تبیان، دستیار زندگی
یکی از مهم ترین مسایلی که باعث آشفتگی ذهنی داوطلبان عزیز می شود، استرس است. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه کارهای مقابله با آشفتگی ذهنی(3)

از استرس دوری کنید

یکی از مهم ترین مسایلی که باعث آشفتگی ذهنی داوطلبان عزیز می شود، استرس است. استرس و اضطراب، باعث می شود که برخی از داوطلبان عزیز، پیوسته به این نکته فکر کنند که مطالعه خوبی نداشته اند، ممکن است که سر جلسه نتوانند به سؤالات پاسخ دهند، وقت کافی برای مطالعه دروس در روزهای باقی مانده ندارند و در ادامه، همین استرس باعث می شود تا شما نتوانید بهره وری خوبی داشته باشید و خوب درس بخوانید؛ مضاف بر این که ذهن شما، پیوسته مشغول چیزهایی است که هنوز رخ نداده و ممکن است که هیچ گاه هم رخ ندهد.

کنکور

برای مقابله با استرس و در نتیجه جلوگیری از بروز یکی از دلایل آشفتگی ذهنی، سعی کنید که به خودتان اعتماد کنید، خودتان را با کسی مقایسه نکنید، از مسایلی که استرس شما را زیاد می کند، دوری کنید و فقط به هدف فکرکنید و با انگیزه و پشتکار به ادامه راه بپردازید. نکته مهم دیگر درباره مقابله با استرس، این است که اگر استرس شما در موضوعی خاص، بسیار زیاد و غیر قابل کنترل است، حتما با آن مواجه شوید یا آن را با شخصی مانند پدر و مادر یا مشاور و یا کسی از دوستان نزدیکتان در میان بگذارید. آن وقت خواهید دید که موضوعی که باعث استرس و آشتگی ذهنی شما می شود، چقدر برای اطرافیانتان که از بیرون به آن موضوع می نگرند، پیش پا افتاده است.

تفکیک کنید

قبل از هر چیز، مواردی را که معمولاً در طی روز، ذهن شما را به خود مشغول می سازد، یادداشت کنید. به این منظور، لازم است که چند روز تا حداکثر یک هفته، بر فعالیت های ذهنی خود نظارت کنید و متوجه افکاری باشید که در ذهن شما جاری است. پس از اینکه به اشتغالات ذهنی خود پی بردید و متوجه شدید که معمولاً چه نوع افکاری ذهن شما را مشغول می کند، در مرحله بعدی، مسایل مهم و مسایل غیرمهم را از یکدیگر تفکیک کنید. به یاد داشته باشید که قرار است مسایل مهم را در شکل، و مسایل غیرمهم را در پس زمینه شکل جای دهید.

ممکن است از خود بپرسید که چگونه می توانم مسایل مهم را از غیر مهم تفکیک کنم. برای انجام این کار می توانید معیارهای زیر مانند مسایل مربوط به اینکه چرا در گذشته موفق نشدم، چرا در ماه های قبل بخوبی درس نخواندم، یا نگرانی های مربوط به آینده، مثل اینکه نتیجه کنکور شما یا دوستانتان چه خواهد شد، را شاخص قرار دهید. مسایل پیش پا افتاده روزانه، که معمولاً تکراری هستند و فکر شما را مشغول می سازند، مسایل غیرمهمی هستند که باید به پس زمینه رانده شوند.

در ادامه، کارهایی که باعث موفقیت شما می شود، تمرکز روی برنامه ریزی درست، شیوه مطالعه صحیح و چگونه درس خواندن و مسایلی است که باید در زمینه ذهنی شما باشد تا موفق شوید. در مجموع، ابتکار با شماست که چه مواردی را در چه قسمتی بگنجانید؛ البته این موارد، ثابت نیستند و ممکن است که بر حسب شرایط، تغییر کنند.

در مورد آن صحبت کنید

هر وقت، موضوعی، چه مربوط به کنکور و چه غیر از آن، باعث آشفتگی ذهنی شما شد، در مورد آن با شخصی که با او راحت هستید و البته می تواند بخوبی شما را راهنمایی کند، صحبت کنید. صحبت کردن در مورد موضوعاتی که باعث آشفتگی ذهنی تان شده است دو مزیت اصلی دارد: می تواند به شما احساس تایید شدن و شنیده شدن بدهد، و همچنین می تواند شما را با دیدگاه های مختلف دیگران آشنا بکند.

کنکور

اغلب، فقط داشتن کسی که به حرف هایتان گوش بدهد و افکارتان را درک کند، باعث می شود که فوریت، شدت و کثرت افکارتان از بین برود. به همان اندازه، شنیدن افکار و دیدگاه های فکری طرف مقابل نیز می تواند شما را با بینش و راهکارهای جدیدی آشنا کند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پیک سنجش
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا