تبیان، دستیار زندگی
بدون اینکه بخندید بر روی تصویر این مطلب کلیک کرده و خوب به قیافه این آقا نگاه کنید. اگر در خیابان با چنین آدمی روبرو شوید، چگونه او را قضاوت می کنید؟ قضاوت خود را در نظرات ثبت کنید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین عسگری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظر شما درباره این عکس چیست؟

منتظِر شناسی به سبک پیامبر

دیباچه
لطفا بر روی تصویر زیر کلیک کرده و خوب به قیافه این آقا نگاه کنید. اگر در خیابان با چنین آدمی روبرو شوید، چگونه او را قضاوت می کنید؟ قضاوت خود را در نظرات ثبت کنید لطفا (تصویر مربوط به داستانی درباره... است که خانم میترا مرادی آن را به تصویر کشیده است که من به رسم امانت نام ایشان را آوردم. داستان جالبی است که در اینترنت می توانید پیدایش کنید)

درباره من چه فکر می کنی؟

حکایت
یکی از بزرگان زمان ما که از شاگردان زبده آیت الله بهاء الدینی خدا بیامر است می گفت آن قدیم ها پیرمردی در قم بود که تا نام امام زمان می آمد به پهنای صورتش اشک می ریخت و تو گویی که آن صورت نورانی و آن محاسن سفید، چون ماه می شد در دریای اشک. ایشان می گوید یک روز خدمت آقای بهاء الدینی بودم که با آن لحن خاص خودشان گفتند فلانی گول این اشک ها را نخوری! و البته که من بسیار متعجب شدم چرا که حقاً به آن پیر ارادتی داشتم.
ظاهرا این پیر که شُهره به دوستی حضرت حجت بوده روزی راه می افتد برای جمع کردن اعانه برای احداث جاده مسجد جمکران. ایشان می گوید در آن زمان که با 10هزار تومن می شد در قم یک خانه خرید، آن پیر یک میلیون تومن از مردم جمع کرد و رفت که رفت.

پلاک منتظر واقعی
حکماً از این دست قصه ها زیاد شنیده اید، اما در این روزهای امام زمانیِ نیمه شعبان، می خواهم درباره اینکه دوست واقعی امام زمان چه شکلی است صحبت کنم و خاطرتان جمع که من چیزی از خود ندارم و شما مهمان خان حکیمانه پیامبر نازنین خود هستید. ایشان می فرماید:
لَا تَنْظُرُوا إِلَى كَثْرَةِ صَلَاتِهِمْ وَ صَوْمِهِمْ وَ كَثْرَةِ الْحَجِّ وَ الْمَعْرُوفِ وَ طَنْطَنَتِهِمْ بِاللَّیْلِ. انْظُرُوا إِلَى صِدْقِ الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ. به زیادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنید، بلكه به راستگویى و امانتدارى آنها توجه كنید. (این آموزه آنقدر مهم است که از سایر امامان نیز به آن اشاره و تاکید شده و شما با جستجو می توانید آنها را بیابید)

آهای فلانی
شاید اگر پیامبر اکرم این جمله را نمی گفت، ما جرآت نمی کردیم به کسی بگوییم آهای فلانی نماز و روزه ات به ما مربوط نمی شود، ما تو را با امانت داری ات می سنجیم.
حالا امروز وقت سنجیدن میزان «امام زمانی بودن» آدم هاست. بسم الله! این هم ملاک و البته اول از خودمان شروع کنیم؛ راستی من چقدر راستگو و امانت دارم؟ و صد البته که جواب این سوال را باید اطرافیانمان بدهند و از همه مهمتر خانواده ما. (لازم دانستم متذکر شوم که این «آهای فلانی» را در دلمان می گوییم. ما مودب به آدابیم )

اما چه کنیم؟

این روزهای پسا نیمه شعبانی را می توان نقطه عطفی در این باره قرار داد. بنابر این پیشنهاد نویسنده این است؛ صادقانه! هم قول می دهد خودش نیز عمل کند:

  1. تصمیم بگیریم و با ولی عصر عجل الله فرجه قرار بگذاریم که تا پایان ماه رمضان (4٠ روز) راست بگوییم و امانت دار باشیم.
  2. برای آنکه بدانیم الان کجا هستیم یک نظرسنجی از اطرافیان خود بکنیم، اقلا از 6 نفر، که ما را در صداقت و امانت چگونه ارزیابی می کنند. کافیست بخواهیم به راستگویی و امانت داری ما از 0 تا 5 نمره بدهند.

شرکت کنندگان

نمره راستگویی

نمره امانت داری

نفر اول
نفر دوم
نفر سوم
نفر چهارم
نفر پنجم
نفر ششم

معدل

    یکی به من بگوید:
    اکنون می خواهم به این چند سوال جواب دهید. لطفا جواب را در قسمت نظرات ثبت کنید تا همه خوانندگان بتوانند درباره آن صحبت کنند:

    1. پیامبر پیش از بعثت در میان مردم به چه شهرت داشت؟
    2. رابطه این شهرت با الگویی که از آن حضرت پیشکش شد چیست؟  
    3. دو نفری که راستگویی با آنها از همه مهمتر است کیستند؟
    4. بزرگترین امانتی که بر دوش شما هست چیست؟

    این مطلب در همین مقال کوتاه کامل است و زیاده را نیازی نیست که تمام کاربرانِ محترمِ تبیانِ عزیز به اشاره ای کفایت می کنند. (العاقل یکفیه الاشاره)

    به زیادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنید، بلكه به راستگویى و امانتدارى آنها توجه كنید.
    منتظر واقعی منم

    خواندن این قسمت اختیاری است
    هیچ نیازی به خواندن آنچه در پی می آید نیست مگر آنکه بخواهید گفته های پیشین را در سندهای دیگر هم ببنید:
    1- خداوند متعال در آیه ۳۲ معارج و 8 مؤمنون می فرماید: «الَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ؛ و کسانى که امانت ها و پیمان خود را مراعات مى کنند». «وَالَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ؛ و آنان که امانت ها و پیمان خود را رعایت مى کنند».
    2- شاید این جواب یکی از سوال های مطرح شده باشد: «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا؛ ما امانت الهى و بار تکلیف را بر آسمان ها و زمین و کوه ها عرضه کردیم پس از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناک شدند ولى انسان آن را برداشت راستى او ستمگرى نادان بود» (72 احزاب)
    3- این وصیت را آنقدر شنیده ایم که برایمان تکراری شده، به نظر شما ارتباط آن با موضوع بحث این مطلب چیست؟ قال رسول الله: «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ. میان شما دو چیز سنگین و گران بها مى گذارم، اگر بدان چنگ زنید هرگز پس از من گمراه نشوید: قرآن و عترت من أهل بیتم، و این دو از هم جدا نشوند تا در كنار حوض بر من درآیند».

    حسین عسگری- بخش مهدویت تبیان

    مشاوره
    مشاوره
    در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.