تبیان، دستیار زندگی
ایتارتاس : سرگئی لاوروف و جان کری ، وزرای خارجه آمریکا و روسیه ، در یک گفت و گوی تلفنی درباره پیشنهاد مسکو در زمینه انجام عملیات مشترک علیه تروریست ها در سوریه بحث و رایزنی کردند . . .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افشای جزییات سفر محرمانه ژنرال آمریکایی به سوریه

ایتارتاس : سرگئی لاوروف و جان کری ، وزرای خارجه آمریکا و روسیه ، در یک گفت و گوی تلفنی درباره پیشنهاد مسکو در زمینه انجام عملیات مشترک علیه تروریست ها در سوریه بحث و رایزنی کردند . . .

بخش سیاست تبیان
سیا

رسانه های آمریکایی می گویند یکی از مقامات ارشد ارتش آمریکا قرار است به طور محرمانه از سوریه بازدید کند. افشای مأموریت ژنرال ارشد آمریکایی در سوریه، گفت و گوی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و روسیه درباره سوریه، اظهارات نخست وزیر عراق درباره عملیات فلوجه، قوت گرفتن احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، رویکرد ایران به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بازتاب امضای موافقتنامه چابهار در تهران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
این در حالی است که پنتاگون ادعا می کند نیروهای ویژه آمریکایی برای آموزش گروههای نظامی شمال سوریه به این کشور اعزام می شوند.
در پی انتشار گزارش هایی مبنی بر سفر یک ژنرال ارشد آمریکایی به سوریه، سایت شبکه خبری «سی ان ان» هدف از حضور وی در سوریه را ایجاد پایگاه آموزشی در این کشور عنوان کرد. ارتش آمریکا با تأسیس یک پایگاه آموزشی در شمال سوریه، انتظار دارد در این پایگاه و دیگر پایگاه های سری خود در سوریه به اندازه کافی به نیروهای محلی آموزش بدهد تا بتوانند پایتخت خودخوانده داعش را در رقه بازپس بگیرند. جوزف ووتل، فرمانده عملیات نظامی آمریکا در ائتلاف ضد داعش، اهداف سفرش را دیدار با سران نیروهای دموکراتیک سوریه خواند و افزود: «می خواستم با گروه مشاوران خود دیدار و گفت و گو داشته باشم». گفته می شود ووتل به چندین مکان سر زده، با سران نیروهای دموکراتیک دیدار داشته و درباره پیشرفت آموزش نیروهای عرب محلی با آنان گفت و گو کرده است.
در همین حال، گزارش «ایتارتاس» حاکی از آن است که سرگئی لاوروف و جان کری، وزرای خارجه آمریکا و روسیه، در یک گفت وگوی تلفنی درباره پیشنهاد مسکو در زمینه انجام عملیات مشترک علیه تروریست ها در سوریه بحث و رایزنی کردند. لاوروف در این گفت وگو از کری خواسته آمریکا به وعده خود در زمینه جدا کردن گروه تروریستی جبهه النصره از معاضان سوری عمل کند. در این مکالمه تلفنی علاوه بر بررسی پیشنهاد مسکو برای اقدام علیه گروه های تروریستی و دیگر گروه های مسلح که شامل توافق آتش بس نمی شوند، دو طرف درباره تحولات فعلی در سوریه هم مذاکره کردند. همچنین گفته می شود آمریکا از روسیه خواسته دولت سوریه را برای توقف بمباران «نیروهای مخالف و غیرنظامیان» در حلب و حومه دمشق تحت فشار قرار دهد.

پرچم عراق امروز در فلوجه به اهتزاز در می آید. زنگ آزادی فلوجه به صدا در آمده و لحظه پیروزی قطعی فرا رسیده است.

در کشور همسایه سوریه، یعنی عراق نیز تحولات مربوط به مبارزه با داعش در فلوجه در عرصه بین المللی مورد توجه قرار دارد. بر اساس گزارش «سومریه نیوز»، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق که امروز برای نظارت مستقیم و میدانی بر روند عملیات ازادسازی فلوجه به مقر فرماندهی این عملیات رفته بود، طی سخنانی خطاب به ملت عراق گفت: پرچم عراق امروز در فلوجه به اهتزاز در می آید. زنگ آزادی فلوجه به صدا در آمده و لحظه پیروزی قطعی فرا رسیده است. وی افزود «پرچم های سیاه تروریست های داعشی که فلوجه را ربودند، پاره خواهیم کرد و داعش راهی جز فرار ندارد». العبادی همچنین گفت «آزادی فلوجه هدیه ای برای همه عراقی ها است و همه ما برای آزادی این شهر یک دست هستیم». وی تأکید کرد که دستورات لازم برای تأمین خروج امن ساکنان فلوجه را صادر کرده است.
در میان دیگر موضوعات، روزنامه «هافینگتون پست» در مطلبی به وضعیت رقابت های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا پرداخته و از اوج گیری احتمال پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات سراسری سخن گفته است. به نوشته این روزنامه، بر اساس نظرسنجی که واشنگتن پست و ای بی سی نیوز دیروز یکشنه منتشر کردند، دونالد ترامپ با تقریباً 46 درصد آرا در برابر هیلاری کلینتون با تقریباً 44 درصد رای، پیروز انتخابات پیش رو در کشورشان خواهند بود، درحالی که 11 درصد هنوز بین این دو نتوانستند فردی را برگزینند. در نظرسنجی دیگری که ای بی سی نیوز و وال استریت جورنال دیروز یک شنبه منتشر کردند، کلینتون صاحب 46 درصد رای و ترامپ با 43 درصد هستند، درحالی که این رقم پیشتر 50 در مقابل 39 درصد به نفع کلینتون بود. بنابراین، به نظر می رسد احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات سراسری در حال افزایش است.
در همین زمینه، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به رویکرد ایران نسبت به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخته و می نویسد ایرانی ها این بار مبارزات لجام گسیخته انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را با توجه به تأثیرات رئیس جمهور بعدی آمریکا بر زندگی هایشان، دنبال می کنند. این خبرگزاری با اشاره به حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در سال گذشته، «برجام» را در کانون این بیم و امیدها در میان مردم ایران دانسته است. آسوشیتدپرس همچنین به اظهارنظرهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره توافق هسته ای ایران اشاره کرده است. دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز حزب جمهوری خواه در ماه های گذشته به تلخی از این توافق انتقاد کرده است. نگرانی هایی هم در میان ایرانی ها از «هیلاری کلینتون»، نامزد پیشتاز حزب دموکرات وجود دارد و بسیاری از آن ها می دانند که او در زمان حضورش در جایگاه وزیر خارجه آمریکا، دیدگاه هایی افراطی در قبال ایران اتخاذ کرده بود.



منبع : تابناک / دیپلماسی ایران