تبیان، دستیار زندگی
زندگی زیبا در نظر هر کس، معنایی خاص دارد، زیبا دانستن زندگی و لذت بردن از آن راه کارهایی دارد که می توان از تجربه دیگران استفاده کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بانوی زیبا در خانواده بد

زندگی زیبا در نظر هر کس، معنایی خاص دارد، زیبا دانستن زندگی و لذت بردن از آن راه کارهایی دارد که می توان از تجربه دیگران استفاده کرد.

مرضیه ولی حصاری - بخش زیبایی تبیان
زیبایی

این بار مفهوم زندگی زیبا را از سرکار خانم شوکت شریف پور مدرس حوزه و دانشگاه پرسیدیم.
در قسمت اول تحت عنوان زیبایی در نظر دین کجاست؟ گفتیم در باورها و اصول دینی به چه زندگی، زندگی زیبا گفته می شود، و برای آن مصداق قرآنی آوردیم، به ادامه صحبت های ایشان توجه فرمایید.

آیا در فرهنگ دینی به یک بعد از ابعاد زیبایی که همان زیبایی معنوی است، توجه بیشتری شده است؟

در فرهنگ دینی طهارت، ظاهر و باطن دارد و هیچ کدام از قسمت ها به وادی فراموشی سپرده نشده، چه فعل، چه ذهن و چه قلب، این پاکی ها و زلال بودن ها، خودش نوعی زیبایی است.
 پس در فرهنگ دینی آنچه شایسته است، انسانی است که خدا به او گفته است تبارک الله احسن الخالقین .

اصل حیات و خلقت آفرینش زیباست، حالا انسان و زندگی انسان می تواند زیبا ترین باشد، در بین این کائنات و آفرینش زیبا، نازیبایی وجود ندارد . منتهی این زندگی  را به چه میزان زیبا بکنیم از صفر تا صد بستگی  به انتخاب های ما دارد و به دید و عملکرد انسان بستگی دارد

من در خلقتم این انسان را احسن ترین و زیبا ترین و کامل ترین قرار دادم، حیات احسن و نظام احسن را که نظام دینی است برایش قرار داده است و نظام دینی هم کلیه اجزایش را، به طور احسن از این انسان متوقع است.
 و حال من هستم که مدام اجزا را پیاده می کنم به همان نسبت از زیبایی بهره می برم به آن نسبت هم در روز قیامت، هم چهره ای زیبا خواهم داشت، به همان نسبت خداوند نوری در وجود من  قرار می دهد که در وجود دیگران اثر بگذارم و یا نگذارم، این بستگی دارد به اجزای زیبایی که در من محقق شده است .

نظر اسلام در مورد زندگی زیبا چیست و آیا زندگی زیبا هست؟

این خلقت، زندگی کردن ،خلق شدن، یعنی دارای هستی شدن و اینکه وجودی دارد و چون این وجود از خداوند است، قطعا و حتما زیباست و این هستی تماما زیباست. بنابراین اصل حیات و خلقت آفرینش زیباست، حالا انسان و زندگی انسان می تواند زیبا ترین باشد، در بین این کائنات و آفرینش زیبا، نازیبایی وجود ندارد . منتهی این زندگی  را به چه میزان زیبا بکنیم از صفر تا صد بستگی  به انتخاب های ما دارد و به دید و عملکرد انسان بستگی دارد و قرآن تاکید دارد که عمل و ایمان مکمل یکدیگر هستند و لازم و ملزوم هم هستند و در کنار هم معنا پیدا می کنند.

اسلام چه توصیه برای زیبایی های دنیایی دارد ؟ و یا فقط توصیه به زیبایی های باطنی شده است ؟

اسلام دینی جامع و کامل است . اگر قرار است زمانی ما از یک سری زیبایی ها چشم پوشی کنیم وقتی است که قرار است  به زیبایی های برتری دست پیدا کنیم، در زیبایی های کمتر  متوقف نمی شویم و عبور می کنیم.
 به طور مثال یکی از مسائلی که در ازدواج به آن توصیه شده است جمال خانم است، زیبایی ظاهری ،ولی از طرف دیگر پیامبر می فرماید: بگذر از این زیبایی و بپرهیز از گل زیبایی که در مزبله روییده باشد. یعنی بانوی زیبا در خانواده بد، این می شود زیبایی ظاهری و باید از آن بگذری و زیبایی ایمان و اخلاق را ببینی پس بنابر این اگر قرار باشد انتخاب کنیم، آن که عمق و ژرفای بیشتر دارد و اهمیت و نقش بیشتر دارد، آرامش بیشتر و سرور بیشتری را به من می دهد حائز اهمیت است .

زیبایی یک فلش است به سوی زیبایی پنهان تر و برتر و عمیق تر

اسلام به همه ابعاد توجه کرده همانطور که در اسلام به طهارت و تمیزی ظاهری و باطنی توجه کرده، برای این است که ظاهرمان زیبا شود، کلام ما زیبا شود . محتوا را هم زیبا کنیم . یعنی هر چیز که زیبا باشد خالص تر و مطهر تر است و زیبایی بی شائبه تر است و در همه ابعاد اسلام توجه داشته است .

آیا دیدن زیبای های زندگی می تواند باعث غفلت انسان از آخرت شود ؟

بستگی دارد، البته نه اینکه هویت و ماهیت زیبایی باعث غفلت شود . غفلت ایجاد می شود در ما، چون شیطان کارش ایجاد غفلت است و کار شیطان سه چیز است ، ایجاد غفلت ، وسوسه و تزیین دنیا است و از این سه حربه وارد می شود و باعث می شود ما در زیبایی های سطحی و ظاهری و دنیایی متوقف شویم و به لایه های بعدی دست پیدا نکنیم و احساس نیاز نکنیم و وقوف کنیم در همان سطح اولیه مانند کسی که در کلاس اول تصور کند همه چیز در همین کلاس اول است خواندن و نوشتن را که یاد گرفته است و نمی تواند تصور کند که چه مراتب برتری در پیش رو است، ولی خود زیبایی غفلت زا نیست و خود زیبایی یک فلش است به سوی زیبایی پنهان تر و برتر و عمیق تر . پس ذاتا غفلت ایجاد نمی کند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.