تبیان، دستیار زندگی
ساعاتی پس از اکران فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی که در اولین نمایش خود بصورت محدود برای اهالی مطبوعات به نمایش درآمد، بیشتر توئیت های اهالی رسانه و مطبوعات به این فیلم مثبت بوده و خیلی ها شانس دریافت جایزه برای این فیلم را بالا دانستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقبال از فیلم فرهادی درکن

اولین واکنش ها به «فروشنده» اصغر فرهادی

ساعاتی پس از اکران فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی که در اولین نمایش خود بصورت محدود برای اهالی مطبوعات به نمایش درآمد، بیشتر توئیت های اهالی رسانه و مطبوعات به این فیلم مثبت بوده و خیلی ها شانس دریافت جایزه برای این فیلم را بالا دانستند.

فرآوری: علی احمدی - بخش سینما و تلویزیون تبیان
فروشنده

«دبورا یانگ» منتقد معروف «هالیوود ریپورتر» پس از تماشای این فیلم نوشت: «اصغر فرهادی پس از ساخت فیلم «گذشته» در فرانسه، یک بار دیگر برای ساخت فیلم جدید به ایران بازگشته و در فیلم «فروشنده» با استفاده از یک حمله تروماتیک که به تشنگی غیرقابل کنترل یک مرد برای انتقام می انجامد دوباره به جنبه تیره و تاریک روح پرداخته است. فیلم «فروشنده» دارای پیچیدگی اجتماعی فوق العاده فیلم برنده اسکار «جدایی» نیست و در اینجا گره های داستان چندان پنهان نیست و حسی از درام تصنعی موجب شده بخش هایی از فیلم خسته کننده باشند اما همه اینها با پایان بندی فوق العاده فیلم که تماشاگر را هیجان زده و میخکوب می کند جبران می شود.
در حال حاضر شکی وجود ندارد که اثر فرهادی انقلابی در سینمای نوین ایران ایجاد کرده است و از مسیر پرتردد رئالیسم و درون اندیشی که پیشگامان آن عباس کیارستمی و محسن مخملباف بودند فاصله گرفته و مسیری جدید و بسیار دراماتیزه و تئاتری در پیش گرفته است.
گرچه در فیلم «فروشنده» یکبار دیگر اختلافات اجتماعی در جامعه مدرن ایران نقش حیاتی در درام و پیامدهای آن در زندگی شخصیت های فیلم دارد اما این اختلافات به اندازه پویایی اجتماعی قدرتمند بالادست و پائین دست در فیلم «جدایی» و همچنین اثر قبل تر فرهادی «چهارشنبه سوری» گیرا نیست. آنچه در این فیلم پیش از هر چیز به چالش کشیده می شود ضعف روانشناختی و خلاء اخلاقی شخصیت های داستان یعنی عماد (با بازی شهاب حسینی) و رعنا (با بازی ترانه علیدوستی) است که هر دو بازیگرند و بخشی از طبقه بالای فرهنگی در تهران محسوب می شوند.
منتقد «هالیوود ریپورتر» در ادامه با مرور داستان فیلم «فروشنده» در انتها می نویسد: «در صحنه هایی گروهی از بازیگران ظاهر می شوند که در این میان فرید سجاد حسینی فراموش نشدنی است. طراحی تولید کیوان مقدم نیز در این فیلم چشمگیر است که در دو آپارتمان به خوبی از در و پنجره های خاص فیلم های فرهادی به عنوان لوکیشن هایی برای تعامل اجتماعی استفاده کرده است».

داستان فیلم «فروشنده» که در آن شهاب حسینی و ترانه علیدوستی بازیگران فیلم های قبلی فرهادی نقش های اصلی را بر عهده دارند، داستان زن و مردی روایت شده که مجبور می شوند به یک خانه جدید نقل مکان کنند و در آنجا با مستاجر قبلی خانه جدید دچار چالش می شوند

اما «اُون گلیبرمان» از نشریه ورایتی نیز در واکنش به نمایش فیلم «فروشنده» در جشنواره فیلم کن نوشت: «فیلم جدید اصفر فرهادی، کارگردان ماهر فیلم های «جدایی» و «گذشته»، یک جواهر خوش تراش دیگر از تعلیق نئورئال است. یکی از دلایلی که «آلفرد هیچکاک» یکی از بزرگترین کارگردانان تاریخ سینماست این است که روح و تکنیک او آثار بسیاری دیگر از کارگردانان (و شاید همه کارگردانان) را تحت تاثیر قرار داده است. یکی از بهترین این نمونه ها اصغر فرهادی نویسنده و کارگردان ایرانی است که درام هایی از اختلاف خانوادگی می سازد و در آنها از غلو در آنچه به شما نشان می دهد خودداری می کند، فیلم هایی که کاملا هوشمندانه، سرراست، خاص و رئال هستند. زمانی که فیلم های «جدایی»، «گذشته» و یا فیلم جدید «فروشنده» را تماشا می کنید مجذوب آن می شوید. ما تحت تاثیر چیزی قرار می گیریم که تنها میتوان آن را تعلیق نامید و این مهیج و شگفت آور است، اما این تعلیق به طور کلی با آنچه در ذهن و قلب شخصیت های داستان می گذرد پیوسته است».

فرهادی بهترین داستانگوی سینمای معاصر ایران

علی معلم، تهیه کننده سینمای ایران و مدیرمسئول ماهنامه دنیای تصویر پس از دیدن فیلم جدید فرهادی در کانال تلگرامی دنیای تصویر در یک ویدئوی کوتاه می گوید: «فروشنده خوشبختانه در داستانگویی فیلم بسیار موفقی بود و تماشاگران را روی صندلی میخکوب کرد. حالا می شود با اطمینان گفت فرهادی بهترین داستانگو سینمای معاصر ایران است. اصولا داستانگویی در سینما که از نظر برخی خیلی کار دشواری است توسط فرهادی به خاطر اینکه  نقاط عطف و شروع و پایان داستانش را می فهمد و صحنه و هنرپیشه هایش را اداره می کند در فروشنده به بهترین شکل اتفاق می افتد».

او در ادامه بیان می کند: «فروشنده یک نوع درام اجتماعی بازجویانه است که به نظرم برای تماشاگر خیلی جذاب خواهد بود. این فیلم یکی از بهترین فیملنامه های موجود در کن را داشت و اگر داوران آدم های کج سلیقه ای نباشند جایزه فیلم قطعی است. بازی هنرپیشه ها به خصوص شهاب حسینی و بقیه خیلی خوب بود. فیلم ریتم خیلی مناسبی داشت و با اینکه دو ساعت و پنج دقیقه است اما تماشاگر را به راحتی جلو می برد و آنها را جذب می کند».

فروشنده

یک درام اخلاقی

* اوئن گاایبرمن از نشریه ورایتی: در این فیلم شهاب حسینی به زیبایی طوری نقش آفرینی کرده که از شخصیت عماد، یک شوالیه با زورگویی درونی می سازد و ترانه علیدوستی که یک نسخه ی ایرانی با غم و اندوه ِ ماریون کوتیار را ارایه می کند.اما بازی درخشان در این فیلم از آن بابک کریمی است که یک لمپن بی ریشه و مسبب همه ماجراهاست.
 *جوردن روئمی نویسنده indiewire : فکر می کنم که کاملا واضحه که فیلم «فروشنده» مانند «جدایی نادر از سیمین» نیست، اما چی هست؟ عالی است.
* متیو اندرسون از BBC : فروشنده فرهادی یک فیلم به شدت اخلاقی و معنوی است. نخل طلا رو به این فیلم بدهید. (او 5 ستاره به فیلم اصغر فرهادی داده است)
گریگوری الوود موسس هیتفیکس: فروشنده یک ملودرام خوش ساخت و باز هم یک درام اخلاق گرایانه دیگر از اصغر فرهادی است. ترجیح می دهم چیز تازه تری ببینم.
* جردن فرلی از توتال فیلم: نمایش اخلاق گرایانه تکان دهنده ای از ایران که به پای «جدایی» نمی رسد.
* ریکا لاورنس، معاون دبیر سرویس فرهنگ بی بی سی: فروشنده فوق العاده بود. مدعی دیرهنگام برای نخل طلا.
* دانلد کلارک از آیریش تایمز: فروشنده با همان الگوی جدایی راز پنهان در ازدواج، پیش می رود اما کمی خشک تر و آکادمیک تر.
* تیم گریرسون از اسکرین اینترنشنال: سرگردانی اخلاقی و کنایه های دراماتیک سرراست فرهادی این بار کم رمق تر از همیشه است و به سختی می تواند تاثیر بگذارد.
* نیکولا گروژاندوویچ از پلی لیست: فروشنده شگفت انگیز است. نه به خوبی جدایی ولی بهتر از گذشته. مدعی خیلی جدی برای بازیگر مرد.
* واکنش رسمی توتال فیلم: ابهامات اخلاقی به شدت تکان دهنده این فیلم را از جدایی فراتر برده است. بازی های درجه یک.

اما واکنش منتقدان خارجی به فروشنده نیز حکایت از این دارد که فرهادی این بار نیز فیلم موفقی ساخته است.
باید تا یکشنبه 2 خرداد صبر کرد و آیین پایانی جشنواره کن را به نظاره نشست تا واکنش های دیگر به فیلم فرهادی و همچنین نتیجه آرای هیات داوران شصت و نهمین جشنواره کن را بتوان بررسی کرد.
داستان فیلم «فروشنده» که در آن شهاب حسینی و ترانه علیدوستی بازیگران فیلم های قبلی فرهادی نقش های اصلی را بر عهده دارند، داستان زن و مردی روایت شده که مجبور می شوند به یک خانه جدید نقل مکان کنند و در آنجا با مستاجر قبلی خانه جدید دچار چالش می شوند.
پخش کننده جهانی این فیلم، کمپانی «ممنتو» است که این فیلم را با عنوان انگلیسی The Salesman اکران می کند و عنوان فرانسوی این فیلم به دلیل آنکه اخیرا فیلمی با نام «فروشنده» در فرانسه ساخته شده است با عنوان فرانسوی(LE CLIENT)  «مشتری» خواهد بود.
فرهادی هفته پیش گفته بود فیلم «فروشنده» انتهای تابستان در ایران و پاییز در اروپا اکران عمومی خواهد شد.


منابع: کافه سینما/ دنیای تصویر/ ایسنا