تبیان، دستیار زندگی
الکل یکی از مسائلی که بسیاری از مردم علاقه دارند در مورد آن مطالبی بدانند، ولی بعضاً نمی ‌توانند از پزشک یا افراد مطلع در مورد آن کسب اطلاع نمایند، رابطه ی مصرف مشروبات الکلی با بیماری قلبی است. گرچه اغلب مردم به دلیل پایبند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثر الکل و استرس در بیماری قلبی



الکل

یکی از مسائلی که بسیاری از مردم علاقه دارند در مورد آن مطالبی بدانند، ولی بعضاً نمی ‌توانند از پزشک یا افراد مطلع در مورد آن کسب اطلاع نمایند، رابطه ی مصرف مشروبات الکلی با بیماری قلبی است. گرچه اغلب مردم به دلیل پایبندی‌های مذهبی خود هیچ ‌گاه الکل مصرف نمی کنند، ولی در مورد تأثیر آن بر بیماری قلبی باورهای مختلفی وجود دارد. به گونه‌ای که بعضی فکر می‌ کنند الکل برای بیماری قلبی مفید است و به اطرافیان ‌شان که بیماری قلبی دارند نیز توصیه به مصرف آن می ‌کنند.

حتی در کشورهایی که مصرف مشروبات الکلی آزاد است به کسانی که الکل مصرف نمی ‌کنند توصیه به شروع مصرف الکل نمی‌ شود. تحقیقات نشان می ‌دهد که مصرف الکل می ‌تواند خطر سرطان پستان  را افزایش دهد. خصوصاً اگر باردار هستید یا تصمیم به بارداری دارید، یا هر گونه مشکل طبی دیگری دارید که مصرف الکل می ‌تواند برای آن مضر باشد، نباید الکل مصرف کنید. در کشورهای غربی به کسانی که از قبل الکل مصرف می ‌نموده‌اند نیز توصیه می‌شود حتی الامکان میزان مصرف الکل خود را کاهش دهند.

به هر حال با توجه به فرهنگ کشور ما مصرف الکل را توصیه نمی ‌کنیم و برای کسانی که احیاناً آن را مصرف می‌ کنند توصیه می ‌کنیم تا حد امکان آن را کاهش دهند.


آپنه ی خواب

آپنه ی خواب مشکلی جدی است که طی آن فرد در حین خواب مکرراً دچار حملات کوتاه قطع تنفس می ‌شود. این افراد بعد از مدت کوتاهی که به خواب می ‌روند، دچار احساس تنگی نفس و قطع آن می ‌شوند و از خواب بیدار می‌شوند.

افرادی که دچار آپنه ی خوابِ درمان نشده هستند، خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا،  سکته ی قلبی، نارسایی قلبی و سکته ی مغزی  دارند.

احتمال ابتلا به آپنه ی خواب در زنان پس از یائسگی بیشتر می ‌شود. سایر عواملی که خطر این مشکل را افزایش می‌‌ دهند اضافه وزن، سیگار  کشیدن، استفاده از الکل، قرص‌های خواب و سابقه ی خانوادگی آپنه ی خواب است.

علایم این بیماری عبارتند از: تنفس نامنظم و انسداد راه تنفسی در هنگام خواب همراه با خواب‌آلودگی شدید در طی روز.

اگر احتمال می‌‌ دهید به این بیماری مبتلا باشید، با پزشک خود در مورد آزمایشات تشخیصی مربوطه مشورت کنید.

اگر اضافه وزن دارید، حتی میزان اندکی کاهش وزن (10درصد وزن قبلی تان) می ‌تواند موارد خفیف آپنه ی خواب را از بین ببرد. سایر مواردی که به شما کمک ‌می‌ کند عبارتند از: ترک سیگار، پرهیز از الکل و قرص‌های خواب‌آور.

خوابیدن به پهلو هم به عوض خوابیدن به پشت در تخفیف علائم کمک کننده است. بعضی افراد به وسائل مکانیکی که فشار هوا را در داخل بینی آنها افزایش می‌ دهند نیاز پیدا می ‌کنند. در موارد شدید ممکن است جراحی نیاز شود.


استرس و افسردگی

بسیاری از زنان نگران ارتباط بین  استرس  و بیماری قلبی هستند. مطالعات متعددی این ارتباط را هم برای مردان و هم برای زنان نشان می ‌دهد. به عنوان مثال خیلی وقت‌ها سکته ی قلبی با یک استرس شدید عاطفی خصوصاً عصبانیت آغاز می‌ شود. پس از حمله ی قلبی نیز افرادی که اضطراب و استرس بیشتری دارند، مشکلات بیشتری برای بهبودی دارند. در ضمن بعضی از راه‌هایی که مردم برای کنار آمدن با استرس در پیش می ‌گیرند (مثل پرخوری، سیگار کشیدن و مصرف الکل) آشکارا برای قلب مضر هستند.

اما استرس تنها مسئله ی عاطفی که می‌ تواند بر قلب اثر بگذارد نیست. افسردگی هم در زنان و هم در مردان پس از حمله ی قلبی فراوان است.

اگر شما دچار حمله ی قلبی شده‌اید و در حال حاضر به مدت طولانی پس از سکته احساس افسردگی و غمگینی می ‌کنید، یا اگر احساس غم زدگی شما شدید است، در مورد راه‌هایی که می ‌توانید کمک بگیرید با پزشک مشورت کنید.

به خاطر داشته باشید که حمایت دوستان، خانواده و دیگر بیماران قلبی می‌ تواند به بهتر شدن خُلق‌تان و انطباق با بیماری کمک کند.

جالب است بدانید که عادات بهداشتی سالم اثر محافظتی دارند. فعالیت بدنی منظم نه تنها استرس و افسردگی را از بین می‌ برد، بلکه به طور مستقیم عوامل خطر بیماری قلبی را کم می ‌کند.

تحقیقات اخیر نشان می ‌دهد که پس از حمله ی قلبی، شرکت کردن در یک برنامه ی کاهش استرس می ‌تواند میزان مشکلات بعدی قلب را کمتر کند. برنامه‌های کنترل استرس مثل گروه‌های حمایت از بیماران قلبی، می ‌تواند در یافتن راهی برای دست و پنجه نرم کردن با مشکلات زندگی کمک ‌تان کند. ارتباطات خوب بین فردی هم همین‌ طور هستند. برقراری ارتباطات فردی قوی احتمال بروز بیماری قلبی را کم می ‌کند. ارتباطات حمایت کننده، پس از حمله ی قلبی به افزایش طول عمر افراد کمک می ‌کند. اعمال و اعتقادات معنوی و مذهبی هم پس از جراحی قلب باعث بقای طولانی ‌تر بیماران می ‌شود.

در مورد ارتباط بین استرس، افسردگی و بیماری قلبی مطالب زیادی برای یادگیری باقی مانده، اما تنها مسائل کمی روشن شده است: این که آیا داشتن فعالیت بدنی، ارتباط تان با افرادی که از شما حمایت می ‌کنند، و در میان گذاشتن احساسات و نگرانی‌ هایتان با آن ها، به شما کمک می ‌کند تا شاداب ‌تر و طولانی ‌تر زندگی کنید؟


*مطالب مرتبط در این سایت:

- عوامل خطر اصلی بیماری قلبی (1)

- عوامل خطر اصلی بیماری قلبی (2)

- دستورهای دارویی و مراقبت های پزشكی برای بیماران قلبی

- بیماران قلبی و زندگی نشاط آور

- با قلب خود مهربان باشیم!

- بیماری قلبی در زنان

- به قلبتان ورزش هدیه دهید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.