تبیان، دستیار زندگی
روش مطالعه pqrst روشى امتحان شده و مفید براى مطالعه درس هاى حفظی می باشد. این روش شامل پنج مرحله است که در ادامه به معرفى تک تک آن ها مى پردازیم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش مطالعه درس های حفظی

روش مطالعه pqrst روشى امتحان شده و مفید براى مطالعه درس هاى حفظی می باشد. این روش شامل پنج مرحله است که در ادامه به معرفى تک تک آن ها مى پردازیم:

مطالعه

مرحله پیشخوانى (preview):

در این مرحله یک بار فصل مورد نظر را ورق می زنیم و به شکل ها و جدول ها نگاه می کنیم (تحلیل نمی کنیم و فقط نگاه میندازیم). این مرحله یک دید کلى از مطلبى که قصد مطالعه اش را داریم به ما می دهد.

مرحله طرح سوال (questioning):

در این مرحله براى خودمان از فصل سؤالاتى کلى مطرح می کنیم. این سؤالات، سوالاتى هستند که در انتهاى این مراحل به جوابشان می رسیم.

مطالعه

مرحله مطالعه (reading):

در این مرحله مطالعه عمقى مطلب به همراه خط کشى نکات مهم و کلیدى انجام می شود.

(نکته: معمولا دانش آموزان از این مرحله شروع به مطالعه می کنند و از مراحل پیشخوانى و طرح پرسش غافل می شوند که این مطلب موجب سخت شدن کار در حین مطالعه و کم کردن سرعت مطالعه می شود!)

مرحله تلقین و تکرار (self-recitation):

این مرحله (خصوصا در مورد درس زیست شناسى) مهمترین مرحله است. در این مرحله شما باید پس از مطالعه فصل مربوطه، کتاب را کنار گذاشته و با توجه به چیز هایى که در مطالعه اول یاد گرفته اید فصل را براى خودتان بازگو کنید و توضیح دهید.

شاید خیلى از شما تجربه کرده باشید که وقتى یک مطلب رو به کسى آموزش می دهید چقدر تسلطتان بر مطلب بیشتر می شود و چه سؤالات جدیدى در مورد آن مطلب به ذهنتان خطور می کند! درواقع این امر نشان دهنده تاثیر این مرحله در جا افتادن مطلب خوانده شده بر ذهن است.

مطالعه

مرحله آزمون (test):

اکثر شما عزیزان با مرحله آزمون آشنایى دارید. در انتهاى مراحل فوق، از کتاب هاى کمک آموزشى مناسب، سوالات متن به متن (نه مفهومى) را انتخاب کنید و جواب دهید درواقع از مطالبی که خوانده اید از خودتان امتحان بگیرید.

(باز هم تکرار میکنیم سوالات مفهومى نباید در مرحله آزمون از مراحل pqrst قرار بگیرد)

در آخر لازم به ذکر است که این روش فقط یک روش مطالعه می باشد و نه تمام کارى که شما باید برای درس خواندن انجام دهید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: کتاب روانشناسى ٜهیلگارد
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا