تبیان، دستیار زندگی

چطور از دست انگل‌ها خلاص شویم؟

انگل، مواد مغذی را از بدن میزبانش می گیرد و معمولا سبب بروز علائم ناخوشایند و در نهایت بیماری های جدی در او می شود. اگر انگل از بدن میزبان خارج شود، نمی تواند زیاد زنده بماند و معمولا در طی چند ساعت و یا نهایتا یک روز می میرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انگل

 

داشتن میلیون ها موجود زنده در درون و روی بدن مان کاملا طبیعی است. این ها همان باکتری های خوب معروف هستند که به سیستم ایمنی و گوارشی کمک می کنند. اما انگل ها داستان متفاوتی دارند، مفید نیستند و ناخوشایندند، آنها حتی می توانند بیمارمان کنند. خوشبختانه، راه هایی برای خلاصی از آنها وجود دارد.

انگل چیست؟

انگل، به از ارگانیسم یا موجود زنده ای گفته می شود که برای زنده ماندن نیاز به زندگی در بدن یک گیاه یا جانور دارد که اصطلاحا به آن میزبان می گویند.

انگل، مواد مغذی را از بدن میزبانش می گیرد و معمولا سبب بروز علائم ناخوشایند و در نهایت بیماری های جدی در او می شود.

اگر کرم های انگلی به روده برسند، باعث کاهش جذب مواد مغذی شده و شما را با سوء تغذیه روبرو می کنند

اگر انگل از بدن میزبان خارج شود، نمی تواند زیاد زنده بماند و معمولا در عرض چند ساعت یا نهایتا یک روز می میرد.

اندازه انگل ها متنوع است، از میکروسکوپی گرفته تا قابل رویت با چشم. انگلی که بیشتر ما درباره اش شنیده ایم، کرم روده است که می تواند تا 15 متر هم رشد کند! خیلی وحشتناک است. خوشبختانه بیشتر ما قبل از این که این انگل به این اندازه برسد می توانیم متوجه علائم آن شویم.

انگل های شایع

انگل ها صدها نوع متفاوت دارند که برخی تنها در نواحی خاصی از دنیا موجودند. انگل ها از نظر سکونت در قسمت های مختلف بدن انسان نیز متفاوت هستند. شایع ترین انگل ها شامل موارد زیر است.

کرم های معده و روده، مثل کرم قلابدار و کرم کدو

کرم ها در واقع جانوران کاملی هستند (هرچند خیلی کوچکند) که در درون بدن ما زندگی می کنند. معمولا تخم این انگل ها از طریق خوردن وارد بدن انسان می شوند. سپس کرم ها سر از تخم درآورده و در درون بدن رشد می کنند. اگر این کرم ها به روده برسند، باعث کاهش جذب مواد مغذی شده و شما را با سوء تغذیه روبرو می کنند. این انگل ها همچنین می توانند در سایر اندام ها مانند خون یا کبد زندگی کرده و موجب بیماری های خطرناکی شوند.

مایت های پوست، شپش های مو و بدن مانند جرب، شپش سر، ساس

مایت ها، حشرات کوچکی هستند که با چشم دیده می شوند. آنها می توانند پوست تان را سوراخ کنند و مدفوع و تخم های شان را آنجا جاسازی کنند. شما می توانید از بروز عفونت ناشی از مایت زود باخبر شوید، چون باعث خارش و قرمزی و التهاب می شود.

تک یاخته ای ها مانند ژیاردیا و مالاریا

تک یاخته ای ها، موجودات زنده ی تک سلولی هستند که بسیار شبیه باکتری ها می باشند و قابل دیدن با چشم غیرمسلح نیستند. این ها معمولا موجب بیماری های جدی می شوند.

شپش سر کودکان

 

انگل ها از کجا می آیند؟

عفونت های انگلی بیشتر در سرزمین های استوایی و نواحی که بهداشت ضعیفی دارند دیده می شوند. بسیاری از انگل ها از طریق فرد آلوده و یا آب و غذا و خاک آلوده به دیگران منتقل می شوند.

مایت ها و شپش ها از طریق رختخواب (مثلا در هتل ها یا بیمارستان ها)، لباس، شانه سر و تماس مستقیم منتقل می شوند. در کشورهای توسعه یافته، بچه ها و اعضای خانواده شان در معرض ابتلا به این انگل ها هستند، چون بچه ها در تماس مستقیم با سایر همسالان بوده و دوست دارند در خاک های آلوده بازی کنند و معمولا نسبت به شستشوی دست ها نیز بی توجه هستند.

در مورد انگل ها نمی توان از شیوه های خانگی برای درمان استفاده کرد، چون چند روز تاخیر در مراجعه به پزشک، یعنی اجازه دادن به آنها برای تکثیر بیشتر

متاسفانه به غیر از پرهیز از مواردی که گفته شد، کار چندانی نمی توانیم برای ایمنی خودمان در برابر انگل ها انجام دهیم.

حفظ باکتری های مفید روده از طریق مصرف مکمل های پروبیوتیک، ماست های طبیعی و تغذیه سالم و متعادل می تواند مفید باشد.

بسته به نوع دقیق انگل و محل سکونتش، علائم می توانند متفاوت باشند. در بیشتر موارد، اگر انگل داشته باشید، می فهمید. علائم شکمی شامل کم خونی، اسهال، تب، یبوست، خارش نشیمنگاه، کرم های قابل دیدن در مدفوع، درد معده، کاهش وزن و ضعف و بی حالی می شود. در مورد مایت ها و شپش ها فرد کهیر و خارش خواهد داشت.

راهکار طبیعی برای رهایی از انگل ها وجود دارد؟

در مورد انگل ها، بر خلاف خیلی از مشکلات و بیماری هایی که راهکارهای طبیعی می توان برایشان ارائه داد، دنبال شیوه های خانگی و طبیعی درمان نباشید و فورا به پزشک مراجعه کنید. در مورد انگل ها نمی توان این شیوه های خانگی را در پیش گرفت، چون چند روز تاخیر در مراجعه به پزشک، یعنی اجازه دادن به آنها برای تکثیر بیشتر.

عوارض عفونت های انگلی می تواند شدید باشد، مخصوصا برای بچه ها؛ مثلا عفونت کرم قلاب دار می تواند رشد کودکان را کند نماید.

راهکار طبیعی برای رفع شپش سر

شپش سر، تنها عفونت انگلی است که می توانید شیوه های طبیعی را در موردش امتحان کنید، چون مشکلات جدی و خاصی در پی ندارد.

- اولین چیزی که به آن نیاز دارید شانه پاک کننده شپش است، یک شانه کوچک پلاستیکی یا فلزی که دندانه های بسیار باریک دارد. باید دست کم دو بار در روز موها را کاملا شانه بزنید، این کار باعث نابود شدن شپش ها شده و از موها جدایشان می کند.

- بسیاری از روغن های طبیعی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن بچه برای سرکوب کردن و نابودی شپش ها مناسب هستند. هیچ ماده شیمیایی دیگری لازم نیست! فقط کافیست این روغن را به پوست سر و موها بمالید و با کلاه حمام سرتان را بپوشانید. اجازه دهید یک شب بماند، سپس کاملا شستشو دهید و بعد با شانه شپش کش، شانه بزنید. این کار را هر روز انجام دهید.

  • روغن درخت چای تاثیرات نابودکننده روی شپش ها دارد. یک قاشق چایخوری روغن درخت چای را با سی گرم شامپو و سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید. این ترکیب را به سرتان بمالید و با کلاه حمام بپوشانید. اجازه دهید نیم ساعت بماند و سپس با آب گرم کاملا آبکشی کنید. این کار را هر روز تکرار کنید تا مشکل تان کاملا برطرف شود.
  • نویسنده: هدی بانکی

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.