تبیان، دستیار زندگی
ایشان تا هنگام انتخابشان به عنوان رئیس جمهوری ، تقریباً به صورت مستمر در جبهه حضور داشتند و خاطرات فراوانی را در حافظه ی تاریخی دفاع مقدس به یادگار گذاشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله خامنه ای در موشک باران دزفول

ایشان تا هنگام انتخابشان به عنوان رئیس جمهوری ، تقریباً به صورت مستمر در جبهه حضور داشتند و خاطرات فراوانی را در حافظه ی تاریخی دفاع مقدس به یادگار گذاشته است.

بخش سیاست تبیان
رهبر

به گزارش تبیان به نقل از ایرنا ، پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، عکس نوشته ای را به روایت محمدعلی امین راد، مسئول وقت حزب جمهوری اسلامی در خوزستان در باره حضور ایشان در روزهای موشک باران در دزفول منتشر کرده و به ذکر خاطره ای در این باره پرداخته است.
در این مطلب آمده است: پیشینه ی حضور حضرت آیت الله خامنه ای در جبهه های خوزستان به نخستین روزهای آغاز جنگ تحمیلی باز می گردد؛ حضوری که تا هنگام انتخاب ایشان به عنوان رئیس جمهوری، تقریباً به صورت مستمر ادامه داشت و خاطرات فراوانی را در حافظه ی تاریخی دفاع مقدس به یادگار گذاشته است.
در ادامه این مطلب آمده است: در نخستین ماه های آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه ایران، شهر دزفول آماج حملات موشکی ارتش بعثی بود و در این بین مناطق مرکزی شهر بیشتر از سایر نقاط هدف حمله قرار می گرفت. نکته ی جالب توجه آنجا بود که دفتر حزب جمهوری اسلامی در دزفول که دفتر مرکزی حزب در استان خوزستان هم به شمار می رفت، در این منطقه قرار داشت و از این رو ما هر چند روز یک بار شاهد این حملات موشکی بودیم.
حضرت آیت الله خامنه ای در آن روزها در خوزستان بودند و به عنوان نماینده ی امام در وزارت دفاع در خط مقدم مقابله با نیروهای بعثی حضور داشتند. در روز یکشنبه 4 آبان 1359 شهر دزفول در یک روز چندین بار مورد حمله موشکی قرار گرفت؛ ارتش رژیم بعثی عراق از صبح تا شب چندین بار شهر را موشک باران کرد. وضع به شدت بحرانی بود و شماری از مردم بر اثر این حملات موشکی به شهادت رسیدند یا زخمی شدند. آیت الله خامنه ای در این روز در جبهه حضور داشتند و شب به دزفول آمدند و در پایگاه چهارم شکاری دزفول ماندند. این در حالی بود که شهر همچنان هدف موشک های رژیم بعث بود و شب، 5 نقطه ی شهر مورد حمله موشک ها قرار گرفت که در این حملات حدود 100 نفر شهید و 250 تن مجروح شدند.
صبح روز بعد حضرت آیت الله خامنه ای به دفتر حزب آمدند تا از نزدیک اوضاع شهر را بررسی کنند. در نزدیکی دفتر حزب یک نانوایی بود که چند ساعت قبل هدف موشک قرار گرفته بود و افرادی که در صف نان بودند شهید یا زخمی شده بودند. صحنه ی به شدت رقت برانگیزی بود. مشاهده پیکرهای سوخته و به خاک و خون غلتیده ای که نه سر داشتند نه دست و پا، قلب همه ی ما را به درد آورده بود. در آن اوضاع، مردم که از حضور حضرت آیت الله خامنه ای در دفتر مطلع شده بودند، در مقابل ساختمان حزب تجمع کردند و شعار «جنگ جنگ تا پیروزی» و «موشک جواب موشک» سر دادند.
آقا احساس کردند که در این شرایط باید از مردم تفقدی شود و از این رو فرموند که بهتر است به مسجدی در همین نزدیکی ها برویم تا به عنوان نماینده ی امام خمینی (رحمه الله) با این مردم مقاوم هم دردی کنم که این کار با توجه به موقعیت شهر از لحاظ امنیتی کار خطرناکی بود.
ایشان پیاده و در میان خیل جمعیتی که در مقابل دفتر حزب تجمع کرده بودند به سمت مسجد امام خمینی (رحمه الله) رفتند و در آنجا برای مردم مصیبت دیده صحبت کردند. بعدازظهر همان روز هم با حضور ایشان مجلس پرجمعیت دیگری در مسجد جامع تشکیل شد که شهید هاشمی نژاد که آن روزها در دزفول بودند و تعداد زیادی از علما و روحانیون شهر مثل مرحوم آیت الله قاضی و مرحوم مخبر دزفولی در جلسه حضور یافتند.
ایشان در این جلسه برای مردم سخنرانی و از صبر و استقامت آنان تجلیل کردند؛ صحبت هایی که در تسکین دردها و آلام مردم دزفول مؤثر بود و باعث آرامش خاطر آنان شد.
به گزارش ایرنا، روز 4 خرداد به یاد رشادت ها و مقاومت های مردم دلیر و شهید پرور شهر دزفول در استان خوزستان در دوران دفاع مقدس، در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز دزفول نامگذاری شده است.


منبع : ایرنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .