تبیان، دستیار زندگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شوت بكام به مغزهای آمریکایی !

آیا او می تواند فوتبال را آمریکایی ها بفهماند؟


پیوستن دیوید بكام كاپیتان پیشین انگلستان به لس آنجلس گلكسی بدین معناست كه گرانقیمت ترین بازیكن جهان با تام كروز دوست صمیمی خود و هنرپیشه سرشناس هالیوود همسایه خواهد شد.

ستاره ناراضی رئال با این ادعا كه می خواهد اعتبار فوتبال امریكا را ارتقا دهد با گلكسی قرارداد نجومی را امضا كرده ولی برخی از كارشناسان اعتقاد دارند غیرممكن است كه فوتبال در این كشور بتواند با رشته هایی چون فوتبال امریكایی، بیس بال و بسكتبال برابری كند.

بكام كه از لحاظ تبلیغاتی و تجاری محبوب ترین بازیكن دنیای فوتبال به شمار می آید اعلام كرده كه به خاطر پول بیشتر پیشنهاد گلكسی را نپذیرفته و قصد و انگیزه اش را از پیوستن به فوتبال امریكا انتقال تجارب خود به جوانان مستعد این كشور و تشویق آنها بیان كرده است. این هافبك 31 ساله می خواهد در فوتبال امریكا نیز بدرخشد ولی وقتی بزرگانی چون په له، بكن باوئر، یوهان كرایوف و جورج بست نتوانستند به مقاصد خود در لیگ این كشور دست پیدا كنند آیا بكام می تواند تا این اندازه دم از درخشش و ارتقای سطح فوتبال امریكا بزند.

میلان منداریك یكی از اعضای پیشین سن خوزه ارت كویكز در دهه 70 می گوید: 10 سال از لیگ جدا افتادم و جزو كسانی بودم كه تلاش كردند تا فوتبال را به امریكایی ها بهتر بشناسانند. در آن سال ها فوق ستاره هایی كه همه یك سر و گردن از بكام بالاتر بودند در فوتبال كشور ما بازی می كردند ولی هیچ كدام نتوانستند كار فوق العاده ای را انجام دهند.

به اعتقاد منداریك صرب تبار كه اكنون در زمینه های تجاری به فعالیت می پردازد صرف مبالغ نجومی برای ابر بازیكنان راه صحیحی برای توسعه و پیشرفت فوتبال امریكا تلقی نمی شود و از این شیوه تنها می توان به صورت مقطعی و در شرایط خاص استفاده كرد.

منداریك می افزاید: آنها راه درستی را انتخاب نكرده اند. این شیوه قبلاً به كار گرفته شده و جواب نداده است. حضور تنها یك بازیكن نام آور در یك تیم نمی تواند لیگ را متحول كند.

در حالی كه ورود بكام به امریكا می تواند نوجوانان این كشور را به شدت هیجان زده كند ولی آیا ورزش دوستانی كه به بیس بال، فوتبال امریكایی و بسكتبال عشق می ورزند نیز به همان اندازه به بكام توجه نشان می دهند؟ استیو هانت ملی پوش سابق انگلیسی كه 3 فصل را در كنار په له و بكن باوئر در كاسموس سپری كرده، بیان می كند: شاید باور نكنید ولی احتمالاً بیشتر امریكایی ها تاكنون حتی اسم بكام را هم نشنیده اند. تا چند روز پیش كه مصاحبه بكام در مادرید از رادیو و تلویزیون امریكا پخش شد، بخش اعظمی از مردم این كشور هنوز صدای وی هم به گوش شان نرسیده بود. او اصلاً نمی تواند آن طور كه باید و شاید حرف بزند و وقتی گزارشگران میكروفون های خود را جلوی بكام می گیرند این ذهنیت را دارند كه این فوتبالیست مشهور در مصاحبه كردن بسیار ضعیف است.

بكام باید تا آخر این فصل در رئال بماند و از آنجایی كه كاپلو به صراحت اعلام كرده از او در مسابقات آتی تیمش استفاده نخواهد كرد، معلوم نیست كه آیا بتواند آمادگی جسمانی خود را حفظ كند یا خیر؟

كارشناسان فوتبال اعتقاد دارند بكام تنها 2 سال دیگر می تواند در اوج باقی بماند و این بدان معناست كه لیگ امریكا باید تا حد امكان از توانمندی های او استفاده كند.

هانت می افزاید: په له با ورودش به امریكا تغییراتی چند را در فوتبال باشگاهی این كشور ایجاد كرد طوری كه برای یكی از مسابقاتی كه او حضور داشت، 78هزار بلیت به فروش رفت ولی وقتی اسطوره فوتبال برزیل، امریكا را ترك گرفت افت بسیار محسوسی در تعداد تماشاچیان حاضر در ورزشگاه به چشم خورد و فوتبالدوستان تا حد زیادی از تب و تاب افتادند. وقتی حضور په له و حتی برگزاری جام جهانی 1994 نتوانست دگرگونی اساسی در فوتبال امریكا ایجاد كند بكام چگونه می تواند با این ادعا وارد عمل شود و من در شگفتم كه پس از به پایان رسیدن مدت قرارداد او با گلكسی چه بر سر این رشته خواهد آمد.

50  پوند در دقیقه برای بکام !

ثروتمندان فوتبال در سال 2007

حراج جیپ دزدی بکام