تبیان، دستیار زندگی
اسکار مهمترین عامل سرطان را به خود اختصاص داده است. او را می کِشند و او آن ها را می کُشد. «سیگار» همان که بسیار اعتیاد آور است را همه می شناسیم؛ توتون کاغذ پیچی که پر از تضاد است. سیگاری ها می گویند به آن ها آرامش می دهد! اما ریه آن ها سرفه های زیادی بر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرامش از  سیگار، فریاد از ریه ها!

اسکار مهمترین عامل سرطان را به خود اختصاص داده است. او را می کِشند و او آن ها را می کُشد. «سیگار» همان که بسیار اعتیاد آور است را همه می شناسیم؛ توتون کاغذ پیچی که پر از تضاد است. سیگاری ها می گویند به آن ها آرامش می دهد! اما ریه  آن ها سرفه های زیادی برای گفتن دارد.

فرآوری: لواسانی-بخش اجتماعی تبیان
سیگار

دود حاصل از کشیدن سیگار برای شخصی که آن را دود می کند فقط 30 درصد ضرر دارد و به افرادی که درمعرض این دود قرار دارند تا 70 درصد آسیب می رساند. حتما برایتان هم پیش آمده است که مصرف سیگار فرد دیگری موجب آزار شما شود. در پارک ها، کافه ها،ایستگاه های مترو، معابر و بسیاری از نقاط شهری کشور این واقعه در حال رخ دادن است. در تاکسی رانندگان بدون در نظر گرفتن مسافر اعم از کودک و بزرگسال با بیان اینکه زندگی سخت است، مرگ را به ریه های مسافران می  فرستند. تبلیغات زیادی در ارتباط با عدم مصرف سیگار و ممنوعیت دخانیات در کشور از طریق بیلبوردهای شهری، رسانه ها و ... انجام می شود اما آیا «فرهنگ مصرف سیگار» نیز به افراد یاد آور شده است؟

63000000000 نخ در سال

روز جهانی بدون دخانیات، 10 خرداد ماه است و از تاریخ 4 تا 10 خرداد در ایران هفته «بدون دخانیات» نام گذاری شده است. ایران کشوری است که بیش از 15 میلیون نفر در آن سیگار مصرف می کنند. این مقدار با توجه به جمعیت 83 میلیونی ایران به این معنا است که بیش از 5 درصد آن سیگار می کشند. میزان مصرف سیگار در کشور سالانه 63 میلیارد نخ است. براساس آمار ارائه شده در سال 94، 370 هزار نفر در کشور فوت کرده اند؛ آمارها از مرگ سالیانه 63 هزار نفر در کشور به علت مصرف سیگار حکایت دارند.

فیلتر سیگار مرکز تجمع مواد سمی داخل سیگار است

براساس ماده (5) قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، پیام های سلامتی و زیانهای دخانیات باید مصور و حداقل پنجاه درصد سطح هر طرف پاکت سیگار (تولیدی - وارداتی ) را پوشش دهد. همچنین ممنوعیت استفاده از تعابیر گمراه کننده مانند ملایم ، لایت ، سبک و مانند آن در تبصره همین ماده آورده شده است.

سیگاری هایی که در معابر بدون هیچ توجه ای فیلتر سمی آن را پای درختان می اندازند، بدون توجه به اینکه 4000 ماده سمی که در اثر کشیدن سیگار وارد فیلتر آن شده است به شدت برای محیط زیست آسیب زا است. این امر نه تنها موجب تخریب درختان می شود بلکه ظاهری نامناسب به شهر می دهد. فیلترهای به جا مانده از سیگار در طبیعت و محیط زیست سالانه 1 میلیارد متر مکعب آب شرب را آلوده و از مصرف خارج می کند. » محمد درویش مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود: «آرسنیک موجود در فیلتر سیگار موجب آلوده شدن یک میلیارد متر مکعب آبی می شود این میزان مورد نیاز 14 میلیون نفر در سراسر جهان است. فیلتر سیگار مرکز تجمع مواد سمی داخل سیگار است. براساس یک گزارش اگر به آمار موجود درباره افراد سیگاری و تعداد ته سیگارهایی که در طول سال بر زمین انداخته می شوند توجه کنیم، می بینیم که از میان 75 میلیون ایرانی، 15میلیون نفر سیگاری سالانه 371هزار و 430 کیلوگرم ته سیگار را زیر پا له می کنند.»

هر 10 دقیقه سیگار یک ایرانی را به کام مرگ می کشاند

مصرف دخانیات به عنوان یکی از عوامل مهم تهدیدکننده سلامت جامعه، روند نگران کننده ای را طی می کند، عوامل مهمی که سالانه حدود پنج میلیون نفر را در جهان به کام مرگ می فرستد و حاصلی جز به هدر رفتن منابع اقتصادی و ایجاد بیماری های خطرناک ندارد. بنابر اعلام گزارش از وزارت بهداشت حدود 10 میلیون نفر در ایران سیگار مصرف می کنند و متأسفانه گرایش به سیگاری شدن به سرعت در بین نوجوانان و جوانان در حال افزایش است.
خدیجه محصلی مسئول سوء مواد دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ضعف در اطلاع رسانی و آگاهی سازی مستمر، نبود آموزش مدون و در نهایت برخی عوامل اجتماعی و محیطی را مهم ترین علت روند رو به افزایش آمار مصرف دخانیات در کشور می داند و می گوید: در حال حاضر حدود یک و نیم میلیارد نفر در جهان سیگار مصرف می کنند و انتظار می رود تا سال 2020 این آمار به 1.6 میلیارد نفر در سال برسد.

وی با تأکید بر اینکه الگوی مصرف سیگار در کشور تغییر کرده است، اظهار کرد: سیگار یکی از معضلات نسل جوان است که زمینه گرایش به سایر مواد مخدر را فراهم می کند و اگر اقدامی در جهت کنترل آن صورت نگیرد در 10 سال آینده مرگ و میر ناشی از سوء مصرف سیگار افزایش چشمگیری خواهد داشت.

69 درصد سیگاری ها افسرده هستند

بر اساس آمارها برخی از افراد سیگاری بیشتر به دلیل مشکلات زیاد به دخانیات جواب مثبت می دهند غافل از اینکه با اینکار چه صدمه ای به خود و اطرافیان می زنند.

یک پژوهشگر حوزه دخانیات، افسردگی را بیشترین انگیزه روانی برای مصرف دخانیات دانست و افزود: بر اساس نتایج به دست آمده شیوع افسردگی در بین افراد سیگاری 69 و در بین افراد غیر سیگاری 40 درصد است بنابراین افسردگی بیشترین انگیزه روانی برای مصرف سیگار است.

امروزه در کشور ما جوانان زیادی به مصرف دخانیات روی آورده اند و اگر مسئولان ذیربط فکری جدی برای این ماجرا نکنند شاید در آینده شاهد مصرف سیگار در بین فرزندان 8 تا 18 سال خود باشیم.

آیا این قانون اجرا می شود؟

ایران کشوری است که بیش از 15 میلیون نفر در آن سیگار مصرف می کنند. این مقدار با توجه به جمعیت 83 میلیونی ایران به این معنا است که بیش از 5 درصد آن سیگار می کشند. میزان مصرف سیگار در کشور سالانه 63 میلیارد نخ است

متاسفانه فروش نخی سیگارها در مغازه ها و دکه های سطح کشور موجب شده تا نوجوانان بسیاری در سن پایین تر از 18 سال به کشیدن سیگار روی آورند. این در حالی است که مصرف سیگار برای افراد زیر 18 سال در ایران ممنوع است. همچنین براساس ماده 6 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات ، کلیه فرآورده های دخانی باید در بسته هایی با شماره سریال و برچسب ویژه دخانیات عرضه شوند. درج عبارت «مخصوص فروش در ایران » بر روی کلیه بسته بندی های فرآورده های دخانی وارداتی الزامی است . همچنین براساس ماده 12 این قانون، فروشندگان مکلفند فرآورده های دخانی را در بسته های مذکور در ماده  (6) عرضه نمایند، عرضه و فروش بسته های بازشده فرآورده های دخانی ممنوع است . متخلفین به جزای نقدی از پنجاه هزار (50000) ریال تا دویست هزار (200000) ریال محکوم می شوند.

تاثیر برچسب های ویژه دخانیات

در دهه اخیر روی پاکت های سیگار برچسب هایی را می چسبانند که افراد را ازکشیدن سیگار منع کند و یا به آن ها هشدار دهد که مصرف سیگار خطرناک است. براساس ماده (5) قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، پیام های سلامتی و زیانهای دخانیات باید مصور و حداقل پنجاه درصد سطح هر طرف پاکت سیگار (تولیدی - وارداتی ) را پوشش دهد. همچنین ممنوعیت استفاده از تعابیر گمراه کننده مانند ملایم ، لایت ، سبک و مانند آن در تبصره همین ماده آورده شده است.

برچسب معروفی که دو ریه سالم و ناسالم را نشان می دهد که یکی پس از کشیدن سیگار و دیگری ریه یک فردی که سیگار مصرف نمی کند را نشان می دهد، این عکس با عبارت «خودتان قضاوت کنید» چندین سال است که روی پاکت ها سیگار نقش بسته است. از دیگر عبارت های استفاده شده روی پاکت های سیگار می توان به «دخانیات عامل اصلی سرطان و برای سلامتی زیان آور است» و همچنین تصویر کفشی که تعدادی سیگار زیر پا گذاشته و در متن این تصویر آمده است: « ترک سیگار موجب سلامتی و افزایش طول عمر می شود.» اشاره کرد. در خبری از زبان رییس مرکز تحقیقات دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 92 نوشته بود، «تصاویر بهداشتی فعلی روی پاکت های سیگار، گویا و موثر نیستند.» رییس مرکز تحقیقات دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به پژوهش انجام شده درباره تاثیرگذاری تصاویر بهداشتی روی پاکت های سیگار بر کاهش یا عدم مصرف مواد دخانی اشاره کرد و گفت: «در این تحقیق، حدود 70 تا 80 درصد سیگاری ها عنوان داشتند که این تصاویر تاثیری بر روی استفاده کردن یا نکردن آنها از سیگار نداشته است.»



منابع: تابناک / ابتکار