تبیان، دستیار زندگی
جرج بوش رئیس جمهور آمریکا سه شنبه شب در سخنرانی سالیانه خود که در دو بخش داخلی و خارجی ارائه شد؛ طبق معمول، محوریت اظهارات مربوط به سیاست خارجی خود را ایران قرار داد. او در این سخنرانی که برای نخستین بار در طول ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به سخنان تازه بوش در کنگره

جرج بوش رئیس جمهور آمریکا سه شنبه شب در سخنرانی سالیانه خود که در دو بخش داخلی و خارجی ارائه شد؛ طبق معمول، محوریت اظهارات مربوط به سیاست خارجی خود را ایران قرار داد.

او در این سخنرانی که برای نخستین بار در طول دوران ریاست جمهوریش در برابر اکثریتی دمکرات در مجلس ایراد می شد،

پنج بار از ایران نام برد و گفت همانطور که القاعده از سنی های افراطی در عراق و افغانستان حمایت می کند ایران هم به آنچه وی تروریست های شیعه در عراق و لبنان خواند کمک می کند.

اینکه برداشت جرج بوش از کلمه تروریست با معنای واقعی آن متفاوت است، چیز تازه و دور از ذهنی نیست؛ اما او چگونه گروه القاعده که دست پرورده خود آمریکاست و برای بدبین کردن افکار عمومی جهان نسبت به مسلمانان به وجود آمده است را با گروهی چون حزب اله که برای دفاع از مرزهای کشورش و کوتاه کردن دست بیگانه از آب و خاک خود مبارزه می کند؛ مقایسه می کند!

القاعده با توجه به عملکردش از گروههای منفور جهان است و طالبان که بزرگ شده دست دولتمردانی چون بوش می باشد؛ هم همینطور، در حالی که حزب الله مجموعه ای که توانسته است با ایمان و توانایی خود در برابرمتجاوزان ناحقی چون اسرائیل و صهیونیست ها که همیشه سعی کرده اند خود را شکست ناپذیر جلوه دهند، بایستد، نه تنها محبوبیت ملی که محبوبیت جهانی و بین المللی دارد و شخص سید حسن نصرالله به عنوان یکی از محبوب ترین شخصیت های دنیاست.

بوش در ادامه سخنانش از تحریم های سازمان ملل علیه ایران سخن گفت و اشاره کرد که

جامعه جهانی به تهران اجازه دستیابی به سلاح اتمی را نخواهد داد.

این در حالی است که خود به خوبی می داند که ایران بدنبال دستیابی به سلاح اتمی نبود و این سخنان که برای چندمین بار در این سالها تکرار می شوند صرفاً برای تخریب افکار عمومی دنیاست.

اینکه چرا ایران نمی تواند مانند کشورهای ابرقدرت دنیا پیشرفت های علمی داشته باشد و از فن آوری که خود با تلاش فراوان بدست آورده نیاز مردمش را تامین کند و هر چه بیشتر وابستگی اش را به غرب و شرق کاهش دهد؛ سوالی است که اگر چه پاسخ آن روشن است اما بوش در برابر آن سکوت کرده و یا پاسخی غیر معقول می دهد!

در پایان سخنان رئیس جمهور آمریکا سناتور "جیم وب" به نمایندگی از حزب دموکرات به سخنان بوش پاسخ داد.

او در مورد بخش اول سخنان بوش یعنی سیاست داخلی اظهار داشت

در این سالها دستاوردهای اقتصادی به طور مساوی بین مردم تقسیم نشده است. وی خاطرنشان کرد: زمانی که دانشجو بوده است مدیر عامل یک شرکت ،20 برابر یک کارمند معمولی درآمد داشته اما امروز یک مدیر عامل 400 برابر یک کارمند معمولی درآمد دارد.یعنی درآمد یک روز یک مدیر عامل معادل حقوق پایه یک سال کارمند معمولی است.

این سناتور آمریکایی که فرزندش در عراق، خود و برادرش در جنگ ویتنام و پدرش در جنگ های قبلی آمریکا خدمت کرده اند، در مورد سیاست خارجی رئیس جمهور گفت: بوش آمریکا را به جنگی غیر ضروری کشانده است وافزود بسیاری از جمله او پیش از حمله به عراق هشدار داده بودند که جنگ در عراق انرژی و توجه آمریکا را از مبارزه با تروریسم جهانی منحرف خواهد کرد و موقعیت استراتژیک آمریکا را در جهان به خطر خواهد انداخت.

وی گفت:

"اگر او عمل کرد، ما هم با او ملحق می شویم وگرنه راه را به او نشان می دهیم." با اینکه بوش سعی کرده بود در سخنان خود حول موضوعاتی که به اصطلاح، دموکرات ها به دنبال آن بودند سخن بگوید، اما باز هم نتوانست حمایت آنان را به خود جلب کند.

زینب فرخ

تبیان - جامعه و سیاست

لینک مطالب مرتبط:

آیا جنگ در پیش است؟

شایعات رایج امروز!

همکاری سازمان ملل و صهیونیست ها!

تصمیمی بی شرمانه!

نقش لابی صهیونیستی در فشار بر ایران

دستگیری دیپلمات های ایرانی با دستور بوش