تبیان، دستیار زندگی
در برخی از مواقع ممکن است گوشی یا تبلت خریداری شده پس از مدتی مثل قبل شارژ باتری را نگهداری نکند و به اصلاح باتری دستگاه زود خالی شود ، در ادامه دلایل رایج این اتفاق به همراه راهکار های جلوگیری از آنها را بیشتر بررسی میکینم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کنیم شارژ گوشی زود تمام نشود؟

در برخی از مواقع ممکن است گوشی یا تبلت خریداری شده پس از مدتی مثل قبل شارژ باتری را نگهداری نکند و به اصلاح باتری دستگاه زود خالی شود ، در ادامه دلایل رایج این اتفاق به همراه راهکار های جلوگیری از آنها  را بیشتر بررسی میکینم.

فرآوری: مصطفی ستوده - بخش دانش و زندگی تبیان
باتری


نگه داشتن شارژ باتری و خالی شدن سریع آن یکی از موارد بسیار مهمی است که در هنگام خرید و استفاده از گوشی هوشمند مورد توجه قرار میگیرد ، در برخی از مواقع ممکن است گوشی یا تبلت خریداری شده پس از مدتی مثل قبل شارژ باتری را نگهداری نکند و به اصلاح باتری دستگاه زود خالی شود ، در ادامه دلایل رایج این اتفاق به همراه راهکار های جلوگیری از آنها  را بیشتر بررسی میکینم.

شبکه 3g یا 4g سیستم عامل شما در اکثر مواقع فعال است

اتصال به اینترنت از طریق شبکه های موبایل یکی از مواردی است که به صورت چشمگیر باعث کاهش شارژ گوشی شما میشود پس فقط در موارد لزوم شبکه دیتا گوشی را فعال و از اینترنت استفاده کنید، همچنین اگر در منطقه ای هستید که فقط از شبکه 3g پشتیبانی میکند پیشنهاد میکنیم قابلیت 4g سیستم عامل خود را غیرفعال کنید تا گوشی از حالت بررسی مداوم وجود شبکه 4g که باتری زیادی استفاده میکند خارج شود.

استفاده از اپ های پر مصرف مثل اپ فیس بوک!

برخی از اپ های گوشی به دیتای زیاد و منابع سخت افزاری بالا نیاز دارند و در نتیجه انرژی بیشتری از سیستم عامل شما میگیرند و باعث زودتر خالی شدن باتری میشوند یکی از نمونه های بارز این اپ ، اپ فیس بوک است که پیشنهاد میکنم از وبسایت یا نسخه Light آن استفاده کنید.
برای فهمیدن میزان مصرف اپ ها و دیگر بخش های اندروید از باتری میتوانید در Setting به قسمت Battery مراجعه کنید.

WiFi ، GPS ، Bluetooth و Location Services گوشی همیشه فعال است

برخی از اپ های گوشی به دیتای زیاد و منابع سخت افزاری بالا نیاز دارند و در نتیجه انرژی بیشتری از سیستم عامل شما میگیرند و باعث زودتر خالی شدن باتری میشوند یکی از نمونه های بارز این اپ ، اپ فیس بوک است که پیشنهاد میکنم از وبسایت یا نسخه Light آن استفاده کنید

همانند شبکه دیتای گوشی استفاده از ابزارهای دیگر که نیاز به تبادل اطلاعات و پردازش مداوم دارند باعث میشود میزان نگهداری باتری بسیار کم تر از قبل شود پس پیشنهاد میکنیم در صورتی که نگهداری شارژ برای شما در اولویت است تا زمانی که نیاز به GPS ، بلوتوث و شبکه وای فای ندارید فعال بودن این قابلیت ها را در گوشی خود متوقف تا اثر آن را در نگهداری شارژ مشاهده کنید.
همچنین Location Services یا ارائه سرویس های بر اساس موقعیت فعلی در اندروید و آیفون حجم بالای از پردازش مداوم را به خود اختصاص میدهند که بهتر است در بخش تنظیمات گوشی به اپ هایی که واقعا نیاز دارید به این سرویس ها  متصل باشند مجوز دسترسی دهید و یا کلا این بخش را غیر فعال کنید.

با خارج شدن از برنامه، پردازش آن ادامه می یابد

یکی از مواردی که کمتر به آن توجه میشود بستن برنامه های در حال اجرا حافظه گوشی است ، بعضی از کاربران با در نظر گرفتن اینکه با بیرون آمدن از اپ در اجرا توسط زدن دکمه home یا back اپ و پردازش مربوط به آن از حافظه گوشی خارج میشود به کار خود ادامه میدهند. اما در واقعیت اپ مورد نظر همچنان در حافظه گوشی به حالت معلق باقی خواهند ماند و باعث کم شدن شارژ گوشی و کند شدن سیستم عامل میشود.
برای رفع این موضوع پیشنهاد میکنیم در سیستم عامل هایی مثل اندروید از برنامه هایی نظیر Super Task Killer Free استفاده کنید و یا اگر با بخش تنظیمات گوشی آشنا هستید اپ ها را از حالت اجرا خارج کنید در سیستم آی او اس و آیفون نیز بر روی دکمه Home دبل تپ کنید ، سپس از App Switcher تمامی برنامه های ذخیره شده در حافظه که به صورت معلق هستند نمایش داده میشود ، با سویپ به چپ و راست میتوانید لیست اپ ها را مشاهده کنید و با سویپ به بالا بر روی اپ مورد نظر آن را واقعا از حافظه دستگاه خارج کنید.

بروزرسانی خودکار اپ و سرویس های سیستم عامل گوشی در پشت پرده
علاوه بر برنامه های معلق در حافظه بعضی از پردازش های اپ ها و بخش های سیستم عامل گوشی شما در پشت پرده (background) در حال اجرا و آپدیت هستند و در صورتی که به اینترنت متصل باشید حتی بدون اطلاع شروع به دانلود فایل های آپدیت میکنند ، در سیستم عامل اندروید پردازش هایی نظیر Google Play Services و یا اپ  Google now و.. از این دسته هستند که با مراجعه به بخش Setting و قسمت App میتوانید وضعیت اجرا آنها را مشاهده و یا از پردازش آنها جلوگیری کنید.

آسیب دیدگی باتری دستگاه در اثر گرما

قرارگیری گوشی در محیط های بسیار گرم با حرارت بالا میتواند به باتری شما آسیب برساند و باعث اختلال در عملکرد آن شود. پیشنهاد میکنیم حتما گوشی خود را از محل بسیار گرم مثل کنار گاز ، بخاری ، شوفاژ و یا داشبورد بسیار داغ ماشین دور نگه دارید تا باتری آن آسیب نبین به طور مثال دمای مناسب برای دستگاه های آیفون ، آیپد و.. چیزی در بین 0 تا 35 درجه سلسیوس میباشد.

نمایشگر گوشی و میزان روشنایی و خاموش شدن صفحه

یکی از مهم ترین دلایل زود تمام شدن شارژ گوشی و نگه نداشتن باتری میزان روشنایی صفحه نمایش (Brightness)، مدت زمان روشن ماندن آن و مدت زمان فعال شدن Screen Saver است. حتما در صورتی که نگه داشتن شارژ برای شما در اولیت است توسط اپ های واسط یا خود تنظیمات گوشی این گزینه ها را از حالت بهترین اجرا و بالاترین حالت نمایش به حد متعادل و متوسط تغییر دهید.

شارژر شما به خوبی کار نمیکند

در صورتی که گوشی خود را شب تا صبح در شارژ قرار دید و پس از فول شارژ مدتی با آن کار کردید و باتری آن به سرعت خالی شد احتمال دارد شارژر شما مشکل داشته باشد ، برای اطمینان از خراب یا سالم بودن شارژر آن برا بر روی دستگاه دیگر نیز امتحان کنید و در صورتی که این اتفاق دوباره تکرار شد شارژر خود را با شارژر جدید مخصوص مدل گوشی خود تعویض کنید.

باتری گوشی شما ضعیف شده است

قرارگیری گوشی در محیط های بسیار گرم با حرارت بالا میتواند به باتری شما آسیب برساند و باعث اختلال در عملکرد آن شود

اگر با انجام تمامی موارد بالا باز هم باتری گوشی شما مثل سابق شارژ نگه نمی دارد و  زود خالی میشود ممکن است به علت های گوناگون مثل گرما ،گذشت زمان و تاریخ انقضا و یا دریافت شوک های الکتریکی و.. باتری ضعیف و معیوب شده و عملکرد طبیعی خود را دیگر نداشته باشد که در این صورت بهترین راه حل جایگزین کردن باتری است.

تفاوت باتری های لیتیومی-یونی، لیتیومی-پلیمری و سایر باتری ها

باتری های لیتیوم آیون معمولا برای تامین نیروی لازم در دستگاههای الکترونیکی قابل حمل مورد استفاده قرار می گیرند.
در مقایسه به نسل های قدیمی تر باتری ها یعنی NiCd نیکل -کادمیوم و NiMH نیکل -متال ، باتری های Li-Ion وزن و حجم سبک تری حدود 3 تا 5 برابر دارند و علاوه بر این از دوره ماندگاری بیشتری در هر بار شارژ بهره می برند.
در باتری ها اصطلاحی وجود دارد که به Memory Effect  یا خاصیت حافظه ای  مشهور است ، که خصوصا در باتری های NiCd و NiMH به شدت دیده می شد ، به اینصورت که پس از هر بار شارژ ظرفیت باتری به اندازه بسیار کمی کاهش می یافت و برای از بین بردن آن می بایست باتری را حداقل هفته ای یک بار کاملاً 100 درصد تخلیه نمود . به همین دلیل در گوشی های قدیمی که از باتری ها NiCd و یا NiMH استفاده می کردند ، بعد از یک یا دو سال عملا نیاز به عوض کردن باتری داشتیم. اما در باتری های Li-Ion این مسئله به طور کامل حل شده است.
در باتری های لیتیون آیون و پلیمر هر چقدر باتری کمتر تخلیه گردد و مرحله شارژ انجام گیرد طول عمر آن بیشتر خواهد بود. مثلا باتری را تا 50 درصد تخلیه نموده و دوباره شارز نماییم با باتری که 80 درصد تخلیه و شارژ گردد طول عمر باتری کمتر تخلیه شده ، حدودا تا دو برابر افزایش می یابد. که هر کارخانه سازنده باتری با اصطلاح  DOD یا  ضریب عمق تخلیه  طول عمر باتری را با گراف نمایش می دهد.
یکی از خواص برتر این نوع باتری نسبت به سایرین حالت خود تخلیه ای یاSelf leakage   بسیار پایین می باشد.

باتری


منبع: انزل وب / باتری مگ