تعریف و تمجید از اقتصاد و فن آوری دنیای استکباری غرب به هیچ وجه نیست، ولی باید این واقعیت را بپذیریم که آنها اتحاد و هماهنگیشان (در قالب اتحادیه اروپا و ...) منسجم تر و با برنامه تر است.

وقتی که در جامعه اتحاد و انسجام باشد، مشکلات و نارساییها چنان به چشم نمی آیند و نسبت به این انسجام و اتحاد، در جایگاه پایین تری قرار می گیرد. به طور مثال آمریکا و اروپا از آسیبهای اقتصادی و دیگر آسیبها در امان نیستند؛ ولی در
   مقابل همفکری و برنامه ای که برای آن مشکلات دارند؛ شاید مشکلات و کمبودهایشان آنچنان که باید و شاید زیاد به چشم نیایند. در جنگ تحمیلی خودمان چقدر مشکلات و تهدیدها زیاد بودند، ولی در مقابل اراده و عزم راسخ، و اتحاد مردم و مسولان، آن تهدیدان ذوب شد و به فرصتی تبدیل شد که دنیا را انگشت به دهان ساخت. بنا براین در بحث اقتصاد مقاومتی هم می توانیم با داشتن برنامه ای هماهنگ و اتحاد و همدلی مسولان که رهبری هم بر آن تاکید داشتند؛ تهدیدات را به فرصت تبدیل نمود، چنانکه خیلی از کالاهای تحریم شده را با اتکا به این همفکری و اتحاد، بومی نمودیم

نتیجه گیری
تغییر سرنوشت اقتصادی کشور با اقتصاد مقاومتی امکان پذیر خواهد بود، به شرط اینکه با داشتن برنامه ای منسجم و مدون و مدیریت درست منابع و استفاده از تمام ظرفیتها و همدلی و هماهنگی مسولان ذیربط، در این مسیر حرکت کنیم.
انشاءالله

پی نوشتها
۱ــ پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبری
۲ــ همان
۳ـــ همان
۴ــ نهج البلاغه فقیهی نوبت چاپ۸۵ ص۴۷


رهپویان قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.