تبیان، دستیار زندگی
از آنجایی که این هفته های باقی مانده تا زمان برگزاری آزمون سراسری، بسیار مهم است و نقش بسیار زیادی در نتیجه گیری داوطلبان دارد، در این مقاله سعی می کنیم تا شما را با روش های مقابله با استرس کنکور آشنا کنیم. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استرس کنکور

چند روزی می شود که مرجان، دچار دل درد و دل‌پیچه های شدید شده است. گاهی حالت تهوع هم به سراغ او می آید و درس خواندن را برایش مشکل می کند. گاهی، چشم هایش به شدت درد می کند و احساس می کند که مطالعه برایش دشوار شده است.

کنکور

مرجان، دانش آموز بسیار کوشا و زرنگ دبیرستان بود و سال قبل، فقط به این دلیل که رتبه اش برای قبولی در رشته های پزشکی خوب نبود، تصمیم گرفت که انتخاب رشته نکرده، پشت کنکور مانده و امسال با تلاش و کوشش و تجربه هایی که از کنکور سال قبل دارد به هدفش نایل شود؛ اما با این که تا الان خوب مطالعه کرده و احساس می کند که موفقیت و هدفش در چند قدمی اوست، دچار معضل بزرگی شده است؛ معضلی که اگر مدیریت نشود، همه تلاش و چند ماه آینده کنکور او را نیز دچار مشکل خواهد کرد و این معضل، همان استرس است.

مهدی، دانش آموز سال آخر و یک کنکوری کوشاست. او با تمام توان و یک برنامه ریزی عالی در حال مطالعه برای کنکور است. مهدی با اینکه به خوبی مطالعه می کند و با برنامه پیش می رود، اما این روزها، چیزی نگرانش می کند و اجازه نمی دهد که به خوبی قبل درس بخواند. این نگرانی، او را پرخاشگر و بی حوصله نیز کرده است و باعث شده است که اطرافیانی که حال او را درک نمی کنند، از او دلگیر و ناراحت شوند. بله، استرس، مهدی را به این صورت نگران کرده و بازدهی او را پایین آورده است.
 
حال مرجان و مهدی، حال و اوضاع بسیاری از داوطلبان کنکور است. بسیاری از این افراد می دانند که دچار استرس هستند و البته، برخی از عزیزان هم نمی دانند که این مشکلات از استرس آن ها ناشی می شود. هر چه به زمان کنکور هم نزدیک تر می شویم این موضوع شدیدتر و پررنگ تر می شود و باعث می گردد تا توان، وقت و فکر داوطلب را بیشتر به خود معطوف کند.

کنکور

با توجه به اینکه گروه قابل توجهی از داوطلبان در زمان نزدیک به کنکور دچار استرس می شوند، و از آن جایی که این هفته های باقی مانده تا زمان برگزاری آزمون سراسری، بسیار مهم است و نقش بسیار زیادی در نتیجه گیری داوطلبان دارد، در این مقاله سعی می کنیم تا شما را با روش های مقابله با استرس کنکور آشنا کنیم.

با توجه به اینکه گروه قابل توجهی از داوطلبان در زمان نزدیک به کنکور دچار استرس می شوند، و از آنجایی که این هفته های باقی مانده  تا زمان برگزاری آزمون سراسری، بسیار مهم است و نقش بسیار زیادی در نتیجه گیری داوطلبان دارد، در این مقاله و مقالات آینده سعی می کنیم تا شما را با انواع روش های مقابله با استرس کنکور آشنا کنیم.

انواع استرس کنکور

ممکن است از خودتان بپرسید که مگر استرس کنکور هم انواع مختلفی دارد، در جواب باید بگوییم که بله، استرس کنکور هم مانند بسیاری دیگر از استرس ها ممکن است کم و مثبت باشد یا این که زیاد و مخرب و منفی باشد. استرس مثبت، سازنده و بدون مشکل است، اما استرس منفی، باعث بروز مشکلات زیاد و حتی بیماری برای فرد می شود.

کنکور

در کنکور نیز همین‌طور است. معمولاً، استرس، سراغ بیشتر داوطلبان می رود و فقط افرادی که دارای اعتماد به نفس و روحیه خیلی بالایی هستند یا به خوبی مطالعه کرده اند یا داوطلبانی که کلاً مطالعه خوبی نداشته و از کنکور امسال قطع امید کرده اند، ممکن است که دچار استرس نشوند؛ در واقع، بیشتر داوطلبان، این حس را یک یا چند بار در طی دوره آمادگی برای کنکور تجربه می کنند؛ اما موضوع مهم تر آن است که اولاً استرس شما شدید نباشد و در ضمن بتوانید این استرس را مدیریت کنید؛ حتی اگر دچار استرس بالا و شدید باشید؛ پس قبل از اینکه به فکر مقابله با استرس خود برآیید، آن را به خوبی بشناسید.

اگر سطح استرس شما داوطلب عزیز، کم است یا گاهی دچار این حس می شوید، این موضوع، خیلی مهم و مشکل زا نیست؛ بلکه باعث می شود که شما بهتر و بیشتر درس بخوانید و در واقع، گونه ایی موتور جلوبرنده اجباری برای درس خواندن و مطالعه است، اما اگر سطح استرس شما بالاست یا تعداد دفعات آن زیاد بوده و یا در روزها و هفته های اخیر زیاد شده است، نشان می دهد که شما دچار استرس مخرب شده اید و برای جلوگیری از آن باید دست به اقداماتی بزنید.

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پیک سنجش
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا