تبیان، دستیار زندگی
گوجه فرنگی امروز در بازار 600 تومان ارزان شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوجه فرنگی ارزان شد

رئیس اتحادیه بارفروشان از کاهش حدود ۶۰۰ تومانی قیمت گوجه فرنگی در میدان مرکزی میوه و تره بار خبر داد و گفت: موز تا یک ماه آینده ارزان خواهد شد.
بخش اقتصاد تبیان

گوجه فرنگی

سید محسن محمودی با بیان اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد پرتقال‌هایی که توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی در شمال کشور خریداری شد، فاسد و دور ریخته شدند، اظهارداشت: پرتقال‌ تامسون شمال بیش از ۴۰ روز در سردخانه‌ها قابلیت نگهداری ندارد.

وی با اشاره به اینکه قابلیت نگهداری پرتقال والنسیای جنوب در سردخانه‌ها حدود ۵ تا ۶ ماه است، گفت: نکته جالب اینجاست که پرتقال تامسون در انبارهای سنتی شمال کشور حدود ۵ ماه قابلیت نگهداری دارد و فاسد نمی‌شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان اضافه کرد: مسئولان به دلیل نداشتن تجربه کافی، در دی‌ماه، بار خریداری شده را از انبارهای سنتی شمال به سردخانه‌های حاشیه تهران و استان‌های دیگر منتقل کردند که همین مساله یکی از دلایل فاسد شدن پرتقال‌ها است.

محمودی افزود: اعلام شده سهم تهران از پرتقال‌های ذخیره شده حدود ۹ هزار تن بوده است.

رئیس اتحادیه بارفروشان درباره آخرین وضعیت بازار میوه هم اظهارداشت: قیمت پرتقال حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته و در حال حاضر نرخ پرتقال تامسون در میدان مرکزی میوه و تره بار بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان و نوع لوکس و ممتاز آن ۴۵۰۰ تومان است.

محمودی همچنین از افزایش جزئی قیمت سیب درختی خبر داد و گفت: در حال حاضر نرخ سیب سفید در میدان مرکزی بین ۱۷۰۰ تا ۲۶۰۰ تومان است، ضمن اینکه هرکیلوگرم سیب درختی ممتاز دماوند ۴۰۰۰ تومان به مشتری عرضه می‌شود.

وی، قیمت هرکیلوگرم موز را بین ۴۵۰۰ تا ۵۳۰۰ تومان اعلام و اضافه کرد: گران شدن موز دو دلیل دارد که نخستین دلیل آن، افزایش تعرفه و مشروط شدن واردات است، ضمن اینکه در این فصل از سال، عرضه موز در کشور فیلیپین که تولیدکننده عمده این میوه است، کاهش و تقاضای جهانی برای آن افزایش پیدا می‌کند که همین موضوع نیز باعث شده قیمت موز گران شود. محمودی افزود: قیمت موز تا حدود یک ماه آینده ارزان می‌شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه قیمت گوجه فرنگی نسبت به هفته قبل حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان ارزان شده است، ادامه داد: در حال حاضر نرخ این محصول بین ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان است.

محمودی درباره نصب صندوق مکانیزه فروش در اصناف نیز اظهارداشت: ما با این اقدام کاملا موافق هستیم، چراکه باعث ایجاد شفاف سازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما اختلاف‌نظرهایی با سازمان امور مالیاتی در این زمینه داریم و از آنها می‌خواهیم مواردی را در این راستا  مورد توجه قرار دهند، افزود: هزینه‌های صنف ما با دیگر صنوف متفاوت است، چراکه میوه کالایی سریع الفساد بوده و مانند آهن و سیمان نیست، بارفروشان خیلی اوقات با توجه به شرایط بازار مجبور به کاهش نرخ محصول خود هستند.

محمودی با بیان اینکه موضوع نسیه فروشی در صنف ما نیز باید مورد توجه باشد، گفت: علاوه بر این، ما مساعده‌هایی بدون بهره و به صورت قرض الحسنه در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم که مسئولان باید به آن هم توجه کنند.


منبع: عصر ایران

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .